Vauvan pää lytyssä, palautuuko?
Minun n. 7,5kk ikäisen vauvani pää on toispuoleisesti takaraivosta littana. Johtui siitä, että ensimmäisinä viikkoina piti päätään nukkuessa vain toiseen suuntaan käännettynä. Pää on lähtenyt jo pyöristymään, mutta on kuitenkin edelleen selkeästi toispuoleinen etenkin ylhäältä katsoen. Onko kellään vastaavasta kokemusta ja palautuiko vauvan pää takaisin pyöreäksi? Jos kyllä, niin minkä ikäisenä toispuoleisuus oli korjaantunut?
Vauva on käynyt lastenlääkärin tutkimuksessa ja hänen mukaansa kyse ei ole ennenaikaisesta luutumisesta kallossa vaan annosta johtunut litistymä, jonka pitäisi palautua pään kasvun myötä. Itseäni alkanut nyt huolettaa kun vauva on jo 7,5kk ja päästä edelleen huomaa tuon epäsymmetrian.
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli tuo ongelma. Piti päätä jatkuvasti toisella puolella ja toinen puoli oli ihan litteä, myös osaksi takaraivon kohdalta. Ihan puolipää oli.
4 kk:n iässä neuvolalääkäri laittoi lähetteen fysioterapiaan ja neurokirurgille. Kahdesti käytiin fyssarilla missä antoi ohjeita kantamisesta ja että miten päätä voi alkaa "jumppailemaan." Kaikki kiinnostava piti laittaa sille puolelle mihin ei halua päätä käntää.
Neurokirurgi ei ollut huolestunut, ottivat vaan valokuvat. Kontrolli piti olla nyt keväällä jossa verrataan onko muovautunut normaaliksi,mutta koronan vuoksi aikaa ei ole tullut vielä.
Lapsi on nyt 1 v 2 kk ja pää on todella kaunis ja pyöreä. Ehkä toki aavistuksen on takaraivossa vielä pieni painauma, mutta palautuu kyllä.
Sinunkin lapsesi varmaan jo liikkuu eikä ole lattialla selällään joten varmasti palautuu.
Olin ihan kauhuissani tuosta silloin!Mekin käytiin kerran fyssarilla kun vauvan pää ei ekan 2kk aikana kääntynyt toiselle puolelle ollenkaan, oli ilmeisesti niin ahtaasti mulla kohdussa niska solmussa (olen itse aika pienikokoinen), että oli niska jäykistynyt jo raskausaikana. Saatiin niska jumpattua kuntoon ja pää kääntymään molempiin suuntiin, mutta varmaan kerkes vauvalle jäädä tavaksi pitää päätä vain siellä littanapuolella. Nyt ryömii ja yrittää kontata pikkuhiljaa, selällään ei viihdy enää yhtään ja yölläkin nukkuu kyljellään eli pään muotoutumisen kannalta hyvässä asennossa. Oon itekin ollu tosi huolissani tästä ja surullinenkin, että näin pääsi meidän vauvalle käymään. Vaikka lääkäri sanoikin, että jo raskausaikana kehittynyt ongelma kun painunut lantioluita vasten pitkään ja niska jäykistynyt, että en olisi itse tähän voinut edes vaikuttaa. Silti, ei tää kivaa oo.
Huomauttiko kukaan ulkopuolinen teidän vauvan pään muodosta? Tai huomasiko sitä?
Meillä sama juttu siis, että epäilivät lapsen olleen kohdussa sellaisessa asennossa että suosi aina sitä toista puolta.
Kyllä huomasi ulkopuoliset ja sen huomasi itsekkin heti. Toiselle puolelle kasvoista olisi voinut laittaa viivottimen suorana viereen.:D
Ja huomasi sen todellakin heti kun vain vilkaisi.
Mutta nyt kun pää on palautunut, ja jos olen jollekkin tuosta pääongelmasta kertonut, niin ovat olleet ihan: " Mitä?! Niin pyöreä kallo ettei uskoisi." Eli on siis muovautunut todella hyvin. Takaakin huomaa vain kun tukka märkä kylvyn jälkeen että on se pieni painauma enää. Neurokirurgi sanoi silloin että on hyvin yleistä nyt kun suositellaan nukkumaan selällään ja viimeistään 2-vuotiaana pitäisi olla normaali, joskin jotain epäsymmetrisyyttä voi jäädä eikä se haittaa. Harvalla meistä on täydellisen muotoinen pää.
Ja siihen verrattuna mikä meillä oli lähtötilanne, niin pää on ihan älyttömän hyvännäköinen nyt.
Usko pois, varmasti palautuu teidä.nkin vauvan pää.
