Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asumistuki oli Jyväskylässä vuonna 2013 n. 500 euroa ja vuoteen 2019 mennessä se supistui noin 300 euroon

Vierailija
12.05.2020 |

Miksi asuntojen vuojrat eivät siitä huolimatta kuitenkaan romahtaneet Jyväskylässä, kuten olisi pitänyt vaikka asumistuen määrää supistettiin vaan ovat jatkaneet tasaista nousua läpi koko 2010-luvun laman?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on sitä hivutusta hitaasti päin orjuutusta. Vuokrat nousevat mutta tuet laskevat, joten jossain vaiheessa kaikki vähävaraiset joutuvat kadulle orjiksi.

Vierailija
2/14 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos halutaan että vuokrattavissa oikeasti laskee niin asumistuet pitäisi poistaa kokonaan. Asumistuki on suoraa tulonsiirtoa valtiolta rikkaille

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin itse Jyväskylässä vuodet 2011-2014 ja asumistuki oli se samat 310 euroa. Mistä sinä ne ylimääräiset 190 euroa pieraisit, vai menikö Toimeentulotuki Asumistuen kanssa sekaisin?

Vierailija
4/14 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin... On kyllä jotkut helevetin sinisilmäisiä kun eivät ymmärrä että vaikka poistetaan asumistuet niin tilanne ei muutu mikskään.

Vierailija
5/14 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi valtio on edes vähän yrittänyt tsempata rahan kaivoon viskaamisessa. Saataisiin vielä kunnille takaisin toimeentulo, että sitä joutuisi mennä kerjäämään hattu kädessä toimistosta, niin vielä parempi.

Vierailija
6/14 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuin itse Jyväskylässä vuodet 2011-2014 ja asumistuki oli se samat 310 euroa. Mistä sinä ne ylimääräiset 190 euroa pieraisit, vai menikö Toimeentulotuki Asumistuen kanssa sekaisin?

Mulla ainakin oli asumistuki 500 euroa. Olin tosin silloin opiskelija.

Vierailija
7/14 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on sitä hivutusta hitaasti päin orjuutusta. Vuokrat nousevat mutta tuet laskevat, joten jossain vaiheessa kaikki vähävaraiset joutuvat kadulle orjiksi.

Ei ensivaiheessa.

Moni joutuu tyytymään kimppa-asumiseen ja asuntoloihin, jos omaa mt tai päihdeproblematiikkaa.

Myös Suomessa useampi polvi tulee asumaan saman katon alla italiatyyliin.

Myöhemmin johtaa jenkkislummiutumiseen ja kadulla asumiseen.

Vierailija
8/14 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syy löytyi. Opiskelijat saivat asumistukikorotuksen. En tiedä saavatko nykyään.

Vierailija
9/14 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se oli yhteenlaskettu opintotuki ja opintotuen asumislisä... Nykyisin tuota _opintotuen_ määrää on leikattu (aika paljon...) ja opiskelijat ovat siirtyneet yleisen asumistuen piiriin (jolloin tilille tuleva summa on joissain tapauksissa kasvanut).

Asumistuen suuruus määritellään valtakunnallisesti, se ei ole kuntien määräysvallassa.

Vierailija
10/14 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kaupungeissa halutaan olevan matalapalkkaisia työntekijöitä, on heille maksettava asumistukea. Rakennuskustannukset jo yksinään nostavat hintatason liian korkealle. Lisäksi YKSIKÄÄN asumistuet lakkauttanut kaupunkin ei ole saanut vuokratasoaan laskettua pennin hyrrää. Tähän voimme käyttää Lontoota esimerkkinä. Myös SAN Franciscossa kärsitään työvoimapulasta, kun työntekijöillä ei ole varaa asua siellä tai he asuvat autoissaan. Myös keskiluokkaiset työntekijät, kuten opettajat.

