Tuoksu muistosi josta tulee lapsuus mieleen
Kommentit (743)
Rantasaunan lämmitys ja se pukuhuoneen tuoksu. Siinä seinällä roikkui vanhoja vistoja/vastoja ja siitä tuli sellainen laimea hyvä tuoksu. Kerran löysin ulkomailta sellaisen kynttilän jossa oli vastaava tuoksu ja edelleen säilytän sitä kynttilää muovirasiassa.
100 vuotiaassa puukoulussa ruokalasta kantautuva kaalin haju
Rannan puupukukopin haju jossa on sekoittuneena palaneen puun, kusen, viinan ja röökin haju.
Vietin lapsuuteni Neuvostoliitossa. Siitä ajasta muistuttaa tietty vanhojen neuvostoliittolaisten kirjojen tuoksu, vahvan tupakan ("mahorkan") haju ja tietynlaiset makeat hajuvedet. Lapsuus on taianomaista aikaa maasta riippumatta.
Vierailija kirjoitti:
Yhdyssanat, kuten tuoksumuisto.
Miten voi jumaliste olla jollekin kirjoittaminen noin vaikeaa?
Juu, tätä samaa olin tulossa tänne sanomaan, kun näin tuon otsikon. Ärsyttäviä etenkin otsikoissa nuo kaikenmaailman kirjoitusvirheet. Varsinkin yhdyssanat näyttävät olevan ylitsepääsemättömiä monille. Voisi edes otsikon kohdalla katsoa tarkemmin, että olisi kirjoitusvirheistä vapaa. Vai onko sekin liikaa vaadittu?
Se tuoksu pientaloalueella, kun kävelin koulusta kotiin kovalla pakkasella. Taloissa lämmitettiin ja se savun tuoksu, mikä leijaili tienoon yllä.
Kotiin kun pääsi ja takassa oli tuli. Makkaraa usein paistettiin. Ja usein äiti oli paistanut myös lettuja.
Pakkaspäivien ruokamuisto on lihapullat ja muusi. Tai joku hyvä keitto.
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, en tiedä miten muistoja voi tuoksua. Kuulostaa joltain new age -hörhöpaskalta tai muulta performanssilta.
No, varhaislapsuuden muistoja voisin tuoksua paskomalla housuun ja imemällä röökiä, lapsuudessa kaikki vielä poltti sisällä ja vaipassa oli varmaan usein kamaa.
Ei tähän mitään New Agea tarvita.
Lapsuudestaan voi muistaa tuoksuja ja jotkut tuoksut voivat tuoda lapsuuden mieleen.
Minulle ei useinkaan mikään nykytuoksu tuo lapsuusmuistoja mieleen, mutta muistan kyllä tuoksuja ja hajuja lapsuudesta.
Ehkä niitetyn heinän tuoksu tuo lapsuuden heinätyöt mieleen sekä vasta sytytetyn savukkeen tuoksu lapsuusmuistoja, juurikin koska ennen tupakoitiin enemmän ja isä tupakoi sisällä(kin).
Aika pitkä selitys tuoksumuistoista, kun kysyin miten muistoja voi tuoksua. No, kaikilla ei leikkaa.
Ahaa, viittaat lauseen merkityksen muuttavaan yhdyssanavirheeseen otsikossa.
Jos alkaa puuttumaan jokaiseen yhdyssanavirheeseen, ei ehdi muuta tekemäänkään, kuin puuttumaan jokaiseen yhdyssanavirheeseen!
Toki tuo on terveellinen muistutus yhdyssanojen osaamisen tärkeydestä -
lauseen merkitys voi muuttua vallan toiseksi.Ap kehottaa "tuoksumaan muistoja"!
Annan pisteet asiallisista vastauksista turhankin vinoileviin viesteihini. Vaikkei sinulla heti leikannut niin vaikutat silti fiksummalta kuin minä. Ja ihan oikeasti olen tuo alkuperäinen kommentoija, kunnia sille jolle kunnia kuuluu.
Jatketaan.
Vierailija kirjoitti:
Tuoksumuisto on yhdyssana, samoin Nivea-voide.
Lapsuuden tuoksut ovat äidin tekemien ruokuen tuoksuja. Senkin katkun muistan, kun isä veteli Valttia saunanlauteisiin vaikkei olisi pitänyt.
Hehe - oikeinkirjotusnazikin teki heti virheen.
Vai mitä on ruokuen tuoksuja?😂
Vierailija kirjoitti:
Vietin lapsuuteni Neuvostoliitossa. Siitä ajasta muistuttaa tietty vanhojen neuvostoliittolaisten kirjojen tuoksu, vahvan tupakan ("mahorkan") haju ja tietynlaiset makeat hajuvedet. Lapsuus on taianomaista aikaa maasta riippumatta.
