Haluan juoda välillä jotain muuta kahvia kuin Juhlamokkaa. Ehdottakaa jotain hyvää!
Kommentit (785)
Vierailija kirjoitti:
Mikä tahansa muu kuin Juhla mokka. Se ei ole edes kahvia. Värjättyä kuravettä sillä saa.
Kahvi kannattaa ostaa papuina. Myllyn saa edullisesti, Lidlissäkin on aina välillä. Kahvin aromi alkaa hajota heti kun se jauhetaan, varsinkin avatuissa paketeissa menee maku nopeasti huonoksi.
Jos ei ole itsellä myllyä, kannattaa käydä isommassa marketissa, jossa on niitä myllyjä. Ne papupaketit saa siis avata kaupassa ja jauhaa itselle.
Kannattaa edes kerran maistaa hyvää kahvia, niin et taatusti palaa Juhla mokkaan. Pieniä elämän nautintoja.
Keittimellä ja sen puhtaudella on oleellinen osa kahvin maussa. Ja vettä ei saa koskaan lisätä säiliään samalla kannulla, mihin kahvi valuu.
Aina näihin ketjuihin tulee joku kahvielitisti keulimaan ja jeesustelemaan että pitää olla omat myllyt jne ja kuinka vääräuskoiset pimeässä kulkijat eivät voi kokea valaistusta ennenkuin noudattavat elitistin ohjeita. 😂
Jos voit investoida vähän enemmän ja haluat laatua, niin X-tra kahvi on todella aromikasta ja maku aivan taivaallinen. Toinen aivan ihana suosikki ja kahviasiantuntijoidenkin ylistämä laatukahvi on Saludo. Eivät ole halpoja, mutta meillä ei enää Juhla-Mokkaan voida koskaan palata kun aistit ovat herkistyneet ja makuhermot saaneet kokea todellisia laatukahveja.
Sorry, mä tosiaan luulin, että tässä kysytään vinkkejä HYVÄÄN kahviin ;)
Mutta unohdin kai hetkeksi palstan käyttäjien pääryhmän.
Jos saat jauhettua pavut, niin Pauligin Mondo voisi olla Juhla Mokan jälkeen sopiva. Ei liian voimakas, mutta aromikas silti. Itse keitän joskus ihan keittimellä, mutta parempaa saa pressopannulla.
Vierailija kirjoitti:
Kahvi kannattaa ostaa papuina. Myllyn saa edullisesti, Lidlissäkin on aina välillä. Kahvin aromi alkaa hajota heti kun se jauhetaan, varsinkin avatuissa paketeissa menee maku nopeasti huonoksi.
Valikoima papuina on paljon suppeampi kuin jauhettuna. Luovuin kahvimyllystäni, koska jäi niin vähälle käytölle. Jauhettunakin saa hyvää kahvia ja paljon pienemmällä vaivalla.
Vierailija kirjoitti:
Olisithan voinut jakaa ne SINUN MIELESTÄSI hyvät kahvit vinkiksi muille.
Mutta katsoit paremmaksi kertoa, kuinka paljon parempi makuaisti ja paremmat mieltymyksen sinulla on kuin muilla tämän palstan lukijoilla.
Sellaistakin voi kokeilla, että sekoittaa eri kahveja. Esimerkiksi Juhla Mokkaa ja Lavazzan espressoa esimerkiksi kolmasosa joukkoon tai Nordquistin Gran Dia puolet ja puolet.
Arvo Nordqvist Gran Dia, keskipaahtoaste, täyteläinen ja pehmeä.
En palaa enää juhlamokkaan, vaikka join sitä 25 vuotta ennen Arvoa. Toinen mistä tykkään, Löfbergsin Magnifica. Suht samanlainen Nordqvistin kanssa, suklaisuutta vähän tässä enemmän.
Paulig Presidentti tummapaahto on vahvaa ja hyvää.
Löfbergs Crescendo tummaa vahvaa kahvia.
Erilaisia tilailen ulkomailta. Joskus lisään papujen jauhatukseen sekaan myös esim. Espressoa tai kermaisia lajikkeita vähän maun ja päivän mieltymyksen mukaan. Joskus kun väsyttää aamulla, niin tulee sellainen fiilis, että vähän tujumpaa kahvia tarttis ja lisään vähän Espressoa sekaan.
Zinc
Kaikki Pauligin Origins Blend -sarjan kahvit ovat laadukkaita keskipaahtoisia jauhatuksia.
