Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

2kk vankeutta vainoamisesta, jonka aikana mm. on tultu moottorisahalla ovesta läpi

Vierailija
11.05.2020 |

Suomen oikeuslaitos vainottuja kohtaan on vitsi.

"Puhelinvainoamiseen ja sen myötä lähestymiskiellon rikkomiseen oikeus otti kantaa tämän vuoden tammikuussa. Pohjois-Savon käräjäoikeus tuomitsi vuonna 1978 syntyneen miehen runsaan kahden kuukauden mittaiseen vankeuteen.

Oikeus katsoi, että vainoaminen oli ollut pitkäkestoista ja intensiivistä. Oikeus sovelsi tuomioon koventamisperustetta, sillä miehen entisyys vastaavan kaltaisista lukuisista rikoksista osoitti hänessä ilmeistä piittaamattomuutta lain kielloista ja käskyistä. Entiselle puolisolleen mies tuomittiin maksamaan kärsimyskorvauksena 2000 euroa.

Tuoreessa päätöksessään Itä-Suomen hovioikeus kieltäytyi antamasta asialle jatkokäsittelylupaa, joten käräjäoikeuden tuomio jäi voimaan."

Nainen joutui muuttamaan puolen vuoden aikana kuusi kertaa ja lapset olivat kotiopetuksessa turvallisuuden vamristamiseksi. Tuo 2000€ ei edes korvaa kaikkia muuttokuluja ja esim. lasten lounaskuluja (koulussa saisivat ilmaisen lounaan), saati mielenterveyskuluja, mitä tuosta varmasti syntynyt uhreille.

Mies oli myös aiemmin polttanut exänsä talon, siitä sentään sai 3,5 linnaa hovioikeudessa, koska omaisuusrikos. Aiemmin kuitenkin käräjäoikeus oli hylännyt syytteet esim. tapon yrityksestä, koska ei muka ollut näyttöä tahallisuudesta (mies oli useasti uhkaillut tappaa naisen ja lapset, joo ihan vahingossa pisti talon tuleen). Eli omaisuuden tuhoaminen ratkaisee tuomioissa, uhrin kärsimyksellä ei niinkään ole arvoa. Jo vainoamisesta pitäisi lukita vankilaan vuosikausiksi, vaikka vankimielisairaalaan, ovat selkeästi vaarallisia muille ihmisille.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2abe0dba-e772-4a59-97a9-905fe8f82131

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä tarvitaan kansalaisten vaatimus lakimuutoksiin ja vähimmäisrangaistuksen korottamisiin.

Vierailija
2/22 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä tarvitaan kansalaisten vaatimus lakimuutoksiin ja vähimmäisrangaistuksen korottamisiin.

Kyllä, toisaalta oikeuslaitoskin voisi katsoa peiliiin. Laki olisi mahdollistanut tässä paljon kovemmankin tuomion antamisen, miksi ihmeessä pitää aina antaa se matalin tuomio?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, toisaalta oikeuslaitoskin voisi katsoa peiliiin. Laki olisi mahdollistanut tässä paljon kovemmankin tuomion antamisen, miksi ihmeessä pitää aina antaa se matalin tuomio?

Itse toivoisin lakimuutoksia myös tulkintaan, koska lakia tulkitaan ihan perseenlaisesti nykyään. Siksi juuri vähimmäisrangaistuksiin korotukset, koska yläpäätä ei koskaan käytetä. En jaksa kaivaa uutista, mutta joskus oli juttu, että eräs henkilä ei olisi voinut enää olla lähempänä kuolemaa olematta kuollut ja silti tuomiossa ei käytetty kovinta rangaistusta.

Vierailija
4/22 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa vaiheessa ottaisin oikeuden omiin käsiin. Mies on yrittänyt tappaa lapsetkin, en odottaisi koska onnistuu vaan hoitaisin ongelman pois.

