Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kumpi on uhri?

Vierailija
11.05.2020 |

Olen eronnut. Mies petti ja jätti sitten. Nyt hän syyttää minua, kaikesta. Tiedän omat virheeni ja myös niiden takana olevat asiat. Väsymyksen ja tunteen, että mies ei halua olla suhteessa. Puhuin siitä usein ja kerroin myös toiveistani. Lopulta huutamalla. Mutta koskaan mikään ei muuttunut. Nyt mies syyttää minua, esimerkiksi lasten kasvatuksesta ja rahankäytöstä. Kaiken olen tehnyt väärin, hänen mielestään. Syyllistän itseäni myös. Toisaalta hänessä on paljon piirteitä, jotka sopivat narsismiin tms. Mutta hän varoo visusti tekemästä mitään, mistä häntä voisi syyttää. Ei huuda, ei hauku, ei puhu muille pahaa. En tiedä, mikä on totta. Olen sekaisin ja etsin vastauksia joka paikasta. Tein narsismitestin. Sain 7/30 pistettä. En kuulemma ole narsisti. Mutta jos valehtelinkin, tietämättäni? Voisko joku pohtia tätä minun kanssani. Vastaustahan ei saa tälläisistä palstoilta, mutta kokemuksia ja näkökulmia ehkä?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa sanoa, onko kovin hedelmällistä löytää/etsiä tilanteesta nollasummapelin tyyliin uhria.

Sen ainakin voi sanoa, että miehen tämän hetkinen syyttely saattaa olla osa hänen eroprosessiaan. Se on sinänsä ymmärrettävää ja ok, mutta hän voisi säästää sinut noilta yksityiskohdilta. Keskustella vaikka terapeutin ja uuden misukkansa kanssa. Ero on suuri pettymys ja mahdollisuus korjata suhde on pysyvästi takanapäin.

Vierailija
2/24 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyö viisaat päät yhteen erään hiljattain eronneen julkkiksen kanssa. Tsemppii!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on totta, että syyllistä on turha etsiä. Kai etsin totuutta, jolle voisin rakentaa itseni uudelleen. Se on vaikeaa vuosikausien syyllistäminen jälkeen. Hän taas väittää minun haluavan aina olla oikeassa. Hän saa pääni aivan sekaisin joka kerta kun on pakko nähdä.

Ap

Vierailija
4/24 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sun rahankäyttösi hänelle enää kuuluu? Lastenkasvatuksesta voi kommentoida jos hoitaa lapset 50-50, muuten voi pitää suunsa kiinni. Ja muita yhteisiä asioita kuin ne lapset teillä ei edes ole, joten jos keskustelu on kääntymässä mihinkään muuhun, puhelin kiinni. Tavatahan teidän ei tarvitse kuin sen verran että alle 6v siirtyy turvallisesti aikuiselta toiselle.

Vierailija
5/24 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on totta, että syyllistä on turha etsiä. Kai etsin totuutta, jolle voisin rakentaa itseni uudelleen. Se on vaikeaa vuosikausien syyllistäminen jälkeen. Hän taas väittää minun haluavan aina olla oikeassa. Hän saa pääni aivan sekaisin joka kerta kun on pakko nähdä.

Ap

Mitä jos voisit ottaa joskus mukaan jonkun kaverin/äitisi/muun ulkopuolisen? Ihan sinun henkiseksi tueksesi. Sinun ei ole pakko kuunnella mollaamista ja se nimenomaan sekoittaakin pääsi. Ilman noita kohtaamisia on helpompi saada etäisyyttä ja hahmottaa, mitä oikein tapahtuikaan.

Vierailija
6/24 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se mies on tehnyt lasten kasvattamisen ja rahan käytön suhteen? Miten paljon mies on ihan oikeasti ohjannut ja kasvattanut lapsia ja osallistunut heidän päivittäiseen hoivaan ja huolenpitoon? Narsistit ei yleensä narsismi testejä tee eikä narsismiaan pohdi, että siitä sinun ei kannata olla huolissaan. Se on jo merkki ettet ole narsisti kun pystyt epäilemään sitä itsessäsi. Narsisti kyllä saa uhrinsa aivopestyä uskoon, että hänen reaktionsa on suurenneltuja, uhri vaatii liikaa kun pyytää minimin ja että uhri kuvittelee kaiken. Eihän narsisti olisi narsisti jos näitä ei osaisi tehdä. Hän myös tietää täysin mikä käytös provosoi sinua ja siksi on rauhallinen. Jos sinä alat olla rauhallinen ja välinpitämätön niin narsistilta alkaa palaa pinna kun ei saa sinulta reaktiota. Hän kerää todistusaineistoa sinua vastaan aina kun hermostut. Erotilanteessa hän esittää tämän sinun hermostumisesi merkkinä epävakaudesta ja pystyy kääntämään sosiaaliviranomaiset ja oikeustoimen sinua vastaan. Joten mitä tahansa teet, narskusi tekee tai tapahtuu, niin ole rauhallinen.

