Voiko 10-vuotiaallakin olla sellainen oikea/järeä turvaistuin?
Tarkoitan sellaista kokoistuinta, jossa monesta suunnasta kiinnittyvät valjaat/vyöt?
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Istuimessa lukee mikä lapsen maksimipaino on.
Sen ylityttyä ei voi käyttää.
Ei voi myöskään käyttää jos istuin ei enää tue niskaa.
Toisekseen yli 135 cm pitkän lapsen ei tarvitse enää istua turvaistuimessa ollenkaan.
Tarvitsee, 140cm on se raja, 150 etupenkillä. Meillä on ihan oikea istuin meidän 145 pitkällä lapsella, istuimessa on säätö 150cm asti. Miksi hän istuisi korokkeella, kun hänelle on kunnon istuin olemassa?
Mahtaa olla vaikeaa tuo autoilu nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Mahtaa olla vaikeaa tuo autoilu nykyään.
Nii just. Lapset vaan takapenkille ja menox.
Muista myös kypärä ja suojalasit🙄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No huh huh. Kymmenenvuotias on usein jo pienen aikuisen kokoinen.
Jos teillä on parta jo alkanut kasvaa ja elopainoa piisaa niin välttämättä kaikilla ei ole näin. Enemmän olisi huolissani pienen aikuisen kokoisesta 10-vuotiaasta. Jäänee lopulta lyhyeksi jos kasvupyrähdys on jo noin aikaisin tai vastaavasti kasvatatte parimetristä korstoa jos on ennen kasvupyrähdystä jo tuon kokoinen.
Miten ajattelit että vanhempi voi estää murrosiän alkamisen? Sekä minulla että miehelläni on alkanut murrosikä suht aikaisin. Minä olen 157 cm ja mies 184 cm. Poika aloitti juuri yläkoulun ja on jo 175 cm pitkä. Tyttö puolestaan on 5-luokalla. Juuri oli terkkarikäynti ja tyttö oli 158 cm pitkä sekä painoi 48 kg. Tyttö on vielä loppuvuodesta syntynyt. Eli vielä muutaman kuukauden 10-vuotias. Ja hänestä voi todellakin sanoa että on pienen aikuisen kokoinen. En kylläkään tiedä miten olisin voinut näiden kasvupyrähdykseen vaikuttaa. Selvää on että siitä on jo hetki milloin lapseni ovat viimeksi mahtuneet turvaistuimeen tai käyttäneet koroketta. Alkaa vähän olla niin, että minulla (melkein 40-v) olisi taloudessamme suurin tarve korokkeelle. Kun olen lyhyin ja kaiken lisäksi lyhyt selkä. Joten mitään ehdotonta ikää ei voida antaa milloin lapsi voi siirtyä pois korokkeesta tai turvaistuimesta
Huh, kannattaa ehkä katsoa vaikkapa liikenneturvan sivuilta, tai vaikka goole haulla mielummin nää turvaistuinasiat, kuin vauvapalstalta. Tässä pari otetta:
"Uusi tieliikennelaki tuli voimaan 1.6.2020. Aivan kuten entisen lain mukaan, tarvitsee alle 135 cm pitkä lapsi E-säännön mukaisen turvaistuimen henkilö-, paketti- ja kuorma-autolla matkustaessaan. Alle 3-vuotiasta lasta ei saa koskaan kuljettaa ajoneuvossa ilman turvalaitetta."
"Liikenneturva suosittelee, että lapsi käyttää turvaistuinta autossa matkustaessaan kunnes lapsi on 150 cm pitkä."
Ja vielä maininnat että tuo 135cm on EU direktiivin mukainen alaraja, ja monessa muussa maassa sääntö on 150 cm.
Ei se ole lapsen paapomista, jos huolehtii turvallisuudesta liikenteessä.
meidän lapset ovat 8v ja 7v mahtuu hyvin vielä turvaistuimeen 5-pistevyöt käytössä niin kauan kun mahtuu niihin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Istuimessa lukee mikä lapsen maksimipaino on.
Sen ylityttyä ei voi käyttää.
Ei voi myöskään käyttää jos istuin ei enää tue niskaa.
