Nopea painonnousu raskauden aikana
eli olen nyt viikolla 22 ja mulle on lähtötilanteesta tullut jo 12kg painoa! Alkuviikot olin todella huonovointinen enkä jaksanut liikkua. Nyt kyllä olen käynyt kävelyllä päivittäin ja ruokahalukin on kasvanut ikävä kyllä.. ruoka siis maistuu mutta en nyt mitään mäkkärimättöjä vedä sentään vaan ihan tavallista kotiruokaa. Kauhistuttaa silti tuo kilojen karttuminen kun vasta puolivälissä olen.
Kiitos kun sain purkaa!
Kommentit (6)
Mulle tuli molempien raskauksien aikana 20 kiloa lisää. :O Lähtivät sitten kyllä myös aika nopeasti pois synnytyksen jälkeen. Osa oli ihan vain turvotusta. Mutta imettäessä ne kilot karisevat. Raskausaikana ruoka maistui minullekin ja tuntui siltä, että jokainen suupala jää vyötärölle. Normaalisti saan aika huolettomasti syödä mitä haluan, mutta raskaana jostain syystä kilot kertyvät todella helposti. Myös esim. suolainen ruoka näkyi painossa heti, kun lisäsi turvotusta.
”Kiva” kuulla että muillakin ollut samaa!
Mä en ole huomannut varsinaista turvotusta vaan ihan pelkkiä kiloja :/ varmaan kesähelteellä tulee sitten se turvotuskin kaupanpäälle.
Mulla tuli kaikki raskauskilot ensimmäisen kolmanneksen aikana. Loppuaikana ei tullut enää yhtään, paitsi vähän ennen synnytystä tuli vielä yksi kilo.
Mulle tuli jokaisen kolmen raskauden aikana pitkälti yli 20 kiloa. Varsinkin loppuraskaudessa painoa tuli hurjaa vauhtia. Ei kuitenkaan epäterveen paljon ja olen 174 cm pitkä. Mutta tuntuihan se hurjalta ja liikkuminen oli kömpelöä. Eka synnytyksen jälkeen seuraavana päivänä punnitsin itseni ja 8 kg oli lähtenyt. En ymmärrä miten se on edes mahdollista, varmaan turvotusta.
Helposti ne kilot sitten lähtivät imettäessä. Vähän ehkä liikaa kiinnitettiin huomiota äitiysneuvolassa siihen painonnousuun, ymmärrän että valtava painoon kohdistuva huomio voi alkaa stressata odottajia.
Mulla on tullut aina joka kerta raskaana 25-30 kg. Vaikka olen hoikka ja kova urheilemaan , joka kerta raskaus teki kilpirauhasen tulehduksen (ja sen jälkeen vajaatoiminnan, joka parani 2-3kk synnytyksestä) ja vaikeahkon radin. Varmaan radin ja kilppriongelman kombo oli pääsyyllinen.
Nimittäin synnytyksen jälkeen 5-6kk ajassa jokainen kilo katosi itsekseen ilman että piti laihduttaa.
Ole huoleti ap. Raskauslisäkilo ei ole ihan samanlaista kuin tavan läski. Rasvaa toki mutta hormonaalista, ja se usein katoaa itsekseen kun vauva syntyy.
Olen usean raskauden jälkeen maratonkunnossa taas :)
Joo ihan normaalia. Kesähelteillä niitä kiloja vasta kertyikin ja aamupaino saattoi nousta 2,5kg yhden vuorokauden aikana. Siis aamupaino. Turvotustahan se oli, mutta ei silloin lohduttanut. Ei ne kilot silti ikuisia ole ellei halua niiden olevan.