Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettajat: kertokaa hankalin tilanne, joka teille on tullut oppilaiden kanssa vastaan

Vierailija
10.05.2020 |

Muutkin voivat kertoa, jos ovat todistaneet hankalia tilanteita koulussa.

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erilaiset väkivaltatilanteet pahimpia. Ja näiden väkivaltaisten lasten nyhverövanhemmat! Tälläkin hetkellä töissä koko ajan tilanne päällä.Muut oppilaat kärsii, kun yksi heittelee muita erilaisilla esineillä, huutaa, kiroilee, uhkailee... tätä olen katsellut nyt viimeiset 2 vuotta ja syksyllä menen muualle, koska en jaksa tuota perseilijää enää.

T: koulunkäynnin ohjaaja

Nykyään näille ei voi mitään. Pitäisi vain ymmärtää.

Vierailija
22/44 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Romaniperheen isä ilmestyi kouluun mekastamaan. Lapselle ei kuulemma olisi saanut antaa jälki-istuntoa toistuvasta luvattomasta poistumisesta koulun alueelta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät osaa käyttäytyä, ei sitten yhtään.

Vierailija
24/44 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Romaniperheen isä ilmestyi kouluun mekastamaan. Lapselle ei kuulemma olisi saanut antaa jälki-istuntoa toistuvasta luvattomasta poistumisesta koulun alueelta.

Razzzzizzzti!

Vierailija
25/44 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kollega opetti humalassa.

Vierailija
26/44 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten kanssa pärjää, mutta ne huoltajat....

Tulin uutena opettajana kouluun, eikä minulle etukäteen kerrottu, että luokallani oli melko kireä ilmapiiri. Siellä oli edellisenä lukuvuonna ollut isoja riitoja tyttöjen kesken. Heti uuden lukuvuoden alkuun tapahtui ikävä tilanne, jonka seurauksena pyysin kaikki luokan huoltajat palaveriin. Kerroin tilanteesta nimettömästi, keskusteltiin asiasta ja päästiin yhteisymmärrykseen toimintamalleista. En siis edes kertonut koko luokalle keistä oppilaista oli kyse.

Seuraavana aamuna Wilmassa oli aivan törkeä haukkumiskirje erään tapaukseen keskeisesti liittyvän oppilaan äidiltä. Hän oli myös tehnyt minusta kantelun AVI:iin sekä rikosilmoituksen yksityiselämää loukkaavasta tiedon levittämisestä. Mukava kiitos siitä, että pyrin selvittämään tilanteen ja takaamaan kaikille turvallisen kouluympäristön.

Onneksi kantelu ja rikosilmoitus tyssäsivät alkuunsa, mutta paha mieli jäi.

Vierailija
27/44 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulin uutena opettajana kouluun, eikä minulle etukäteen kerrottu, että luokallani oli melko kireä ilmapiiri. Siellä oli edellisenä lukuvuonna ollut isoja riitoja tyttöjen kesken. Heti uuden lukuvuoden alkuun tapahtui ikävä tilanne, jonka seurauksena pyysin kaikki luokan huoltajat palaveriin. Kerroin tilanteesta nimettömästi, keskusteltiin asiasta ja päästiin yhteisymmärrykseen toimintamalleista. En siis edes kertonut koko luokalle keistä oppilaista oli kyse.

Seuraavana aamuna Wilmassa oli aivan törkeä haukkumiskirje erään tapaukseen keskeisesti liittyvän oppilaan äidiltä. Hän oli myös tehnyt minusta kantelun AVI:iin sekä rikosilmoituksen yksityiselämää loukkaavasta tiedon levittämisestä. Mukava kiitos siitä, että pyrin selvittämään tilanteen ja takaamaan kaikille turvallisen kouluympäristön.

Perus weetee-koulu.

Vierailija
28/44 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perus weetee-koulu.

Pakko kommentoida, että yleensä ne on "parempia perheitä", jotka tekevät kanteluita ja rikosilmoituksia. Heillä on tietoja ja taitoja tähän. Heikko-osaisemmat perheet tyytyvät vain haukkumiseen ja uhkailuun.

Ja se vielä, että 99 % perheistä ovat mukavia tai jopa välinpitämättömiä koulua kohtaan. Se pieni prosentti on se, joka saa menettämään yöunensa.

Eri ope kuin viestin kirjoittaja

Vierailija
29/44 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seksuaalinen ahdistelu. Luokassa 2 kulttuurierohenkilöä. Toinen hieroi jalkoväliään ja toinen aukoi päätään. 