Toisekseen yli 135 cm pitkän lapsen ei tarvitse enää istua turvaistuimessa ollenkaan.
Joo kyselin siksi, kun tutun lapsella on tällainen ja näyttää vähän hassulta, kun sen ikäinen kömpii tuollaiseen ja äiti käy laittamassa ne valjaat/vyöt kiinni. Niin että onkohan se väärää mallia, eivät ole tajunneet vaihtaa isompien malliin?
Ei 10-vuotiaan kuulu vaihtaa "isompaan malliin" vaan siirtyä käyttämään normaalia auton istuinta ja turvavyötä.
Valitettavasti tämäkään ei mene pelkästään iän mukaan. Ostatko lapselle kengät iän vai todellisen jalan koon mukaan?
Vierailija kirjoitti:
meidän lapset ovat 8v ja 7v mahtuu hyvin vielä turvaistuimeen 5-pistevyöt käytössä niin kauan kun mahtuu niihin
Istuuko SMS vielä?
Meinasitko tuon ikäisen laittaa pienten lasten turvakaukaloon?
Vierailija kirjoitti:
Huh, kannattaa ehkä katsoa vaikkapa liikenneturvan sivuilta, tai vaikka goole haulla mielummin nää turvaistuinasiat, kuin vauvapalstalta. Tässä pari otetta:
"Uusi tieliikennelaki tuli voimaan 1.6.2020. Aivan kuten entisen lain mukaan, tarvitsee alle 135 cm pitkä lapsi E-säännön mukaisen turvaistuimen henkilö-, paketti- ja kuorma-autolla matkustaessaan. Alle 3-vuotiasta lasta ei saa koskaan kuljettaa ajoneuvossa ilman turvalaitetta."
"Liikenneturva suosittelee, että lapsi käyttää turvaistuinta autossa matkustaessaan kunnes lapsi on 150 cm pitkä."
Ja vielä maininnat että tuo 135cm on EU direktiivin mukainen alaraja, ja monessa muussa maassa sääntö on 150 cm.
Ei se ole lapsen paapomista, jos huolehtii turvallisuudesta liikenteessä.
Meidän perheessä kaikki alle 150cm käyttävät turvaistuinta. 148cm pitkän vaimon kanssa menee kyllä usein tappeluksi.
Pituus on se mikä määrittää, tai paino. Ei ikä. Ja istuimissa on eroja myös. Meillä oli käytössä recaron istuimet, niistä sai ne 5 pistevyöt pois ja sen jälkeen käytettiin auton vöillä. Ei kumpikaan kuitenkaan mahtunut niihin 135cm asti, kun ei se selkänoja noussut enää korkeammalle, ehkä olivat siinä 130cm. Eikä ole mitenkään pitkäselkäisiä.
Toinen luopui korokkeesta kun oli 140, toinen tykkää itse edelleen käyttää, vaikka on jotain reilu 150. Näkee kuulemma paremmin. Pitäisi varmaan itsekin joku pieni koroke laittaa, kun en itsekään ole kuin 160. Kuskinpenkki säädetty ylimmäs ja ei se silti ihan hyvä ole.
Niissä tosiaan on maksimipainot ja pituudet, jonka jälkeen siitä on kolarissa enemmän vaaraa kuin hyötyä. 10v on aivan liian iso sellaiseen, ellei ole oikeasti lyhytkasvuinen.
Ei se kato ikää, vaan painoa ja pituutta.
Vierailija kirjoitti:
Ei se kato ikää, vaan painoa ja pituutta.
Lyhyt ihminen matkustaa koko ikänsä lasten turvaistuimessa. Ja tietysti myös autoa ajaessaan istuu sellaisessa.
Miun mielestä voi ihan hyvin. Miks ei vois? Ainakin on sitte turvallista matkustaa, ja jos itse suostuu tai ehdottaa ni mikä sitä estämäänkään
Mun lapset käytti istuinkoroketta 10-vuotiaina, koska ovat tosi pienikokoisia. Eivät halunneet enää turvavyöistuinta (sellaista missä myös sivu- ja pääsuojat) vaan pelkkä koroke.