Vierailija
7/24 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julistaudu feministiksi niin saat olla uhri logiikasta välittämättä. Jos feministi olisi logiikan mukaan syyllinen johonkin niin logiikka vaihtaa suuntaa. Vähän kuin narsistilla, joka on feministin arkkivihollinen.

Vierailija
8/24 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun pitäis tajuta pitää suuni kiinni. Olla puhumatta ja näkemättä. Arvotelu menee tätä rataa: lapsi oireilee ja koulu huolestuu, minä hoidan asiaa, mies ei ota kantaa. Sit hetken kuluttua sanoo, että minä olen kasvattanut lapsen sellaiseksi. Hän on ollut eri mieltä kasvatuksesta, mutta ei ole uskaltanut sanoa. Kyseessä esim rajojen asettaminen. Eli minä olen asettanut rajoja enemmän kuin hän. Hän kuitenkin arvostelee minua siitä, etten ole ollut tarpeeksi tiukka. Kun kysyn, miksi hän ei ole asettanut rajoja, hän sanoo syyksi että on pelännyt minua. Tässä kohti minulla sekoaa ajattelu ja alan miettiä, olenko ihan seko. Vai onko hän.

Ap

Vierailija
9/24 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi haluat olla uhri?

Vierailija
10/24 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi haluat olla uhri?

Tämä on hyvä kysymys. Siksi, etten halua olla syyllinen?

Vierailija
11/24 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä se mies on tehnyt lasten kasvattamisen ja rahan käytön suhteen? Miten paljon mies on ihan oikeasti ohjannut ja kasvattanut lapsia ja osallistunut heidän päivittäiseen hoivaan ja huolenpitoon? Narsistit ei yleensä narsismi testejä tee eikä narsismiaan pohdi, että siitä sinun ei kannata olla huolissaan. Se on jo merkki ettet ole narsisti kun pystyt epäilemään sitä itsessäsi. Narsisti kyllä saa uhrinsa aivopestyä uskoon, että hänen reaktionsa on suurenneltuja, uhri vaatii liikaa kun pyytää minimin ja että uhri kuvittelee kaiken. Eihän narsisti olisi narsisti jos näitä ei osaisi tehdä. Hän myös tietää täysin mikä käytös provosoi sinua ja siksi on rauhallinen. Jos sinä alat olla rauhallinen ja välinpitämätön niin narsistilta alkaa palaa pinna kun ei saa sinulta reaktiota. Hän kerää todistusaineistoa sinua vastaan aina kun hermostut. Erotilanteessa hän esittää tämän sinun hermostumisesi merkkinä epävakaudesta ja pystyy kääntämään sosiaaliviranomaiset ja oikeustoimen sinua vastaan. Joten mitä tahansa teet, narskusi tekee tai tapahtuu, niin ole rauhallinen.

Tässä on tuttua. Tuntuu siltikin väärältä ja liian helpolta vain tehdä hänestä pahis. Tuntuu, etten saisi päästää itseäni niin helpolla. Jos oikein kaivaa, mitä jos paha löytyy kuitenkin lopulta minusta...

Vierailija
12/24 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ääntä kaikki keskustelut miehen kanssa ja johdata keskustelut vaikeisiin asioihin ihan tahallasi. Taistele samoilla aseilla kuin mieskin, mutta fiksummin. Lopeta uhriutuminenbheti, ole kerrankin aikuinen ja lopetat myös kaikenlaisen selittelyn. Nyt. Hyökkäys on paras puolustus joskus, mutta se kannattaa tehdä lempeästi ja itseään likaamatta.

Älä sotke muita asioihinne miehen naaman edessä, vaan annat hänen luulla, että te taistelette asioista kahdestaan. Ota yhteyttä lapsen koulun terveydenhuoltoon ja juttele siellä asioista. Anna heidän tietää asiat, mutta älä liiottele, vaan kerrot vain totuuden mielellään faktojen kanssa. Säilytä siis ihan kaikki fakta mitä ikinä saat.

Vierailija
13/24 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ääntä kaikki keskustelut miehen kanssa ja johdata keskustelut vaikeisiin asioihin ihan tahallasi. Taistele samoilla aseilla kuin mieskin, mutta fiksummin. Lopeta uhriutuminenbheti, ole kerrankin aikuinen ja lopetat myös kaikenlaisen selittelyn. Nyt. Hyökkäys on paras puolustus joskus, mutta se kannattaa tehdä lempeästi ja itseään likaamatta.

