Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käräyttäisitkö työkaverisi?

Vierailija
12.05.2020 |

Yksikössäni on yksi työntekijä, joka on ollut talossa parikymmentä vuotta - lähes koko työuransa - töissä. On ikään kuin jumittunut tänne, vaikka on ilmiselvää, että ei viihdy. Ei osallistu millään tavalla mihinkään yhteisiin juttuihin, vaan kävelee omaan työhuoneeseensa aamulla ja istuu suurimman osan päivästä siellä suljetun oven takana. Hän puhuu tuon tuosta alan ja työpaikan vaihtamisesta, mutta ei kuitenkaan lähde. Leipääntynyt, tympiintynyt tyyppi, joka ei jostakin minulle tuntemattomasta syystä saa työpaikkaa vaihdettua.

Olen aina ihmetellyt, mitä hän siellä suljetun ovensa takana oikein tekee päivät pitkät. Työpanos on ehkä 20% siitä, mitä muut meistä tekevät. Hänellä on muutamia työtehtäviä, jotka kyllä hoitaa tunnollisesti, mutta niihin ei mitenkään voi kulua koko työaikaa.
Talvella hän oli uupumuksen takia reilun viikon sairauslomalla. Palasi sieltä hämmästyttävän ruskettuneena.
Nyt olemme etätyössä koronan takia ja kuulin, että hänellä tunnit paukkuu yli niin, että tunteja on kertynyt yli jo useamman vapaapäivän verran. Vaikka siis tuskin mitään tekee!
Totuushan on, että hän vedättää törkeästi työnantajaa. Esimiehet ovat toki työpanoksen pienuuden huomanneet, mutta kukaan ei osaa siihen puuttua, koska tilanne on jatkunut näin jo vuosia. Tämä tyyppi osaa myös esimiesten edessä olla asiallinen ja ystävällinen, esittää usein sellaista surkeaa ja kärsivää uhria, jolle kukaan ei oikein kehtaa sitten mitään sanoa suoraan. Takana päin puhuu pelkkää pahaa työnantajasta, firman käytännöistä jne.
Tilanne on kyrsinyt minua pitkään. Tekisi mieli nostaa asiasta meteli ja "käräyttää" tyyppi esimerkiksi noista tyhjästä kertyneistä ylityötunneista. Kannattaako?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulu sinulle/ole sinun ongelmasi mikäli et ole esimies.

Vierailija
2/5 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nostaisi meteliä, enkä osoittaisi suoraan tätä yhtä työntekijää, mutta seuraavassa kehityskeskustelussa pomon kanssa puhuisin pitkään ja hartaasti siitä, ettei työtaakka jakaudu ihan tasaisesti ja että yksikössä on selviä väärinkäytöksiä esimerkiksi ylitöiden tuntien suhteen, ja että toivot että niihin puututaan. 

Olen joskus törmännyt samanlaisiin tapauksiin työelämässä. En ymmärrä, kuinka tuolla tavalla työyhteisössä käyttäytyvät ihmiset voivat itsensä kanssa elää. Eivät myöskään tunnu tajuavan, että heidän käytöksensä vaikuttaa koko muun porukan työhyvinvointiin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sä hänet "käräyttäisit"? Eihän sulla ole mitään oikeita todisteita esim. noista työkaverisi ylityötunneista, etteikö olisi töitä silloin tehnyt. Eri asia olisi, jos pystyisit asian todistamaan, saisit vaikka valokuvia palmun alla makaavasta sairaslomalaisesta, mutta se nyt on käytännössä mahdotonta jos et pistä jotain yksityisetsivää perään.

Älä sekaannu asiaan. Onhan teidän pomolla silmät päässä, kyllä hän tilanteen taatusti tietää.

Vierailija
4/5 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko somessa? Jotkut on niin urpoja, että päivittävät jotain lomakuvia instaan saikulla ollessaan.

Vierailija
5/5 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai käräytät, minuakin ärsyttää tuollaiset maan loiset, joilla vakituinen työpaikka. Ihme kermaper....seitä tällaiset. Olen itse työttömänä ja minua ärsyttää tällaiset joilla vuosia ollut suojatyöpaikka. Täältä löytyy kyllä ihmisiä joilla on työhaluja. Tuollaiset loiset pitää käräyttää HETI.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kaksi