Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

13v pyörtyillyt 5 vuotta...

Pyörtyilen kokoajan
06.05.2020 |

Eli siis oon oikeestaan 12, mutta parin kuukauden päästä täytn 13. Olen siis pyörtynyt oikeastaan vain 5 kertaa viiden vuoden aikana ja tänän vuonna 3 kertaa. (Veikkaan viittä vuotta koska ensimmäisen kerran pyörryin kun oli vanha tabletti kädessäni eikä sitä ole käytetty vuosiin.) Mutta joka kerta kun nousen tlös se huimaa ja näkö lähtee joten tuntuu, että pyörtymisiä olis ollut paljon enemmän. Kerron nyt mitä kaikilla pyörtymisilläni on tapahtunut.

1: Nousin ylös sohvalta ja yhdessä vaiheessa vain romahdin maahan.
2: Olin juuri noussut ja kävelin keittiöön kun silmistä lähti näkö ja seuraavat asiat mitä muistan on vain se, että kuulen kolahduksen kun lyön itseni tiskikoneeseen ja sitten olen jo maassa.
3: Nousin sohvalta ja näkö lähti silmistä. Päätin peruuttaa ja istahtaa takaisin sohvalle, mutta pyörryin istualtaan! Siinä sitten kun olin pyörtynyt istuen koko kehoni pyöri ja raajani nykivät. (tässä vaiheessa pyörtymiset pahenivat)
4: Olin menossa vessaan katsomaan itseäni peilistä kunnes näköni lähti ja yritin pitää kaikilla voimillani seinästä kiinni mutta en vain pystynyt. Samalla kun romahdin maahan enkä nähnyt mitään koko kehoni huojui hurjan lailla.
5: Olin kyykyssä ja nousin ylös vissiin liian nopeaa ja asiat mitä muistan on kun kuulen kaikki kolahdukset jotka kuuluvat kun osun kaikkiin juttuihin ja sitten olen jo ylhäälä! En siis muistanut yhtään ylösnousemistani. Tässäkin näkö lähti ja tuntui kuin koko maailma huojui.

Oli myös kerran sellainen juttu, että olin aivan varma, että olisin pyörtymässä sillä näkö lähti ja kummallisin asia oli, että koko kuuloni lähti. Kuulin vain muminaa kun äitini puhui minulle.

Mitä nyt tässä itse olen tutkinut asiaa epäilen, että kyseessä ei ole alhainen verenpaine sillä tein testin (luki netissä että testin avulla saat selville) jossa käskettiin mittaamaan verenpaine istuessaan ja sitten taas kun nousee ja odottaa puoli minuuttia ja mittaa uudestaan. Jos verenpaine laskisi alle 20 lukua se tarkottaisi että pyörtyilyt johtuu alhaisesta verenpaineesta, mutta minulla ei muuttunut edes yhtä lukua! Eli epäilen että tämä ei ole alhaista verenpainetta.

Äidilläni oli samaa noin 3 vuotta teininä niinkuin minullakin. Olen halunnut mennä lääkäriin nyt kun se ei ehkä ole viisainta.

Nyt siis haluaisin teidän kertovan jos teillä on kokemuksia samasta asiasta tai TIETÄÄKÖ JOKU mikä minussa on vialla. Tätä on siis ollut äidilläkin ennen ja näkö sekä kuuloaisti on lähtenyt, raajatnykinyt ja keho huojunut.

Auttakaa kiltit en jaksa tätä enää!!

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin tuossa iässä pökräilevä. Samoin oli äitini nuorena. Mitään syytä ei kummallakaan löytynyt, mutta se laantui iän myötä. Jotain aivokuvia mulla otettiin ja sanottiin, että näkyy pientä viitettä epilepsiaan, mutta se on niin pientä ettei voi olla varma. Pyörtyily siis alkoi muistaakseni joskus 7 vuotiaana ja viimeisen kerran menin piupau siinä 16-17 vuotiaana. Joillakin tytöillä tuo liittyy kuukautisten alkamiseen. Oireet voivat olla alussa aika pahoja.

Nyt oon nelikymppinen ja oon kyllä edelleenkin sellainen että mua alkaa helposti huimaamaan, sen takia en mee mihinkään huvipuistolaitteisiin, enkä tykkää ajaa autolla lujaa kun siinäkin tulee huimauksen tunnetta.

Rauhallisesti pitää vaan ottaa. Mutta kannattaahan tosta varmaan johonkin tutkimuksiin mennä. 

Vierailija
22/24 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kannattaa mennä tutkimuksiin?

Huvipuistolaitteisiin ei sentään ole kenenkään pakko mennä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja kirjoitti:

Nyt selvisi asia.

Mulla diagnosoitiin vasovagaalinen kollapsi eli jos teilläkin on näitä oireita kyseessä saattaa olla vasovagaalinen kollapsi! :D

Hyvä että asia selvisi. Saitko lääkityksen vaivaan? Voiko asialle ylipäänsä tehdä mitään?

https://yle.fi/uutiset/3-9818124

Usein voi paljonkin, mutta vanhemmat vastustavat:-(

Vierailija
24/24 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ollut sama koko elämäni ajan nyt 30v. Salilla alkaa vielä helpommin pyörryttämään ja yhteen aikaan ei ollut kertaa, kun ei olisi alkanut pyörryttämään. Näin vanhempana en enää kunnolla pyörry sillä tunnistan tilanteet ja menen heti maahan istumaan. Eipä se hirveästi elämää haittaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kuusi