Olenko minä arvoton yhteiskunnassamme?
Olen ammatiltani luokanopettaja. Olen aina tehnyt työni hyvin. En ole ollut 25 vuoden opettajaurani aikana poissa töistä kuin ehkä maksimissaan 10 päivää, jos äitiyslomia ei lasketa mukaan. Olen etäopetuksessa tehnyt 12 tuntista työpäivää, josta minulle on maksettu vain murto-osa. Olen pitänuy oppitunnit verkossa samalla kun olen yrittänyt keksiä omalle päiväkoti-ikäiselle lapselleni ja kahdelle koululaiselle viihdykettä ettei työni häiriintyisi. Koululaiseni ovat saaneet kysyä omiin tehtäviinsä vain niillä 15 minuutin "välitunneilla".
Kuuntelin hallituksen tiedotustilaisuuden ja odotin, että mitä meidän opettajien turvallisuudesta sanotaan. Ei mitään. Kiiteltiin joustamisesta. Puhuttiin lasten turvallisuudesta.
Tuli todella arvoton olo.
Kommentit (27)
Maikkarilla on uutinen suomalaisten tutkijoiden (mm. VTT ja Aalto yliopisto) tekemästä tutkimuksesta jonka mukaan korona leviäisi sittenkin hengitysilman välityksellä ja nimenomaan silloin kun tartunnan saanut puhuu riittävän kauan.
Tutkijat ovat tehneet tästä mallinnuksen, joka on nähtävillä siinä Maikkarin uutisessa. Siinä näkyy, miten airosolipilvi leviää samaan tapaan kuin tupakansavu ihmisen puhuessa. Ja jos puhujalla on tartunta, niin lähellä olevat ihmiset ovat vaarassa saada tartunnan.
Tämä selittäisi hyvin sen miksi korona on tarttunut nimenomaan juhlissa, baareissa, konserteissa. Paikoissa joissa ihmiset ovat iloisella mielellä ja puhuvat paljon.
Siinä naistenpäivän konsertissakin tartunnat ovat voineet tulla narikkajonossa tai vessassa. Eikä istumapaikalla siksi ole ollut merkitystä tartunnan kannalta.
Nyt kun lapset ja nuoret kokoontuvat kouluissa, heillä on varmasti paljon asiaa toisilleen ja siellä puhutaan paljon. Se on selkeä riski.
Opettajien varmasti kannattaa olla mahdollisimman paljon ulkona tai jos tunteja pidetään sisällä niin kannattaa välttää ryhmätöitä ja muita opiskelutapoja joissa keskustellaan paljon. Sen sijaan kannattaa suosia hiljaisia työskentelytapoja jos se vain on mahdollista.
Jos olisin itse opettaja niin pitäisin kaikki tunnit ulkona ja laittaisin oppilaat tutkimaan vaikka käpyjä tai kiviä. Saisivat tehdä vaikka jotain taideprojekteja, joista voisi koostaa koronanäyttelyn.
Tsempit kaikille 🌻
Numero 18! Niistä maksetaan teille. Sairaanhoitajasiskoni saa jokaisesta tekemästään tunnista korvauksen.
Olen työtön nuori ja terve mutta vain pätkätöitä löytyy, loppu kuukaudet työttömänä. Olen aktiivinen kuitenkin. Olen arvoton, tervetuloa joukkoon vaan!
Uhataanko sinutkin sairastuttaa numero 24?
Koen että kii apurahat menevät vihervasemmistolle, olen taiteilija.
Sinä et ole arvoton. Minä sen sijaan olen. Minustakin on vaan kuluja ja minä olen se joka ei sitten selviytynyt kaikesta kunnolla. Minä olen se turva kuluerä, jonka monet tahtoisivat pois täältä. Mielessä on käynyt, mutta täällä ainakin vielä ollaan. Terveisin syrjäytynyt työtön yksinäinen nuori.
Olen 47 v nainen.