Näin pitkäaikaistyöttömän näkökulmasta korona on lähes lottovoitto
Pohdin tällä hetkellä omaa tilannettani ja tajusin olevani onnekas tässä vallitsevassa tilanteessa. Ihan nyt esim. työkkäri ei "kiusaa" koska heillä on niin paljon muutakin hommaa tällä hetkellä. Kela maksaa tuet "automaattisesti" jo valmiiksi joten ei tarvitse stressata käsittelyajoista tai puuttuvista liitteistä. Baarit ovat kiinni, joten eipä tule käytyä kauppareissulla edes "yhdellä siiderillä". Pelikoneet myös kiinni eli eipä tule heitettyä euroa tai kahta koneeseen, kolikkopurkissa nyt jo yli satanen. Tulee käytyä harvemmin kaupassa ja mietittyä pitkään ja hartaasti mitä oikeasti tarvitsee ja mitä viikon aikana syö, siitä tulee iso säästö. Asun maaseudulla pienessä kylässä joten koronan riski on aika pieni. Ulkoilu on myös helppoa vähäisen asukasmäärän takia joten turvaväliä voi halutessaan pitää vaikka 30m.
Vielä yksi bonus, nyt kun työmarkkinatuen lisäksi saa tienata 500e/kk niin mikään ei estä menemästä naapuritilalle osa-aikaisesti vaikka mansikoita poimimaan mikäli siltä tuntuu. Maa- ja marjatiloja on lukuisia tässä lähistöllä.
Kertokaa omia ajatuksia, onko kellään samoja huomioita?
Kommentit (4)
Vierailija kirjoitti:
Olipa taas mukavan leimaavaa kokkariprovo.
Toiset meistä on pitkäaikaistyöttömiä ja silti elämänhallinta kohdallaan. Ei käydä "yhdellä" eikä kahdellakaan, eikä todellakaan haaskata rahoja pelikoneisiin. Eikä myöskään hakemuksista unohdu liitteitä. Olen aina ihmetellyt, että miten kukaan voi olla niin huolimaton että tekee virheen tai unohtaa liitteen kun tekee elämänsä tärkeimpiä hakemuksia? Niitä, millä saa rahaa?
Se tässä toki on hyvä, että mitä enemmän työttömiä, sitä lähempänä perustulo on. Itse kun olen "vakuutuslääkärin parantama", ottaisin mieluummin saman rahan perustulon nimellä. On inhottavaa joutua nostamaan työttömyyskorvausta "väärin perustein", kun en tosiasiassa ole työkykyinen ja työkkärin soittaessa pitää valehdella että toki haen kokopäivätöitä, vaikka kumpikin tiedämme että en sellaisiin pysty.
Niin joo, ja jos olisin työkykyinen, olisin todellakin ollut niillä marjatiloilla joka vuosi tätä ennenkin.
Tämä ei ollut provo. Olen ollut työtön 11/2017 alkaen. En tarkoittanut avauksella pahaa, mietin että omalla kohdallani korona on tuonut hyvää ja esimerkiksi vain rahansäästöä. Toki negatiivisiakin asioita on kuten pelko sukulaisten sairastumisesta, mutta niin se on varmaan kaikilla muillakin. Etkö muka itse ole löytänyt tästä tilanteesta mitään hyvää, etenkin jos olet työtön?
Ap
Olen myös pitkäaikaistyötön (ikäni takia, olen jo 57-vuotias), ja minulle tämä on katastrofi. Ei mitään toivoa enää päästä takaisin työelämään.
Vielä helmikuussa kävin työhaastattelussa, duuni kuulemma mahdollisesti alkaisi syksyllä. No, ei näillä näkymin varmaan ala.
Se siitä työelämästä sitten. Köyhä vanhuus odottaa.
Olipa taas mukavan leimaavaa kokkariprovo.
Toiset meistä on pitkäaikaistyöttömiä ja silti elämänhallinta kohdallaan. Ei käydä "yhdellä" eikä kahdellakaan, eikä todellakaan haaskata rahoja pelikoneisiin. Eikä myöskään hakemuksista unohdu liitteitä. Olen aina ihmetellyt, että miten kukaan voi olla niin huolimaton että tekee virheen tai unohtaa liitteen kun tekee elämänsä tärkeimpiä hakemuksia? Niitä, millä saa rahaa?
Se tässä toki on hyvä, että mitä enemmän työttömiä, sitä lähempänä perustulo on. Itse kun olen "vakuutuslääkärin parantama", ottaisin mieluummin saman rahan perustulon nimellä. On inhottavaa joutua nostamaan työttömyyskorvausta "väärin perustein", kun en tosiasiassa ole työkykyinen ja työkkärin soittaessa pitää valehdella että toki haen kokopäivätöitä, vaikka kumpikin tiedämme että en sellaisiin pysty.
Niin joo, ja jos olisin työkykyinen, olisin todellakin ollut niillä marjatiloilla joka vuosi tätä ennenkin.