Vierailija
30/44 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joitakin vuosia sitten oli oppilas joka oli viikonloppuisin jäänyt kiinni päihteistä. Käytti sekä alkoholia että huumeitakin. Epäilyjä siitä että oli koulussa päihtyneenä oli useampi kerta. Mistään ei saatu nuorelle apua. Sosiaalipuolelta änkyttivät palavereissa että koulun keinoilla mennään ja yritimme monta kertaa sanoa ettei meillä ole mitään laillisia keinoja puuttua lapsen vapaa-aikaan ja koulupäivänäkin voimme soittaa vain poliisit jos on päihtyneenä koulussa. Mitään apua ei koskaan saatu. Tuolla se nuori tulee huumepäissään kaupungilla välillä vastaan. Olen välillä niin vihainen sosiaalipuolelle kun eivät ottaneet huostaan. Toki vanhemmatkin vastustivat huostaa ja vähättelivät tilannetta mutta olisi sillä edes voinut yrittää pelastaa tämän nuoren. Siihen kiireelliseen sijoitukseen ja mahdollisesti lopulta huostaanottoon kun ei tarvi vanhemman lupaa. Näki jo silloin yläkoulussa ettei tämä pääty hyvin. Entisiltä luokkakavereiltaan olen kuullut että olisi ollut jo jonkun reissun vankilassakin. Ilmeisesti se on täällä pikkupaikkakunnilla vaikeaa ottaa vähän kuin naapuri lapsi huostaan ja tilannetta vain katsellaan ja sysätään koulun hoidettavaksi.

Koululla ei ole oikeutta lapsen terveystietoihin. Mitä jos lapsella olikin sairaus joka aiheutti lieviä tasapainohäiriöitä ja puheen työläyttä??? Minulla on ystävä jolla on sairaus jonka oireet voivat tietämättömän silmissä näyttää humalatilalta.

Jokainen meistä näkee vain pienen osan ja tietää vain pienen osan toisten ihmisten elämästä, ja moni tekee vääriä johtopäätöksiä...

Vierailija
31/44 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oppilas halusi tehdä maantiedon tunnilla esitelmän otsikolla ”n eekerit”, eikä ymmärtänyt, miksen sallinut sitä.

Tuli oikein hyvä mieli tästä. Jos tuo on ollut hankalin tilanne uran aikana, niin olet päässyt ihanan helpolla.

Vierailija
32/44 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi oppilas kerran totesi minulle "Kiitos, paskasta ruoasta". Kävin opettajaa infoamassa asiasta ja kyllä lämmitti sydäntä kun sälli muutaman minuutin päästä tuli nolona (pakotettuna) sönkkäämään anteeksipyyntöä.

-Keittiötyöntekijä

Ok. Mutta lapsi oppi tuosta vain että omaa mielipidettään ei saa sanoa. Jos et vielä sitä tiennyt niin suuri osa lapsista ei tykkää kouluruoasta, mutta ei sano sitä teille. Omille lapsilleni olen todennut että ei ole pakko syödä koulussa epämääräistä rasvalla kyllästettyä kumipottusörsseliä(tämä on lasten kuvaus kouluruoan laadusta) jos ei halua, syövät sitten kotiin päästyään hyvän terveellisen lämpimän ruoan joka ei ui rasvassa.

Vierailija
33/44 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oppilas (9lk) raivostui kun kuuli että ruokailussa on tunnin päästä hänen mielestään pahaa ruokaa ja sekunnin murto-osa tämän kuultuaan heitti takarivistä pulpetilla luokan etuosaa kohti. Ihmeen kaupalla ei osunut keneenkään. Rehtorin mielestä oli minun vika kun olin kertonut mitä ruokaa listalla on. Ja näin asia esitettiin myös vanhemmille, että opettajan olisi pitänyt tietää ettei kyseinen oppilas pidä siitä ruoasta ja että hänellä on tänään kova nälkä. En hakenut enää tuosta koulusta virkaa vaikka tulikin samana keväänä auki.

