24 vai 26 tuumainen pyörä kohta 9 vuotiaalle?
Kaipaisin vinkkejä siitä, ostaisimmeko kohta 9 vuotiaalle pojalle 24 vai 26 tuumaisen pyörän. Poika on n. 133cm pitkä ja esim 26 tuumaisessa suosituspituus on 135 ->. Jotenkin tuo 26 tuumainen tuntuu vielä valtavan isolta, kun pojan nykyinen pyörä on 20 tuumainen. Jääkö sitten 24 tuumainen nopeasti pieneksi, kuten meillä kävi tuon 20 tuumaisen kanssa, joka ostettiin 2 v sitten. Minkä kokoisilla fillareillä teidän samanikäiset/kokoiset ajelee?
Kommentit (11)
Ei pelkkä renkaan koko merkkaa vaan se rungon koko (esim. Jopossa on 24" renkaat ja se on aikuisten kokoa). Testaamalla selviää.
Mä ostin 9-vuotiaalle 24 tuumasen. Isompi vaikutti niin paljon isommalta et olis varmaan vielä hankala ajaa.
Vierailija kirjoitti:
Mä ostin 9-vuotiaalle 24 tuumasen. Isompi vaikutti niin paljon isommalta et olis varmaan vielä hankala ajaa.
Ok, kiitos tiedosta! Sama fiilis itselläkin, 26 tuntuu todella isolta. Ap
Osta 24 tuumainen. Ajaa sillä hyvin kolme kesää. Liian iso 26 tuumainen. Toki runkokokokin vaikuttaa eli pelkkä rengaskoko ei sano mitään.
24-tuumainen. Isompi on liian pitkäkin, ei yllä kunnolla ohjaustankoon
Pienempi on helpompi hallita kuin liian iso.
Jos Jopo-mallin ostat niin 24-tuumainen on ihan liian suuri. 24" on Jopo-malleissa aikuisen koko.
Meidän 3.luokkalaisella (130 cm pitkä) tytöllä on 20-tuumainen jopo ja pidemmillä kavereillaan on samankokoinen. Eli menee vielä ainakin 1-2 vuotta.
Tuo on paha ikä, jolloin melkein pakosta joutuu ostamaan parin vuoden välein uuden pyörän. Me ostettiin samanikäiselle ja mittaselle 24 tuumainen. Ja nyt toinen kesä menossa. Menee kyllä vielä tämän kesän, mutta ensi vuonna täytyy ostaa uusi. Se onneksi sitten meneekin kauemmin. Olen itse lyhyt nainen, ja voin kokemuksesta sanoa että on todella vaikeaa ajaa liian isolla pyörällä. Meillä oli juuri firman tykypäivä ulkona, vuokrattiin läskipyörät. Olin juurikin 3-4 cm liian lyhyt heidän pienimpään pyörään. Ja voin sanoa että ei ollut helppoa
Osta isoin mahdollinen, millä pystyy turvallisesti ajamaan. Kokeilemalla sen tietää. Se, jos tuon ikäinen lapsi ajaa samalla pyörällä kaksi kesää, on ihan normaalia.
26 tuumainen on pienikokoiselle aikuiselle sopiva koko.
Isoin koko on 28, ja se on 2 metriselle liian pieni. Pystyy toki ajamaan, mutta...
Valintaan vaikuttaa myös lapsen jalkojen pituus. Jos on persjalkaista maatiaismallia, niin pienempi koko parempi. Pitkäkoipiselle taas isompi ;).
Jää pieneksi. Yhden tai kaksi kesää ajaisi sillä.