Da, Kraasnaja Moskva!
Vanhat Seura-lehdet vintillä. Meillä oli kylmä vintti, jonne usein kiipesin sadepäivinä lukemaan noita lehtiä. Opin aikaisin lukemaan ja mulla oli tylsää, kun veljet olivat koulussa ja ulkona oli liian märkää. Vieläkin haistan ne vanhojen lehtien sivut. Ne hävitettiin kun vintistä tehtiin mulle huone. Siitä remontista jäi mieleen lastulevyn tuoksu, joka oli siihen aikaan yleinen seinämateriaali. Minusta se ei haissut pahalle.
Keväällä lumen sulaessa asfaltin ja hiekoitushiekan tuoksujen yhdistelmä. Silloin tiesi että kohta sai kaivaa kiinantossut ja hyppynarut esiin.
Ala-aste muistot tuo mieleen nuotiolla opettajan pieraisema makkara..
Kevät tuli
Lumi suli
Puro sanoi puli puli
Rapakosta esiin tuli Batman!
Narussa roikkuva palasaippua mamman ja papan kylppärissä, mahtoi olla Sunlight. Törmäsin tuohon saippuaan Sokoksella, voi että tuli nuuhkittua. :)
Joulun tuoksu: joulukuusi, hedelmät, piparkakut ja kuusentuoksu pimeänä jouluaamuna kun kömmittiin siskon kanssa katsomaan jouluohjelmia. ♡ Hyasintti tuoksui yöpöydällä ja siihen herääminen aattoaamuna. ♡
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monoi-öljy-tulee mieleen etelänmatkat ja meri
mökin tuoksu, kun sinne mennään ensi kertaa keväällä
sateenjälkeinen metsä
kerrotalon kellari
rintamamiestalon tuoksu
hyasintti¨
Aika monelle on jäänyt mieleen Yves Rocherin tuotteiden tuoksut. Aivan ykkönen voimakkuudellaan oli eksoottinen monoï-öljy. Sitä kun sivelu suihkun jälkeen, tuoksui kylppäri varmaan seuraavat viisi vuotta :)
Itse pidin Rocherin lootussuihkugeelistä, hajuvesistä muistan Venicen ja Magnolian.
Yves Rocherin Akasiahunaja-shampoo (miksi sitä ei enää saa) ja lasten Omppu-shampoo, myös äidin käyttämän kasvovoiteen tuoksu on elävänä mielessä! Teininä spf 4 aurinkosuojavoide, joka tuoksui niin ihanan eksoottiselta, kookokselta ja ananakselta (?)
Vierailija kirjoitti:
Piipun polttaminen. Hyvän ystäväni isä poltti piippua aina töistä tultuaan. Sisätiloissa, niinkuin 70-luvulla oli tapana. Viihdyin heillä hyvin ja ihailin heidän perhettään ja ystäväni vanhempia. Siksi se tuoksu vai pitäisikö sanoa haju, tuo hyvät muistot.
Isäni poltti ihan lapsiudessani piippua ja piipputupakan haju on minunkin mielestäni hyvä (inhoan tupakan hajua). Muistan kun heräsin aikaisin aamulla ja isä olikin kotona (oli siis lauantai) istumassa tv-tuolissa, radio päällä ja poltteli piippua. Siinä muiden vielä nukkuessa kiipesin syliin. Olisko ollut vuosi 85, olin jotain taaperoikää.
Vierailija kirjoitti:
Ruskea kastike, jota pappani teki ja oli hyvää. Itseasiassa viime viikolla oli pakko tehdä makkarakastiketta.
Äidin tekemä ruskeakastike valurautapannulla. Tuoksu vie täsmällisen muistoon, kun olin ekaluokalla kipeänä kotona ja makoilin sohvalla. Telkkarissa oli patakakkonen ja äiti alkoi selän takana olevassa keittiössä samaan aikaan valmistaa kastiketta. Tukkoisesta nenästä huolimatta haistoin ruuan tuoksun ja mietin että olisipa hauskaa, jos televisiosta saisi tuoksut samalla tavalla kuin kuvan omaan kotiin.
Ahaa, viittaat lauseen merkityksen muuttavaan yhdyssanavirheeseen otsikossa.
Jos alkaa puuttumaan jokaiseen yhdyssanavirheeseen, ei ehdi muuta tekemäänkään, kuin puuttumaan jokaiseen yhdyssanavirheeseen!
Toki tuo on terveellinen muistutus yhdyssanojen osaamisen tärkeydestä -
lauseen merkitys voi muuttua vallan toiseksi.
Ap kehottaa "tuoksumaan muistoja"!