Siis ihan hirveä paikka, varmaan ilmapiirissä olisi mättänyt moni muukin juttu.. Hyvä että lähdit pois

Vierailija
34/44 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosia sitten luokkaani tuli raivoava oppilas, joka ei suostunut tekemään mitään, kuuntelemaan mitään, liikkumaan minnekään. Karjui, hakkasi ja potki minun jalat ja kädet mustelmille viikoiksi, huusi, ei suostunut liikkumaan, mikään puhe ei auttanut (tähän saakka olin aina saanut oppilaiden kanssa vaikeat tilanteet puhumalla hoidettua), kiinnipitoon en alkanut koska ei ole osaamista eikä voimia ja lapsi tappeli niin paljon vastaan että en uskaltanut ottaa riskiä että häneen sattuisi. Karkaili, uhkaili, heitti tavaroita. Täysin kykenemätön isossa ryhmässä toimimiseen. 4-5 aikuista oli jatkuvasti kiinni tämän lapsen käytöksen vuoksi. Raivokohtauksia tuli 4-5 päivittäin. Koko muun luokan toiminta oli halvaantunut viikoiksi tämän takia. Tuli luokkaan ilman mitään ennakkovaroituksia, nk, normaalilapsen statuksella.

Kesti viikkoja saada eri tahot tilanteen tasalle ja homma muille anmattilaisille.

Huoltajat eivät ”voineet käsittää, mistä on kyse, koska lapsi ei KOSKAAN kotona käyttäytynyt niin.” Heidän sanojensa mukaan. Tosin en koskaan kuullut vanhempien saavan lapsensa tekemään mitään ilman lahjontaa.

Jäi suoraan sanoen traumat itselle.

Vierailija
35/44 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä syystä en uskalla hankkia lapsia. Ajatus siitä että oma lapsi viettää kaikki arkipäivänsä ympäristössä joka on liioittelematta vaarallinen on puistattava. Jos kellään ei ole "oikeutta" tehdä mitään näille häiriköille, ei yhdenkään lapsen turvallisuutta voida taata. En halua laittaa lasta tuollaiseen ympäristöön missä joutuu henkisen ja fyysisen väkivallan uhriksi todennäköisemmim kuin ei joudu.

Vierailija
36/44 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä syystä en uskalla hankkia lapsia. Ajatus siitä että oma lapsi viettää kaikki arkipäivänsä ympäristössä joka on liioittelematta vaarallinen on puistattava. Jos kellään ei ole "oikeutta" tehdä mitään näille häiriköille, ei yhdenkään lapsen turvallisuutta voida taata. En halua laittaa lasta tuollaiseen ympäristöön missä joutuu henkisen ja fyysisen väkivallan uhriksi todennäköisemmim kuin ei joudu.

Tähän se vapaa kasvatus johtaa.

Vierailija
37/44 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan näitä. Ehkä avuttomin olen ollut itsemurhauhkausten edessä. Yksi raskas tapaus oli sellainen, jossa erovanhemmat käyttivät sanomisiani todisteena toista vastaan ja tekivät lasuja kaikesta, mitä saivat minusta lypsettyä ulos.

Väkivaltaa en ole joutunut kohtaamaan ja toivottavasti en joudukaan, kun työskentelen päätä pidempien teinipoikien kanssa pääosin.

Vierailija
38/44 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et voi olla tosissasi... Työskentelen isohkossa kaupungissa, tavallisessa yläkoulussa  ja väkivaltatilanteita on äärimmäisen vähän. Nekin on lähinnä oppilaiden välillä ja hyvin harvoin. Teineistä 99% on täysin tavallisia ja mukavia. Toki on kaikkea oppimisvaikeuksista epämotivoituneisuuteen ja häiriökäytökseen, mutta ei nyt kukaan missään paikkoja riko tai aiheuta vaaratilanteita. Nykylasten ongelma on enemmän itsekeskeisyys kuin ilkeys. Pienilapsiset perheet, vanhemmat paaponeet -> ovat omaehtoisia.

Vierailija
39/44 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oppilas (9lk) raivostui kun kuuli että ruokailussa on tunnin päästä hänen mielestään pahaa ruokaa ja sekunnin murto-osa tämän kuultuaan heitti takarivistä pulpetilla luokan etuosaa kohti. Ihmeen kaupalla ei osunut keneenkään. Rehtorin mielestä oli minun vika kun olin kertonut mitä ruokaa listalla on. Ja näin asia esitettiin myös vanhemmille, että opettajan olisi pitänyt tietää ettei kyseinen oppilas pidä siitä ruoasta ja että hänellä on tänään kova nälkä. En hakenut enää tuosta koulusta virkaa vaikka tulikin samana keväänä auki.

Reps

Vierailija
40/44 |
11.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin nuorempana yläasteella töissä (en opettajana vaan muissa tehtävissä) ja oppilaiden kanssa ei ollut pahemmin hankalia tilanteita. Kiusallista oli, kun eräs miesopettaja rupesi uskoutumaan minulle mm. ihastuksestaan erästä koulun oppilasta kohtaan. Onneksi sain töitä muualta niin ei tarvinnut kuunnella pitempään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kaksi