Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perheenjäsenet eri ruokavaliolla. Miten koikkaisit?

Vierailija
09.05.2020 |

On sekasyöjä, vegaani ja kasvissyöjä. Välillä teen kolme eri ruokaa, välillä vegaanista kaikille tai sitten liharuoka ja vegaaninen ruoka. Välillä yritän ottaa lapset 15,12,11 mukaan auttamaan ruuanlaitossa jottei menisi koko iltaa töiden jälkeen keittiössä. Onko muilla vastaavaa ja miten hoidatte kokkaillut?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on laktoosittomia, gluteeniton, kasvissyöjä, kala-allergikko...

Buffet-idealla eli jokainen kokoaa itselleen jotain.

Vierailija
2/19 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pitää niin vaikeilla dieeteillä olla, niin kokatkoon itse. Allergiat erikseen, ne huomioisin. T: kokki

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaani voi mennä pihalle laiduntamaan nurmikkoa, muut syö normiruokaa.

Vierailija
4/19 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netissä on paljon ohjeita. Rahaahan se kysyy ostella aineksia mutta saa kyllä tehtyä vaikka mitä hyvää.

Vierailija
5/19 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokkaisin kaikille vegaanista, sitä voi kaikki syödä. Jos haluaa jotain muuta voi sitten itse kokata

T. Kasvissyöjä, joka ihan mielellään syö vegaanisti jos joku kokkaa

Vierailija
6/19 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi näin:

Vegaaninen pohja kaikille: lisuke kuten perunat, pasta riisi, kasvikset ja vihannekset. Vegaani lisää proteiinin esim. valmislinssien tai -papujen muodossa. Sama kasvissyöjälle. Riippuen siitä, syökö kasvissyöjä maitoa tai munia, niin sekaruokavaliolla kasvissyöjän kanssa on sitten juomana maitoa ja munia ruoanlaitossa.

Kaikkiruokaiselle voi tuohon lisäksi/linssen ja papujen sijaan paistaa pihvin, laittaa lihapullia, jauhelihakastiketta, uunikalaa yms. 

Lisäksi tärkein: jokainen osallistuu ruoanlaittoon. Mitä hankalamman dieetin muun perheen kannalta keksii itselleen, niin sitä enemmän tekee itse.

Vierailija
7/19 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon ikäiset eivät päätä itse ruokailustaan vaan syövät mitä eteen laitetaan. Mukisematta.

Arvaan että 15v on vegaani. Tossa iässä voi jo kokata itse itselleen mieluiset murkinat, turhaan sinä aikaa tai vaivaa siihen pistät. Ja veikkaan ettei teini edes tiedä mikä vegaani on, kunhan pompottaa. Anna sille tehtäväksi suunnitella itse itselleen viikon tasapainoinen ruokalista, ei varmasti tule mitään. Sua siis pomppotetaan ja joudut ottamaan selvää mitä vegaani voi syödä sen lisäksi että joudut miettimään onko ruoka tasapainoista ja energiamääriltään riittävää kasvavalle lapselle. Teinivegaanius useimmilla jää kun ensimmäinen tyttö/poikaystävä astuu kuvioon :D

Vierailija
8/19 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokkaisin pääsääntöisesti vegaanista ruokaa. Välillä sitten lihaa ja kalaa kaveriksi, jos ehtii tekemään useampia ruokia. Esimerkiksi tekee samalla kertaa lohikiusauksen ja kasviskiusauksen.

Voisin myös pitää perheen kanssa kokkauspäiviä, jolloin tehtäisiin ruokaa pakkaseen valmiiksi. Esimerkiksi lihapullia, kasvispihvejä, uuniruokia... Oma äitini teki lapsuudessani aina välillä pakastimeen uuniruokia kypsennystä vaille valmiiksi. Sieltä sitten haettiin kiusaus ja laitettiin uuniin kypsymään.

Vierailija
9/19 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on tilanne, että kaksi kasvissyöjää (maito ja muna käy) ja kaksi sekasyöjää.

Eilen tein ison vuoan kasviskiusausta. voi syödä sellaisenaan tai sitten lisukkeeksi. Tai voi lisätä jonkun oman proteiinin lisäksi.

Kerran viikossa meilä on ns ruuanlaittopäivä. Eli tehdään pakkaseen falafeleja, kasvispihvejä, linssipihvejä, jauhelipullia, haukipullia jne pakkaseen annoksittain, sieltä voi sitten napata mieleisiään.

