Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kannattaako ostaa uusi vai käytetty auto? Kumpi järkevämpää, jos rahaa ei ole paljon?

Vierailija
06.05.2020 |

Uusiakin saisi tosi pienillä kuukausimaksuilla, mutta loppuerä sitten valtava.

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu hieman käyttötarkoituksesta. - Itse ostaisin käytetyn. - Hieman enemmän valinnan varaa siiä, millaien voisin hankkia...   

Vierailija
2/30 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on ollut kerran uusi, useamman kympin maksanut saksalainen, josta halkesi vaihteisto parinsadan kilometrin ajon jälkeen. Paras halpa oli parin satasen japsi, joka maksoi muutaman satasen ja sillä ajoin liki 40 tuhatta ilman ongelmia - joten tuurilla näiden kanssa mennään...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytetty. Ei pelkkä hankintahinta. 

Uuden joutuu huollattamaan liikkeessä jotta takuu säilyy, vanhan voi viedä öljynvaihtoon johonkin jobbarille tai vaihtaa itse.

Uuteen ja varsinkin rahoituksella maksat kaikki vakuutukset, vanhaan riittää liikennevakuutus.

Uuden kk-erää maksat maailman tappiin ja loppuerän kohdalla sulla ei ole varaa lunastaa sitä, joudut ottamaan uuden rahoituksen ja homma jatkuu. Vanha tulee todennäköisemmin maksetuksi ja sitten voi ajella velattomalla.

Kannattaa tarkistaa myös rengaskoko, mitä pienemmät vanteet ja yleinen rengaskoko, sen halvempaa ostaa uudet renkaat.

Vierailija
4/30 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari vuotta vanha käytetty. Hinta on kohtuullinen, mahdolliset tehdasviat korjattu, yleensä hyvin pidetty. Jos mahdollista, kannattaa valita "vanha" malli, eli useamman vuoden ilman suuria muutoksia tuotannossa ollut.

Vierailija
5/30 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos löytää suhteellisen tuoreella leimalla alle 1000 euron hintaluokassa, niin se on halvinta autoilua. Jos tulee isompi remppa, niin ei kun paaliin vaan.

Vierailija
6/30 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kerran ostanut uuden auton ja maksoin sitä henkihieverissä, kun vihdoin sain maksetuksi se oli paljon ajettu ja vikojakin alkoi olla roppakaupalla. En ikinä enää osta uutta autoa..

Nyt neljä vuotta ajanut pienellä Toyotalla jonka hankintahinta oli alle 3000, hyvä peli ollut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/30 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kyllästyin lappaamaan rahaa autoon ja nyt ajan muutaman satasen koslalla joka joutaa sitten paaliin jos hajoaa isommin. En viitsi edes pestä. Jos pelkkä auton ajettavana pitäminen on tuskaa ja työtä, niin en voi ymmärtää miten jotkut viitsii vielä ylimääräistäkin vaivaa ja rahaa laittaa siihen kaikenmaailman kiillotuksien yms. hifistelyjen muodossa ja lellivät kuin jotain vauvaansa.

Vierailija
8/30 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras hinta-laatusuhde on vähän käytetyssä pikkuautossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/30 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miljonääri ja ostan uuden auton aina kun tuhkakuppi täyttyy (sikarin tuhkaa).

Vierailija
10/30 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusi auto menettää tilastollisesti arvoaan liikkeestä ulos ajatteassa n. 20%. Käytetty auto on aina kannattavampi ostos, uusi auto menettää enemmän arvoa vuodessa mitä maksaa huollattaa ja ajaa jollain tonnin Toyotalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/30 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmarra miksi kukaan kuvittelisi, etta uusi auto olisi jotenkin taloudellisesti jarkeva sijoitus. Se ei ole sita ikina.

Osta pari vuotta vanha, jos on varaa. Jos ei, osta satatonnia ajettu hyva auto.

 Uuden auton ostavat vain ego-ongelmaiset. Uuden auton hajunkin saa muuten nykyaan purkista, jos sita kaipaa.

Vierailija
12/30 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytetty, mutta ei liian käytetty. Liian käytetyssä saa maksaa sitten huolloista sen, minkä hankintahinnassa säästää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/30 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

2-4v vanha. Ei ole paljon vikoja vielä. Vältä honda, mazda, toyotaa. Liian kalliita käytettyinä hyvän maineensa takia. Kato suzuki, subaru, kia, mitsubishi. Voit saada hyvän diilin koska ovat vähemmän suosittuja. Älä osta jenkki tai eurooppa autoa.

Ajat 5v ja myyt pois jollekin ennenkun vikoja alkaa ilmestyä.

Tosin riippuu korosta. Jos se on jotain 5-7% ja saat uuden nollakorolla niin osta ihmeessä se uusi honda toyota ja aja sillä 10v. Tee kaikki huollot ajallaan.

