En halua mennä äidin hautajaisiin
Äiti kuoli. Asun lähes naapurissa. En ollut missään tekemisissä hänen kanssaan 4 viime vuoteen. Enkä tunne surua, pääsipähän pois.
En halua osallistua hänen hautajaisiinsa, enkä halua osallistua hänen perinnönjakoonkaan, haluan unohtaa koko ihmisen, kuoppaan vain ja multaa päälle.
Muu perheeni haluaa osallistua hautajaisiin, äitini toive kuulemma oli että mieheni kantaisi arkkua, he tulivat hyvin juttuun keskenään.
Kerroin asian jo miehelleni, hän hyväksyi päätökseni. Vielä pitäs kertoa lapsille ja sisarilleni....
Niin se kyssäri, eihän sukulaistaan ole pakko olla hautaan saattamassa, eli mitään osallistumispakkoa ei ilmeisesti ole. Tiedän jo kyllä että välit sisariini kärähtävät kun en tule paikalle.
Kommentit (35)
Ei ole pakko mennä. Ihme juttu, että asiaa pitää tulla esittelemään nettiin palstalle oikein.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole pakko mennä. Ihme juttu, että asiaa pitää tulla esittelemään nettiin palstalle oikein.
Älä lue palstaa, jos ihmetyttää että ihmiset täällä avaavat tunteitaan, niitä ketjuja riittää.
AP tässä: aloituksessa vähän yksinkertaistin asiaa, mutta perusteet ja ajatus tulee vastauksistakin päätellen hyvin selville ja on totta. Minä en vihannut äitiäni, tunteet ovat kuolleet. Mieheni sanoi myös että tulisin, "vähemmän sotkua ja seurauksia tulee jos olet edes fyysisesti läsnä". En halua mennä, äiti on itse minut lapsuuden kodista ulos ajanut ja sanoi että takaisin ei ole tulemista, enkä tänäkään päivänä tiedä mistä syystä.
Anteeksi jos pahoitin jonkun mielen. Minä en vain halua mennä sinne, sehän oli äitinkin tahto.
Minäkään en haluaisi osallistua kunhan aika koittaa. Mutta ihan niiden muiden hautajaisiin tulevien ihmisten takia, en vaan halua nähdä.
Sittenhän vanhempani on kuollut eikä tiedä osallistunko vai en. Sillä ei ole minulle väliä. Mutta kamalia, vastenmielisiä ihmisiä tulee olemaan paikailla joita en ole vuosikymmeniin nähnyt, ihan tarkotuksella. On pakotettu näkemään nämä ihmiset ja väistelemmän heidän kysymyksiä ja uteluita.
Jokainen voi surra/olla surematta omalla tavallaan. Koko hautajaiset on aivan käsittämätön konsepti mielestäni. Jos saisin valita hautasin vanhempani pelkästään sisarusteni kanssa ilman mitään sirkusta.
Vierailija kirjoitti:
AP tässä: aloituksessa vähän yksinkertaistin asiaa, mutta perusteet ja ajatus tulee vastauksistakin päätellen hyvin selville ja on totta. Minä en vihannut äitiäni, tunteet ovat kuolleet. Mieheni sanoi myös että tulisin, "vähemmän sotkua ja seurauksia tulee jos olet edes fyysisesti läsnä". En halua mennä, äiti on itse minut lapsuuden kodista ulos ajanut ja sanoi että takaisin ei ole tulemista, enkä tänäkään päivänä tiedä mistä syystä.
Anteeksi jos pahoitin jonkun mielen. Minä en vain halua mennä sinne, sehän oli äitinkin tahto.
Anteeksi, mutta nyt en oikein ymmärrä.
Et ollut äitisi kanssa tekemisissä vuosiin. Silti äitisi piti miehestäsi ja halusi hänet arkunkantajaksi.
Missä tekemisissä äitisi oli miehesi kanssa, jos sinä et ollut äitiisi yhteydessä?
Mieheni käytti siellä lapsia ja teki pientä remppaakin. Minulle hän ei edes soitellut. Lapsenlapsiinsapiti kyllä siis yhteyttä.
Vierailija kirjoitti:
Mieheni käytti siellä lapsia ja teki pientä remppaakin. Minulle hän ei edes soitellut. Lapsenlapsiinsapiti kyllä siis yhteyttä.
Älä viitsi olla itsekäs. Mene miehesi ja lastesi takia ja auta heitä surussaan.
Kuule. Perintö menee sun lapsillesi, jos itse kieltäydyt siitä.
Mutta jos otat sen vastaan, maksat verot ja lahjoitat vaikka mielenterveystyöhön tai lasten auttamiseen, sen ämmän rahoista voi olla jotain apua jollekin.
