Tuoksu muistosi josta tulee lapsuus mieleen
Kommentit (743)
Nokkosten tuoksu, niitä kasvoi mummolan liepeillä. Kesti kauan tajuta, että se lapsuuteen vievä tuoksu tulee nokkosista. Ainakin luulisin.
Tiikkihuonekalujen tuoksu.
Diorissimo-hajuvesi, äitini käytti sitä pitkään.
Vahva tupakansavu. Kastehelmisaippua puusaunan pesuhuoneessa. Nämä 80-luvulta.
Oulun haju. Haju mistä tietää tulleensa perille Ouluun. Oisko se ollut joku Kemiran tehdas vai mikä.. Lapsuuden kesälomilla ajettiin aina etelästä Ouluun sukuloimaan. Mummolan rintamiestalon puutarhassa tuoksui kesäiltoina vanha hyönteismyrkky, hyttyset oli kauhea kiusa.
Tallinnalaisen keskustorin laidalla olevan vanhan talon rappukäytävän tuoksu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paukkupakkasen tuoksu yhdistettynä jostain lähitalosta tulevaan savun hajuun, kun joku on laittanut puita takkaan.
Mulla sama <3 Tosin omassa lapsuudessa oli enemmänkin puulla lämmitettäviä saunoja...
Sama, mutta meillä lähiössä tuoksu tuli puilla lämmitettävistä luistelukopeista. Nyt aikuisena asun omakotitaloalueella ja vielä on pari taloa joita puilla lämmitetään, rakastan sitä tuoksua pakkasella ☺️
Vanhan verstas/autotallin tuoksu tuo aina mieleen naulaan ripustetut edellisestä pystykorvasta tehdyt karvarukkaset.
Polttoöljyn tuoksu, ukki oli konemies.
Tuoreen puun tuoksu ja moottorisahan ääni - toinen ukki.
Rautatiepölkkyjen tuoksu kesäpäivänä, asuttiin radan varressa.
Koivulla lämmitetty puusauna.
Pariisin metro.
Olimme siellä kevättalvella, kun olin ekalla. Äidin haave, oli säästänyt kauan matkaan isän kanssa. Rahat ei todellakaan riittäneet joihinkin taksikyyteihin, vaan metrolla mentiin metropolia ristiin rastiin. Se oli minusta jännittävää ja kiehtovaa, rakastuin suurkaupungin ihmisvilinään, moneuteen, persooniin, jollaisia en suomalaisessa tuppukylässä tietenkään ollut nähnyt, enkä kuullut.
Mun verkkokalvoilleni jäi ikuisiksi ajoiksi se visuaalisuu, Pariisin talot, puut, bulevardit ja ihmisten kiehtova tyylikkyys. Ja se Pariisin metron tuoksu, joka tulvahtaa kasvoille kun laskeutuu alas. En tiedostanut enkä muistanut sitå tuoksua, kunnes aikuisena menin Pariisiin ja tuoksu siirsi mut alta aikayksikön takaisin 70-luvulle, siihen matkaan.
Äidin leipomat kukkoset (t. pyöröt, rakkaalla lapsella on monta nimeä) piirakat, karjalanpaisti, omasta pellosta nostetut/ keitetyt uudet perunat, juhanuskoivujen syreenien, uusien vastojen ja rantasaunan tuoksu. Ihana lämmin järvivesi, kottaraiset lehmuksessa poikasineen, ihan siskoni ja minun huoneen kohdalla. Metsäkukkien tuoksu ah... On todella paljon ihania , lapsuusmuistoja, EI voi kaikkea edes luetella.
Vanha viina, lämmintä olutta pöydillä, pulloissa ja jotain viinin litkuja.
Pöly, vanhat huonekalut, kukkakimppu, pelargonia, ranskalaiset pastillit, heinäpellon tuoksu, vasta paistetut lätyt ja kahvi. Olen mummolassa ja on kesä. Ei ole kiire mihinkään.
