Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia Ehkäisykapselin Käytöstä?

Vierailija
30.07.2008 |

Mä olen kovasti miettinyt sitä vaihtoehtoa ja käyttökokemuksia kaipailen?

- sattuuko laittaminen tai poisottaminen

- jäikö jälki laittamis/ottamiskohtaan?

- onko mitään oireita?

Kaikki tieto kelpaa?!

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
30.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta äidilläni oli sellainen käytössä ennen sterilisaatiota. Hän joskus kommentoi, että kapseli ei ollut hyvä ratkaisu. En muistaakseni tarkemmin tiedustellut, miksi näin oli.

Vierailija
2/3 |
30.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain syystä tätä vaihtoehtoa tunnutaan tarjoavan hirveän nihkeästi, etenkin nuorille naisille. Itse sain e-kapselit, kun olin 19-vuotias, mutta ainoastaan siitä syystä, etten voi nauttia estradiolivalmisteita (=yhdistelmäpillereitä).

Asiaan:

- Laittaminen ja poisottaminen eivät varsinaisesti satu, koska se tehdään paikallispuudutuksessa. Tietenkin toimenpide kuitenkin tuntuu, koska käsivartta puristellaan yms. Omalla kohdallani poisottaminen oli paljon yksinkertaisempi operaatio, laitettaessa lääkäri ei meinannut uskoa, että instrumentti EI mene ihosta läpi ilman viiltoa.

- Kapselit laitettiin ja poistettiin samasta kohtaa. Laitettaessa jäi suht suuri jälki (n. 5 mm valkoinen arpi) juuri em. syistä, poistettaessa tehtiin pikkuruinen viilto tämän arven päälle, eikä siitä jäänyt lisäarpea. Osaavammalla lääkärillä laittoarpikin olisi varmasti jäänyt huomaamattomammaksi.

- Ei mitään oireita, sopi minulle täydellisesti. Tai siis kuukautisia ei tullut ollenkaan, mutta siitä en valittanut. :)

Kannattaa muuten ottaa huomioon, että kapselit näkyvät jonkin verran ihon läpi, ja ne myös tuntuvat helposti kosketettaessa. Bileissä aina puolituntemattomat tulivat kyselemään, saavatko he muljuttaa kapseleitani (harvinaista tuossa ikäryhmässä enkä niitä kummemmin salaillut). :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
30.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittaminen ja poistaminen ei sattunut, koska iho puudutettiin. Laitettaessa reikä suljettiin teipillä eikä jäänyt kuin joku millin pieni jälki. Poistetaessa oli kesä ja lääkäri laittoi mieluummin tikit ettei tarvinut pelätä kastumista. 5mm haava ja 3 tikkiä. Nyt 5v. jälkeen on jäljellä vain haaleista vaalein viiva, jota ei kukaan ulkopuolinen voi edes huomata. Lisäksi se on käsivarren sisäpinnalla, joka on siis yleensä vartaloa vasten.

MUTTA kapselit sinänsä olivat ihan pepusta. Eka vuosi meni ihanasti ilman menkkoja ja nautin olostani. Toisena vuonna kuitenkin alkoi jatkuva tiputteluvuoto, hemoglobiini laski anemiaan ja - kaikkein pahinta - naamani alkoi kukkia kuin teini-ikäisellä! Oli ihan järkkyä.

Poistatun kapselit ja gyne sanoi että hedelmällisyyden palautumiseen normaaliksi voi mennä vuosi-pari. No, tulin raskaaksi yhdynnästä 4 päivää poiston jälkeen. :-)

En voi suositella kapseleita kenellekään noiden sivuvaikutusten takia. Toki on yksilöllistä, mutta olen kuullut paljon samanlaisia kokemuksia. Ja huom! yli 70kg painoiselle kapseleita ei kai edes laiteta, koska teho ei ole riittävä massaan nähden.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kaksi