Toisekseen ei se kirkonpenkissä istuminen satu, ja haudalta voit kävellä kotiisi. Ainakaan jälkikäteen ei tarvitse sitten ihmetellä. Kukkalaite voi olla vaatimaton ja värssy tyyliin jotain ihan yleistä "tuntemattomia ovat elämän tiet eikä koskaan tiedä paljonko on aikaa, äitiä muistaen" älä laita kaivaten, kun et kerran kaipaa...
Vierailija kirjoitti:
Minäkään en haluaisi osallistua kunhan aika koittaa. Mutta ihan niiden muiden hautajaisiin tulevien ihmisten takia, en vaan halua nähdä.
Sittenhän vanhempani on kuollut eikä tiedä osallistunko vai en. Sillä ei ole minulle väliä. Mutta kamalia, vastenmielisiä ihmisiä tulee olemaan paikailla joita en ole vuosikymmeniin nähnyt, ihan tarkotuksella. On pakotettu näkemään nämä ihmiset ja väistelemmän heidän kysymyksiä ja uteluita.
Jokainen voi surra/olla surematta omalla tavallaan. Koko hautajaiset on aivan käsittämätön konsepti mielestäni. Jos saisin valita hautasin vanhempani pelkästään sisarusteni kanssa ilman mitään sirkusta.
Mutta sinähän järjestät vanhempasi hautajaiset sisarustesi kanssa. Te päätätte ja voitte pitää hautajaiset ihan omassa piirissä, ei sinne ketään muuta ole pakko kutsua, jos ei halua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen voi surra/olla surematta omalla tavallaan. Koko hautajaiset on aivan käsittämätön konsepti mielestäni. Jos saisin valita hautasin vanhempani pelkästään sisarusteni kanssa ilman mitään sirkusta.Mutta sinähän järjestät vanhempasi hautajaiset sisarustesi kanssa. Te päätätte ja voitte pitää hautajaiset ihan omassa piirissä, ei sinne ketään muuta ole pakko kutsua, jos ei halua.
Voi kun olisivatkin samaa mieltä. Ei, he eivät ymmärrä minua vaan haluavat että kaikki kissan kummin kaimat saa tulla koska vaan se on "normaalia". Aina pitää toimia niin että käyttäydytään samalla tavalla niinkuin muut ja eihän niin voi tehdä kun "se ei ole normaalia". Eli ei tule tapahtumaan.
Nythän on koronarajoitukset voimassa, hautajaisiinkin saa tulla max 10 ihmistä. Jossain paikoissa tuohon kymmeneen lasketaan myös pappi ja kanttori.
Miehen isän hautajaiset oli sillä viikolla kun nämä rajoitukset tuli. Ennen kuin ne rajoitukset vahvistettiin, oli kauheaa säätöä pidetäänkö ollenkaan ja miten. Alun 40 vierasta typistettiin ensin kahteenkymmeneen ja sitten kun käsky kävi, niin kaikki muut pois paitsi leski ja lapset perheineen. Yhdeksän meitä oli ja hajurakoa pidettiin leskeen. Edes vainajan sisko ei tullut.
Voitte todellakin koronaan vedoten pitää ne hautajaiset lähipiirissä. Lapset perheineen, ei muita.
Ja ei ole pakko mennä, jos koet, ettet vieläkään pysty antamaan anteeksi.
Älä mee jos et halua. Mäkään en aio mennä omien vanhempieni hautajaisiin.
En osallistunut isäni hautajaisiin millään tavalla ja sehän aiheutti jotain kaikkea, mikä ei mua kiinnosta..
Eräs vanhempi sukulaisherra totes veljeni häissä meidän pöytäseurueelle, että hautajaisissa käydään vain ja ainoastaan kunnioituksesta vainajaa kohtaan. Siihen totesin, että olen tismalleen samaa mieltä.
Siinä meni monelta sivulliselta pullakahvit väärään kurkkuun. Lähinnä vainajan sisarilta. Sen jälkeen loppui narinat ja utelut, että miksen tullut hautajaisiin.
En kunnioittanut isääni tietyistä syistä, joita sukulaiset nyt sitten vaan voivat arvailla. Juoruja tietty liikkuu, rankkojakin, mutta eipä ole mun häpeeni.
Olet kipeä. Kuumetta, päänsärkyä, flunssaa, vatsatauti? Kipeänä ei kukaan voi osallistua. Näin pääset itse myös vähemmällä, mutta saat tehdä niinkuin haluat: et osallistu.
Kaikki eivät ymmärrä, miksi joku ei pysty menemään vanhempansa hautajaisiin. Sanotaanko niin, että tietynlainen vanhempi kyllä osallistuisi mielellään lapsensa hautajaisiin.