Mummoa ei enää ole, mutta joskus nykyisessä kerrostalossani on täsmälleen tuo sama tuoksu. Aivan hätkähdän sitä. Olen ajatellut, että se vain tulee jostain talon ominaishajuista ja naapureista leijuvista aromista. Mutta ehkä se onkin mummo, joka sunnuntaiaamuisin käy tsekkaamassa, että kaikki on hyvin <3
Kaikista askartelujutuista tulee lapsuus mieleen. Mr. Sketch hajutussit, Das-massa, se mantelinhajuinen liimapötkö, Play Doh muovailuvaha ja tietysti hajukumit. Ja ne kaikki klassiset lapsuuden hajuyhdistelmät: Märät lapaset ja Vitalis. Kuuma mustaviinimarjamehu ja oksennus. Tupakka ja Anais-Anais hajuvesi. Jostakin syystä myös se hisseissä käytettävä hydraalinen neste (?) tuo lapsuuden kesät ulkomailla mieleen. Kangaskaupan kangaspakat. Kirjaston vessan tuoksu. Kävin Sellon kirjastossa vessassa, ja siellä oli täsmälleen sama paha haju, joka oli 50 vuotta sitten eri kirjastossa. Bulevardia kävelessä kahvilan tuoksu sekoittuneena panimon tuoksuun. Spriikopiot koulussa ja lattiavaha. Elnett ja Rive Gauche, kun mummo valmistautui menemään kaupoille, ja piirsi viimeiseksi itselleen komeat kulmakarvat.
Lahdessa Vesijärvenkadulla Koffin tehtaan maltaan tuoksut 😊
Marie keksi. Lapsena, 1970-luvulla, oli Lahdessa sataman läheisyydessä Nelon tehdas, jossa niitä Marie keksejä valmistettiin. Olin alle kouluikäinen poika, kun kävelin äidin kanssa tuon tehtaan ohitse monet kerrat. Sieltä leijui nenään Marie keksin tuoksu. Niitä keksejä ostettiin meille suht usein.
Vierailija kirjoitti:
Lahdessa Vesijärvenkadulla Koffin tehtaan maltaan tuoksut 😊
Ja Niemessä oli Polttimo, mistä tulvahti ilmoille voimakas hiivan haju.
Oon asunut vuosina 1981 - 1982 Vesijärvenkatu 36:ssa. Olin 10-vuotias, kun katselin ikkunasta tehtaan suuria ikkunoita ja tehtaassa liukuhihnalla kulkevia Asterix limupulloja. Vihreän väristä limpsaa, joita meni pitkä rivi liukuhihnaa pitkin. Alkoi tekee limpaa mieli, kun niitä katseli.
PiP kirjoitti:
Hiekan tuoksu (pikkuveljien hiuksissa). Pikkuveljet tykkäsivät leikkiä neppiautoilla hiekkalaatikossa, joten se tuo aina lapsuuden kesät mieleen 😊
.
Ihana. Mut mikä on neppiauto?
Vierailija kirjoitti:
Marie keksi. Lapsena, 1970-luvulla, oli Lahdessa sataman läheisyydessä Nelon tehdas, jossa niitä Marie keksejä valmistettiin. Olin alle kouluikäinen poika, kun kävelin äidin kanssa tuon tehtaan ohitse monet kerrat. Sieltä leijui nenään Marie keksin tuoksu. Niitä keksejä ostettiin meille suht usein.
.
Muistatteko Suklaamarien? Aallon malliin paksu kerros suklaata, tosi hyvää, tuoksuvaa suklaata... ei oo ennää.
Isästä tullut moottoriöljyn tuoksu ja se karvaan makea saippuan tuoksu jolla hän aina pesi kädet puhtaaksi.
Mummo tuoksui aina siniselle Nivealle ja ruusu parfyymille. Ukki taas tuoksui tuoreelle puulle ja minttu pastilleille.
Syreenin ja savun tuoksusta tulee mieleen lapsuuden kesälomat. Myös päärynäsiiderin ja makea koivun tuoksu saa nostalgisen olon.