Älä sotke muita asioihinne miehen naaman edessä, vaan annat hänen luulla, että te taistelette asioista kahdestaan. Ota yhteyttä lapsen koulun terveydenhuoltoon ja juttele siellä asioista. Anna heidän tietää asiat, mutta älä liiottele, vaan kerrot vain totuuden mielellään faktojen kanssa. Säilytä siis ihan kaikki fakta mitä ikinä saat.

Lasten hyvinvoinnin takia mun olis pystyttävä olla aikuinen. Olen hakenut apua, mutta yrittänyt kaikin tavoin olla korrekti ja arvostava lasten isästä puhuttaessa. Hän oli kyllä avautunut kokemistaan vääryyksistä, minun tekemistäni kuulemma. Mutta huomaan, että tämä minun äitiyden arvostelu iski sellaiseen kohtaan minussa, että aikuisuus kärsii. Siksikin nyt ehkä tämä asia on pinnalla ja tekee mieli puida sitä täälläkin. Ystävien kanssa olen myös puhunut, mutta ovat liikaa minun puolella? Samoin terapeutti. Miksiköhän on niin vaikea uskoa, että minä en ehkä olekaan aivan kaikkeen syyllinen?

Ap

Vierailija
14/24 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla meni jotenkin ohi ,että mikä tässä jutussa on se pääongelma?

Vierailija
15/24 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun luen näitä omia kirjoituksia itse, tekee mieli ravistaa itteä ja sanoa, että anna sen ääliön muhia omassa katkerassa liemessään ja älä elää omaa elämää! 😅

Ap

Vierailija
16/24 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla meni jotenkin ohi ,että mikä tässä jutussa on se pääongelma?

Sepä, kun en itsekään tiedä! ;) ap

Vierailija
17/24 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä teet ukolla joka pettää? Ihan sama kuka on uhri, tietenkin mies on ku muna upposi pilluun ja nainen antoi. Hei elä oma elämäsi äläkä tuhlaa yhteen ukkoon. Kyllä niitä tuolla on. Tsempit.

Vierailija
18/24 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta keskustelu miehen kanssa, se saa vain sekoittaa sinua, siitä ei ole apua tilanteessa. Päästä syyllisyydestä irti, se ei auta ketään. Miehen olisi pitänyt toki erota ensin, ei pettää suhteessa. Älä syytä häntä sanallisesti (puhelimessa tai kasvokkain) josta hän saa uutta pontta haukkua takaisin, vaan käsittele mielessäsi asiat mitä tapahtui, mutta niin ettei se hajota sinua. Olet tiedostanut omia puoliasi ja miehen eri puolia ja se auttaa eteenpäin. Lopeta narsistitestien tekeminen ja keskity tekemään itsesi ehjäksi? Turhasta draamasta irti. Ajattele että olet hyvä.

Ehkä mies ei osaa keskustella rakentavasti /ei näe omia virheitään (nuorena vielä?) ja sille ei sitten voi mitään, jos hän syyttää kaikkea pelkästään. Jos hän näkee asiat eri tavalla, ehkä joku muu näkee asiat kanssasi enemmän samalla tavalla. Jotkut ymmärtävät sinut väärin ja toiset oikein. 

Vierailija
19/24 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No-contact. Täysi ignooraus.

Keskity omaan toipumiseen.

Jos on pakko olla tekemisissä, ajattele että kytket kaikki tunteet pois ja toimit asiallisesti kuin robotti.

Tietysti on kurjaa pettyä kumppaniin ja ettei meistä tullut mitään. Mutta ne tunteet voi käsitellä hallitusti.

Mies on sairas. Sinun ei tarvi mennä mukaan hänen sairauteensa.

Vierailija
20/24 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Älä tapaa miestä lainkaan jos se sekoittaa päätäsi ja se aiempi syyllistäminen tulee sitä kautta mieleen, hajottaa sinua. Älä ala keskustelemaan mistään, jos se ei ole aiemminkaan välillänne toiminut. Lasten asiat saa sähköpostilla hoidettua tai lyhyesti sanomalla. Kyllä itsekin osaat nähdä itsestäsi, että onko muiden hyvä olotila tärkeämpi kuin pelkkä oikeassa oleminen, ei siihen miestä tarvitse. Ja ihan sama mitä hän ajattelee, et ole siitä riippuvainen, elä itsesi kautta elämää. Joku muu voi tukea sinua positiivisesti