Vierailija
5/22 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse jätin hakematta lähestymiskieltoa, kun eipä se olisi mitään estänyt tapahtumasta. Toki siihen vaikutti myös se että vainoaminen vihdoin ja viimein loppui, mutta nyt oikeudenkäynnin lähestyessä pelottaa että vainoaminen alkaa uudestaan.

Exäni sai jäädä vapaalle jalalle, eikä häntä päätetty vangita senkään jälkeen kun yritti tulla väkisin asuntooni oven läpi. Syyttäjä vaatii maksimissaa 3kk vankeutta pahoinpitelystä, vaikka exä yrittii tappaa. Minulle jäi pahoinpitelystä elinikäiset vammat.

En ole ainoa exäni pahoinpitelemä henkilö ja tuskin tulen olemaan viimeinenkään.

Jos kyseessä olisi rahaan liittyvät rikokset niin tuomioita odotettaisiin vankeudessa ja tuomioksi tulisi enemmän vankeutta kuin ehkä 3kk

Ihmisten turvallisuudella yms näytä olevan mitään väliä.

Vierailija
6/22 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meistä vihreistä on tärkeää, että rikollinen saa kaiken mahdollisen tuen ja avun eikä häntä tule tuomita vankilaan. Uhrin koettelemukset eivät ole puolueemme agendalla.

Vierailija
7/22 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meistä vihreistä on tärkeää, että rikollinen saa kaiken mahdollisen tuen ja avun eikä häntä tule tuomita vankilaan. Uhrin koettelemukset eivät ole puolueemme agendalla.

Höpönlöpö. Monet Vihreät poliitikot ja puolueen jäsenet ovat pyrkineet vähentämään lähisuhdeväkivaltaa, mitä tällainen vainoaminenkin on. Yleensä tekijä on exä. Minäkin olen joskus kuulunut puolueeseen ja mielestäni tällaisista pitää sada kovemmat tuomiot. 

Vierailija
8/22 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on ollut löysät tuomiot kymmeniä vuosia. Varmaan 60-luvulta asti. Että ihan et voi yhden puolueen niskaan tuota sälyttää.

Vierailija
9/22 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähestymiskiellon rikkomisesta harvoin seuraa mitään muuta kuin sakkoja ja jos vankeutta tulisi, niin sitäkin tuomiota saisi odotella vapaalla.

Korkenintaan 3 päivää saavat pitää putkassa, mutta tuskinpa pitävät säilössä muuta kuin yön yli, jos edes ottavat kiinni.

Suomessa on moni kuollut kun lähestymiskiellon rikkomista ei olla otettu vakavasti.

Vierailija
10/22 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa vaiheessa ottaisin oikeuden omiin käsiin. Mies on yrittänyt tappaa lapsetkin, en odottaisi koska onnistuu vaan hoitaisin ongelman pois.

Sanot noin vain siksi, ettet ole itse tuossa tilanteessa, joten henkseleiden paukutteleminen on äärimmäisen helppoa.

Vierailija
11/22 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanot noin vain siksi, ettet ole itse tuossa tilanteessa, joten henkseleiden paukutteleminen on äärimmäisen helppoa.

Tottakai se on helpompaa sanoa kuin tehdä, mutta en usko että se on mitenkään poikkeuksellista pystyä tekemään se jos oman lapsen henkeä uhataan. Väitän että se on enemmänkin sisäänrakennettuna ihmisessä. Ja tietäisin kyllä miten sen tekisin, mutta sitä nyt tuskin voi tässä kertoa ilman että ketju poistuu.

Vierailija
12/22 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettekö te muut pystyisi muka tekemään sitä edes vaikka lapsenne henkeä uhattaisiin?