Apn tapauksessa tekisin tuommoisia kasvislaatikoita vegaanisena ja muille sopivana. Samoin keitot yleensä onnistuu, että protskut voi lisätä vasta loppuvaiheessa. Ellei sitten tee täysin kasviskeittoa.

Ei me sekasyöjätkään vegeruokaa karsasteta, mutta välillä on kiva syödä lihaakin. Mutta vegaanijuustoa yms. ei syö kuin se yksi, ihan vaan, koska vegaanijuusto ei toimi ja maistu, kuten juusto yleensä ja on ihan hemmetin kallista. Lasagnen teen vegaanisena ja sekasyöjille omansa, juurikin tuon juuston takia.

Kasvispadat toimii kivasti lihankin lisukkeena. Esim kun grillataan isommalla porukalla, niin teen usein chakshukaa kylkeen. Kun mausteita on, niin suvun puritaanisemmatkin lihanpurijat tykkää siitä, vaikka muuten olisikin täysin vegaaninen lisuke papuineen.

Vierailija
10/19 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuon ikäiset eivät päätä itse ruokailustaan vaan syövät mitä eteen laitetaan. Mukisematta.

Arvaan että 15v on vegaani. Tossa iässä voi jo kokata itse itselleen mieluiset murkinat, turhaan sinä aikaa tai vaivaa siihen pistät. Ja veikkaan ettei teini edes tiedä mikä vegaani on, kunhan pompottaa. Anna sille tehtäväksi suunnitella itse itselleen viikon tasapainoinen ruokalista, ei varmasti tule mitään. Sua siis pomppotetaan ja joudut ottamaan selvää mitä vegaani voi syödä sen lisäksi että joudut miettimään onko ruoka tasapainoista ja energiamääriltään riittävää kasvavalle lapselle. Teinivegaanius useimmilla jää kun ensimmäinen tyttö/poikaystävä astuu kuvioon :D

:D

Eipä ole jäänyt.

Vegaani 14 vuotiaasta ja nyt 32v ja yhä vegaani. :D

Vierailija
11/19 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi noin kusipäisiä vanhempia ei ole paljon.

Vierailija
12/19 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekisin niin, että söisimme kaikki vegaanista ja siihen lisukkeeksi olisi helppo tehdä tai ostaa jotain ei-vegaania proteeiinipitoista muille (tsatsiki, munakas, kalaa, kanaa tai lihaa). 

Aamiaiset ja välipalat olisivat sitten jokaisen oman maun mukaan, sillä niinhän ne on tälläkin hetkellä. Yksi tykkää paistaa pekonia ja kananmunia ja niiden kanssa teetä ja ruisleipää, toisella on aina kaurapuuro, jogurttia, pakastemarjoja ja paljon kahvia. 

Vierailija
13/19 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaanille en kokkaa mitään. Syökööt pihalta heiniä, jos ei ruoka kelpaa. Pitää vaan yrittää olla hienoa ja esittää.

Vierailija
14/19 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä on 2 laktoositonta, toinen kasvikset kypsänä -suolistosairas kausittaisilla rajoitteilla ja toinen viljaton moniallergikko. Ei otettaisi erityisesti huomioon eettisiä ruokavalioita, sillä näissä rajoitteissa on jo tarpeeksi ja eettisen valinnan tekijä on jo siinä iässä, että voi kokata itse. Tytär on jo maailmalla, päätyi sekasyöjäksi.

Vierailija
15/19 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaani ja kasvissyöjä hoitoon, yksi ruoka, ellei kelpaa olkoot syömättä.

Vierailija
16/19 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koikkaisit?

Vierailija
17/19 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei terveydellistä , vahvaa syytä, en tekisi jokaiselle mielensämukaista ruokaa.

Vierailija
18/19 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kyse vain ideologiasta eikä allergiasta niin kokkausvuorossa oleva tekee kaikille sitä itselleen ihanteellista ruokaa. Se kelle tarjottu ei kelpaa syö sitten omikseen tai tekee jotain haluamaansa lisäksi. Väkisin en tekisi esim kinkkukiusausta vaan lihat ja kermaperunat erikseen.

Vierailija
19/19 |
09.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei todellakaan terveydellistä syytä niin ne joille ei kelpaa kokatkoon itse. Siinähän oppivat. En rupeaisi miksikään joka suuntaan repeäväksi keittiö-orjaksi. Muutenkin voisi jakaa kokkausvuoroja niin taitoa kertyisi kaikille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi yhdeksän