Uuteen kahviin pitää tottua joka tapauksessa. Rainbow oli alkuun outoa mutta nyt tumma paahto on hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Jostain syystä hifistien hyvä kahvi on espresso mutteripannulla, mitä kitkerämpää niin kuulemma sitä parempaa. Jostain syystä suomalaisen suuta miellyttää enempi iso mukillinen vaaleampaa suodatinkahvia, maidolla?
Miehen sisko noilla kanssa välillä elvisteli…. kitkeriä olivat kaikki kehumansa.
Riippuu haluatko ostaa kahvit lähimarketista voi oletko valmis menemään kahvikauppaan tai tilaamaan netistä. Niin ja siitä, paljon olet valmis laittamaan kahviin. Ja siitä, olisitko valmis ostamaan myllyn. Sanoisin, että jos oikeasti haluaa nauttia kahvista, on myllyn ostaminen paljon tärkeämpää kuin mitä jauhettuja kahveja ostaa. Myllyjä saa ihan järkihinnoilla. Mutta mun suosituksia tietämättä tarkemmin makutottumuksistasi, paljon olet valmis laittamaan rahaa jne.
- perusmarketin suodatinkahveista mun mielestä Norquistin kahvit ovat kautta linjan hyviä hinta-laatusuhteeltaan. Omat lempparit on Reko ja ihan ennen kaikkea Amigas!
- Jos haluat laittaa enemmän rahaa ja olet valmis tilaamaan netistä, niin esim. Cremalla on todella hyvä, laaja valikoima. Myös Cafetorian kahvit on hyviä. Mun mielestä näiden tilaaminen on paljon järkevämpää kuin monien markettien "parempien" ja kalliimpien kahvien ostaminen, sillä hinta-laatusuhde on vaan parempi. Mitähän kalliita pienpaahtimokahveja mä nyt olen jostian K:sta ostanut, ei ole kyllä hinta ja laatu kohdanneet sitten alkuunkaan.
- Jos sulla on mylly, niin aivan ehdoton suositus on Lidlin luomuarabica. Aivan sairaan hyvää kun huomioi hinnan. Meillä on täysautomaattiespressokone, ja Lidlin kahvi on todella hyvä perusarkikahvi espressoihin. Vaikeaa oli uskoa ennen kuin itse maistoi. Ja hinta tietenkin oikein sopiva. https://www.lidl.fi/fi/p/luomutuotteet/bellarom-luomukahvipavut/p4332
Monet tolkuttaa että kahvin pitää olla tummaa ollakseen hyvää. No itse olen siitä kyllä ihan eri mieltä. Tummapaahtoisellekin kahville on ehdottomasti paikkansa, mutta liian tumma paahto saa vain kaikki ihanat aromit peittymään. Monet vaaleammat ja keskipaahdot ovat usein hyviä, aromit tulevat paremmin esille. Joten älä nyt ihmeessä pakota itseäsi juomaan jotain pikimustaksi paahdettua käristyskahvia marketista, vain koska sen pitäisi olla sitten hienoa ja laadukasta. Toki sitä saa juoda, jos siitä tykkää.
Lidlin pikacappuccino on hyvää. Nimeä en muista merkille, alkoi B-kirjaimella ja kyseessä musta purkki jossa oranssi kansi. Edullista
Olen samaa mieltä kuin monet muut tässä ketjussa: Juhla Mokka ei kyllä ole oikein mistään kotoisin, kun vertaa edes vähän tasokkaampiin markettikahveihin. Niistä omia suosikkejani ovat Nordquistin Solid (keskitumma) ja Reko (vähän tummempaa) ja Löfbergsin Fair Dark Roast (myös tummempi). Ne ovat aika tasapainoisia, sopivan aromikkaita ja myös ihan kohtuuhintaisia (jos rahaa olisi enemmän, ostaisin varmaan useammin esim. pienpaahtimoiden kahveja). Suosittelen kyllä kokeilemaan vähän tummempaa kahvilaatua, vaikka sitä vierastaisikin ensialkuun. Maku on monesti syvempi ja vivahteikkaampi kuin vaaleissa.
Itse juon oikeastaan vain luomukahvia, koska ei-luomun kasvatuksessa käytetään käsittääkseni huomattavan paljon torjunta-aineita ja muita myrkkyjä.
Minusta ihan Rainbown tumma paahto on hyvää,