Vierailija
13/22 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun Tukholmassa. Näen uutisista että tätä tehdään lähes joka päivä. Isketään ennen kuin itseen osuu. Suomalaiset ja ruotsalaiset on vetäytyneet jonnekkin sivistyksen kuoreensa ja ajattelevat että eivät voisi tehdä mitään tuollaista. Itse luulen että ei tarvitse kuin vähän pintaa raaputtaa niin siellä se kaikki on mitä tuohon vaaditaan. Raivo.

Vierailija
14/22 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa saa kunnon tuomion vain talous- ja huumerikoksissa. Henkiin jääneen kärsimyksillä ei ole paljon väliä.

Suomen vankilalaitos mukavuuksineen on kallis ylläpitää joten lyhyet tuomiot ja ehdollisen rangaistukset säästävät valtion rahoja.

Tuo kidutettu nainen ehtii sen parin kuukauden aikana aloittaa taas uudessa kodissa elämän ,jonka sekopääukko sotkee taas vapauduttuaan.

Kyllä on rankkaa.

Vierailija
15/22 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tavallinen mummo voi tehdä sen. Miksi siis en minä.

https://www.apu.fi/artikkelit/isa-raakkasi-aitia-ja-poikaa-mummo-tappoi…

Vierailija
16/22 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ettekö te muut pystyisi muka tekemään sitä edes vaikka lapsenne henkeä uhattaisiin?

Siinä käy helposti niin että joutuu itse vankilaan ja saa pahemman tuomion kuin se uhkailija joka tehnyt vaikka mitä.

Tuleeko sulle muuten yllätyksenä ettei kaikki ihmiset ole väkivaltaantaipuvaisia vaikka tapahtuisi mitä?

Vierailija
17/22 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä yhden väkivaltaisen miehen kohdalla harkitsin. Mulla oli makuuhuoneen lipaston laatikossa veitsiä varmuuden vuoksi, jos hän yöllä tunkeutuisi asuntoon ja makuuhuoneeseen (kerran oli minua aiemmin kuristanut sängyllä maatessani). Onneksi pääsin tuosta eroon ihan laillisin tavoin, tekemällä itsestäni hankalan ja esim. kertomalla miehen vanhemmille ja kavereille kaiken miehen tekemän häpeilemättä, niin ettei mies sitten halunnutkaan olla yhteydessä enää "valehtelevaan exäänsä".  Oikeuteen en asioita vienyt, vaikka olisi ollut syytä, tiesin Suomen naurettavista tuomioista, rikosilmoitus olisi vain pitkittänyt prosessia ja voinut pahentaa tilannetta. Monesti vainoaminenhan nimittäin alkaa rikosilmoituksesta. 

Vierailija
18/22 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin jutun iltalehdestä. Olen yhtäkkiä oikeustieteen asiantuntija ja ymmärrän kaikki yksittäiseen tapaukseen vaikuttavat seikat ja tajuan miten oikeusjärjestelmä vaikuttaa yhteiskuntaan.

Siksi tietoni kotisohvalla on ylivertaista suhteessa 2000 vuotta kehittyneeseen oikeustieteeseen ja yhteiskunta tulisi järjestää absoluuttisen totuuden eli minun tunneperusteisen mielipiteeni mukaiseksi.

Olen puhunut.

Vierailija
19/22 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa järkyttävää. Mielenrauha kahdeksi kuukaudeksi. Eihän tuossa uskalla enää edes nukkua.

Vierailija
20/22 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä käy helposti niin että joutuu itse vankilaan ja saa pahemman tuomion kuin se uhkailija joka tehnyt vaikka mitä.

Tuleeko sulle muuten yllätyksenä ettei kaikki ihmiset ole väkivaltaantaipuvaisia vaikka tapahtuisi mitä?

Tottakai siitä joutuisi vankilaan, mutta jäisipä henkiin kuitenkin ja tuo mummokin oli täysihoidossa vain kolme vuotta. Enkä minäkään ole väkivaltainen, sen enempää kuin kukaan muukaan, mutta kaikki ovat jos pakko on. Näkeehän sen sodassa.