Tuoksu muistosi josta tulee lapsuus mieleen
Kommentit (743)
Rasvaisten moottoriöljyrättien/lumppujen haju joita oli siellä sun täällä serkkuni isän autotallissa. Olin lapsena kesät serkkulassa.
Mankeloidut lakanat, jotka levänneet liinavaatekaapissa ennen sänkyyn laittoa.
Puun tuoksu, isäni oli sahalla töissä.
Kangassienten haju joita äitini ryöppäsi mökillä kaasuliedellä loppukesästä. Kaasuliedestäkin lähti sellainen jännä tuoksu kun se oli päällä.
Vierailija kirjoitti:
Jouluisin ihana hyasintin tuoksu, nykyisin nekään ei tuoksu ellei laita nenää niihin kiinni.
Samoin joulukuusen tuoksu. Enää nekään ei edes tunnu tuoksuvan, tai sitten tulee semmoinen saunavihtaa muistuttava tuoksu.
Vastaleikattu ruoho, tervattu venelaituri, meren suolainen tuoksu mökkimatkoilla. Joulukuusi ja hyasintit joulunaikaan, samoin kuin piparit, pikkuleivät ja imelletty perunalaatikko. Bensanhaju (tykkäsin!) autotallissa, tuoksukuusaman kukinta kuistin ikkunan edessä. Marjapensaiden lehtien tuoksu, kun niitä hieroi sormissa. Alkukeväisten iltojen kuulaanviileä tuoksu ja vastaavasti syksyisin omenapuiden omenoiden ja maatuvan maan ja havupuiden tuoksu. Äidin Tosca-hajuvesi ja Elnett-hiuslakka.
Vierailija kirjoitti:
Hiihtokilpailujen jälkeen tarjottu kuuma ja makea sekamehu.
Aina oon ihmetellyt miks piti jotain kiehuvan kuumaa mehua tarjota. Ehdottomasti sen mehun olis pitänyt olla kylmää urheilun jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina oon ihmetellyt miks piti jotain kiehuvan kuumaa mehua tarjota. Ehdottomasti sen mehun olis pitänyt olla kylmää urheilun jälkeen.
Pakkasella lämmittää kivasti nielua ja ruokatorvea.
Hevosen tuoksu, olin heppatyttö :)
Virolaisen kerrostalon rappukaytava. Niissa on kaikissa sama haju!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kai se on ihmisestä kiinni. Mä vaan muistan omalla kohdalla sen että hiihdon jälkeen oli kauhean kuuma hikinen olo ja kurkku aivan kuiva niin kylmää juotavaa sitä olis ehdottomasti mieluummin halunnut.
Meni kyllä nyt vähän aiheesta ohi. Antakaa se anteeksi :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kai se on ihmisestä kiinni. Mä vaan muistan omalla kohdalla sen että hiihdon jälkeen oli kauhean kuuma hikinen olo ja kurkku aivan kuiva niin kylmää juotavaa sitä olis ehdottomasti mieluummin halunnut.
Meni kyllä nyt vähän aiheesta ohi. Antakaa se anteeksi :)
Meillä oli vielä metalliset mukit käytössä koulussa joten hiihdon jälkeen janoisena poltti sitten sormet, huulet, kielen ja kurkun.
Edelleen kaikki kuuma polttaa helposti, liekö tuo mehu syynä vaiko oma ominaisuus.
Vielä kymmenen vuotta sitten kun teki pannukahvia niin se tuoksu vei mut aivan lapsuuteen mummolaan :)
Nykyisin taas kun markettikahvin laatu on muuttunut aivan p****ksi niin sitä samaa tuoksuelämystäkään ei enää saa.
Pitäisi varmaan jollekin pienpaahtimolle mennä kysymään että saisiko heiltä jotain sellaista kahvia, joka olis aivan kuin Juhla mokka aikoinaan.
Leikattu heinä hellepäivän jälkeen.
Poppelin tuoksu. Tulee mieleen lapsuuden Lintsi.
Vanhat lentokoneet. Siis museovehkeet, joiden siipimateriaali on pingotettua kangasta.
Vanhan bensa-auton, aamukasteen ja kuumaan pakoputkeen tms osuvan pitkän heinän tuoksu, kun oltiin koko yön ajamisen jälkeen saavuttu mummolan pihaan.
Talvella kun lumi narskuu talvikenkien alla, ja pakkanen tuoksuu. Hyasintin tuoksu, joulu tulee mieleen. Keväällä sateisen asvaltin tuoksu, sillon tulee aina mieleen hyppynarut ja kuulat. Kesällä pioniin tuoksu, mummola. Syksyllä sateinen metsä, juoksukilpailut. Ja saattaa tulla ihan verenmakukin suuhun kuten aikoinaan kilpailessa.
Ikää 50 v.
Haluaisin muistella makeista joka tanssii minun vatsassani. Siitä tulee lapsuus mieleen. (yäk)
Teltan kosteuden tuoksu kun on ollut yö-/aamukastetta ja aikainen aamuaurinko lämmittää telttaa voimistaen tuota kosteuden tuoksua, vaikea selittää sitä tuoksua tarkemmin. Tulee mieleen kesä 1980.