Itse olen vammaispuolella töissä, enkä pystyisi tekemään työtäni Helsingissä ilman asumistukea. Enkä todellakaan asu itse edes Helsingissä! Mutta jos haluan asua korkeintaan tunnin päässä työpaikastani (että ehtisin kasvattaa lapsianikin), on minun saatava tukea vuokranmaksuun. Vaikka joutuisimme yksiöön, olisi vuokra silti se 700€ tälläkin alueella, kaukana Helsingin keskustasta ja tarvitsisin silti asumistukea palkan päälle. Rakennuttajan on saatava edes jotain voittoa, että viitsisi rakennuttaa mitään, eikä siksi vuokria voi laskea rakennuttamiskulujen alapuolelle.

Tietenkin itse toivoisin ratkaisuksi VALTAVAA lisäystä kunnalliseen asumistuotantoon niin, että kaikille alle 2500€ tienaaville tulisi asumisoikeus halpaan asuntoon. Sitten voisimme miettiä tukien poistoa, kun ihmisillä olisi ENSIN varaa asua jossain.

Vierailija
11/14 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumistuki ei ole pienentynyt. 

Vierailija
12/14 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kaupungeissa halutaan olevan matalapalkkaisia työntekijöitä, on heille maksettava asumistukea. Rakennuskustannukset jo yksinään nostavat hintatason liian korkealle. Lisäksi YKSIKÄÄN asumistuet lakkauttanut kaupunkin ei ole saanut vuokratasoaan laskettua pennin hyrrää. Tähän voimme käyttää Lontoota esimerkkinä. Myös SAN Franciscossa kärsitään työvoimapulasta, kun työntekijöillä ei ole varaa asua siellä tai he asuvat autoissaan. Myös keskiluokkaiset työntekijät, kuten opettajat.

Itse olen vammaispuolella töissä, enkä pystyisi tekemään työtäni Helsingissä ilman asumistukea. Enkä todellakaan asu itse edes Helsingissä! Mutta jos haluan asua korkeintaan tunnin päässä työpaikastani (että ehtisin kasvattaa lapsianikin), on minun saatava tukea vuokranmaksuun. Vaikka joutuisimme yksiöön, olisi vuokra silti se 700€ tälläkin alueella, kaukana Helsingin keskustasta ja tarvitsisin silti asumistukea palkan päälle. Rakennuttajan on saatava edes jotain voittoa, että viitsisi rakennuttaa mitään, eikä siksi vuokria voi laskea rakennuttamiskulujen alapuolelle.

Tietenkin itse toivoisin ratkaisuksi VALTAVAA lisäystä kunnalliseen asumistuotantoon niin, että kaikille alle 2500€ tienaaville tulisi asumisoikeus halpaan asuntoon. Sitten voisimme miettiä tukien poistoa, kun ihmisillä olisi ENSIN varaa asua jossain.

Höpsis sentään. Multa löytyy ja varmasti monelta muultakin löytyy aivan läheltä junaradan lähiöstä isoja kaksioita sekä yksiöitä lähiöistä kuten Koivukylä jne. Vuokratasot ovat maltillisia ja junalle menee Helsingin keskustaan 25 min. Eli sama aika kuin Lauttasaaresta keskustaan bussilla.

Vierailija
13/14 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onko tuo perheiden asumislisä? Eihän yksinasuva saa Helsingin ulkopuolella kuin sen maksimissaan 80% summasta 390 euroa (=kohtuulliset asumiskulut).

Vierailija
14/14 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis onko tuo perheiden asumislisä? Eihän yksinasuva saa Helsingin ulkopuolella kuin sen maksimissaan 80% summasta 390 euroa (=kohtuulliset asumiskulut).

Jos en olisi vuokraloordi, niin sanoisin, että tuossa 390 eurossa on 390 euroa liikaa. Mutta kun sen nyt edes osittain palautuu taskuun, niin vähän niin ja näin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kuusi