Vierailija
14/30 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, miksi 300-400tkm poljetuista 20v vanhoista tojjotista pitäisi maksaa toista tonnia. Ei kai tuollaisetkaan enää mitään luotettavia voi olla jos hintaa sillä perustellaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/30 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos rahaa ei ole sen verran että sen auton voi lyödä vaikka paaliin ilman että tuntuu lompakossa niin on parempi vain käyttää omia jalkojaan.

Ei se auto niin tärkeä tai hyödyllinen ole että sen takia kannattaisi itseään laittaa velkakiikkuun tällaisena aikana.

Vierailija
16/30 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uuden auton ostavat vain ego-ongelmaiset.

Onneksi niitä käytettyjen autojen tehtaita on, että vähemmän ongelmaisille riittää käytettyjä autoja. Se käytettyjen autojen tehdas on siinä Suomi-autotehtaan vieressä.

Vierailija
17/30 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari vuotta vanha käytetty vastaa uutta. Uuden arvo putoaa heti, kun ajat sen kaupasta ulos. Uuden auton ostaminen huonoin sijoitus ikinä.

Vierailija
18/30 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kerran ostanut uuden auton ja maksoin sitä henkihieverissä, kun vihdoin sain maksetuksi se oli paljon ajettu ja vikojakin alkoi olla roppakaupalla. En ikinä enää osta uutta autoa..

Nyt neljä vuotta ajanut pienellä Toyotalla jonka hankintahinta oli alle 3000, hyvä peli ollut.

Japsit on hyviä ja kestäviä. Ei mitään mediaseksikkäitä, mutta täyttää ne tehtävät, jota tarvitaan autolta.

Vierailija
19/30 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uusi auto menettää tilastollisesti arvoaan liikkeestä ulos ajatteassa n. 20%. Käytetty auto on aina kannattavampi ostos, uusi auto menettää enemmän arvoa vuodessa mitä maksaa huollattaa ja ajaa jollain tonnin Toyotalla.

Johonkin tonnin autoon saa helposti menemään tonnin korjauksiin vuodessa. Mullakin meni 700e 8v vanhan nissanin saamiseksi katsastuksen läpi eikä siinä ollut mitään suurta vikaa.

Vierailija
20/30 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2-4v vanha. Ei ole paljon vikoja vielä. Vältä honda, mazda, toyotaa. Liian kalliita käytettyinä hyvän maineensa takia. Kato suzuki, subaru, kia, mitsubishi. Voit saada hyvän diilin koska ovat vähemmän suosittuja. Älä osta jenkki tai eurooppa autoa.

Ajat 5v ja myyt pois jollekin ennenkun vikoja alkaa ilmestyä.

Tosin riippuu korosta. Jos se on jotain 5-7% ja saat uuden nollakorolla niin osta ihmeessä se uusi honda toyota ja aja sillä 10v. Tee kaikki huollot ajallaan.

Jopas vitsin murjaisit. Honda (paitsi 2016 ja uudemmat. 1.5l bensaturbo vuotaa talven pakkasilla bensaa moottoriöljyn joukkoon), Mazda, Toyota ovat nimenomaan hyvä valinta jos ostaa auton bensamoottorilla koska noissa on sentään vapaasti hengittävät moottorit, eikä moottoria ole pilattu vikaherkällä turboahtimella joka vioittuessaan varsinkin käytetyissä autoissa tuo omistajalleen yli 800-2500 euron korjauslaskun. Turbohan usein vioittuu siinä 250-300tkm ajetuissa. Huonosti huolletuissa autoissa jopa alle 170tkm ajettuna. Turbohan voi vioittua monella tapaa, yleisin on turbon laakereiden rikkoutuminen ja toissakin tapauksessa turbiinin siipien vaurioituminen. Toisena sitten tulee hukkaportin jumittelu, sitten öljyvuodot turbojärjestelmän tiivisteistä, letkuista, ilmavuodot turbon paineletkuissa. Vanhoissa turbollisisssa moottoreissa Moottoriöljyn vuotaminen ja palaminen moottorin sylinterien palotiloihin on yleisempää, öljyä myös kuluu suurempia määriä kuin vapaasti hengittävissä moottoreissa. Öljyvuodot, ilmavuodot esiintyy myös vain vähän ajetuissa mutta silti iäkkäissä autoissa koska kumimateriaali rikkoutuu iän myötä, kuten myös muovikin. yli 15-30 vuotta vanhemmissa turboissa toisinaan esiintyy turboahtimen kotelon puhkiruostumistakin. Nykyajan turboissa on myös antureitakin jotka voivat myös vioittua.

Turbollinen auto kannattaa ostaa vain uutena tai leasing sopimuksella. Käytettynä kannattaa ostaa turbollinen auto vain jos sellaisen saa poikkeuksellisen halvalla hinnalla, mitään isoja summia ei kannata turbollisesta autosta ikinä maksaa koska ne turbojärjestelmän vikojen korjausten hinta ylittää reilusti pidemmällä ajalla koko auton arvon .