-Se kenen tekstin lainasit
Helpottavaa kuulla, että pahakin littaantuminen voi palautua lähes kokonaan. Vaikka tuohon meidän vauvan nuppiin jotain pientä epäsymmetriaa jäisikin niin siitä en huolissani ole, vaan että tuo pahin linttaisuus palautuisi ja kallo olisi kuitenkin päällisin puolin normaalin mallinen. Mä yritin kääntää nukkuvan vauvan päätä aina parempaan asentoon, useita kertoja yössä, mut eihän se mitään auta jos hän kääntää pään heti takaisin. Vasta n. 5kk iästä alkaen on nukkunut enempi kyljellään ja siitä lähtien tota pyöristymistä on alkanut tulla. Toivottavasti meilläkin palautuu pian! Kiitos rohkaisevasta kommentista :)
Meillä kans diagnoosi toistaiseksi plagiokefalia, vauvaa seurataan nyt kuitenkin ettei vaan ilmene mitään kallon ennenaikaiseen luutumiseen viittaavaa. Jos alkaisi näyttää sille, sitte kuvataan kallo. Herkästi eivät kuvaa, koska vaatii nukutuksen. Tällä hetkellä ei näytä sille, meillä on lääkärin ohjeena ottaa säännöllisesti kuvat vauvan päästä ja verrata kuvia keskenään. Siitä sitten näkee kehityksen suunnan parhaiten kun kuvaa voi katsoa rauhassa. Ap
Kummipojalla kävi samoin, kävivät lääkärissä, niska oli mennyt synnytyksessä jumiin ja sen takia ei pää kääntynyt ja kallo litistyi. Kävi fyssarilla ja pää alkoi taas liikkumaan normaalisti, kallo korjautui vähän mutta ei kokonaan. Jäi siis pysyvästi vähän litteämmäksi.
Vierailija kirjoitti:
Kummipojalla kävi samoin, kävivät lääkärissä, niska oli mennyt synnytyksessä jumiin ja sen takia ei pää kääntynyt ja kallo litistyi. Kävi fyssarilla ja pää alkoi taas liikkumaan normaalisti, kallo korjautui vähän mutta ei kokonaan. Jäi siis pysyvästi vähän litteämmäksi.
Minkä ikäinen sun kummipoika on nyt?
Ai niin ja meidän lapsella oli myös sen litistyneen puolen korva "siirtynyt" eteenpäin. Nyt sekin jo aikalailla samoilla kohdilla kuin toinen korva. -23
Käytetäänkö Suomessa niitä kalloja muovaavia kypäriä vauvoilla, joilla pää ei ole pyöreä?
Vierailija kirjoitti:
Käytetäänkö Suomessa niitä kalloja muovaavia kypäriä vauvoilla, joilla pää ei ole pyöreä?
Ei käytetä. Suomessa käytössä on lähinnä asentohoito ja ajatus siitä, että aika muovaa. Pahat tapaukset leikataan eli kallo muokataan leikkauksella uusiksi. Leikkaukset harvinaisia näissä tapauksissa joissa kyse ei ole ennenaikaisesta luutumisesta. Meille lääkäri sanoi, että jenkeissäkin tuo kypärähoito on lähinnä bisnes ja sen todellista hyötyä ei ole tieteellisesti osoitettu. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli yhdellä lapsella täysin lytyssä kallon toinen puoli. Käytiin keskussairaalassa spesialistilla tutkittavana, kun neuvolalääkärin mielestö oli liiallista luttua.
Nykyään ihan normaali ja symmetrinen kallo. Tarkalleen en muistamisdä iässä hävisi tuo toispuoleisuus. Muistelisin että 1-2 vuotta tuossa meni.
Okei, kiva kuulla, että palautui :) mä kans luulen, että tässä meillä kestää tovi jos toinenkin vielä mutta tärkeintä on itelle tietää, että palautuminen on kuitenkin mahdollista. Teittekö asentohoitoa ym? Oon ite yrittäny laittaa vauvaa aina nukkumaan sille ei littanalle puolelle, nyt tosin vaihtaa jo monta kertaa yössä asentoa itse. Ja päiväsaikaan viihtyy lähinnä mahallaan, selällään tosi vähän. Ap
Ei tehty mitään temppuilua asian ympärillä. Pyöristyi omia aikojaan normaaliksi, vaikka oli lähtötilanteessa tosi härskisti lutussa tuo kallo.
Meillä vauvan kasvot, otsa, korvat ym on aikalailla symmetriset. Sillä ihmettelenkin, että miten toi voi olla takaa toiselta puolelta noin lytyssä ja muuten näyttää normaalille. Edestä katsoen ei osaisi yhtään arvata asiaa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko oikeasti noin turhamainen?
Onko turhamaisuutta siis huolehtia siitä mahtuuko vauvani aivot kasvamaan normaalisti vai estääkö kallon luiden littaantuminen normaalin kehityksen? Sinuna hieman perehtyisin aiheeseen, ennen kun tulisin tänne syyttelemään turhamaisuudesta. Tässä ei ole kyse vain ulkonäöllisistä asioista.
Ap itse voivotteli kun hiukset eivät peitä tätä :D :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko turhamaisuutta siis huolehtia siitä mahtuuko vauvani aivot kasvamaan normaalisti vai estääkö kallon luiden littaantuminen normaalin kehityksen? Sinuna hieman perehtyisin aiheeseen, ennen kun tulisin tänne syyttelemään turhamaisuudesta. Tässä ei ole kyse vain ulkonäöllisistä asioista.
Ap itse voivotteli kun hiukset eivät peitä tätä :D :D
Jep, ja kuka on niin tollo että uskoo etteivät aivot mahdu kasvamaan tämän takia :D Perimästä päätellen älyä ei ole liikaa joka tapauksessa odotettavissa.
Vierailija kirjoitti:
Päät ovat toki eri muotoisia, mutta liian aikaisin luutuneiden kallonsaumojen vuoksi epämuodostunut pää altistaa lapsen mm. myöhemmän elämän ongelmille, koska aivopaine saattaa aiheuttaa väkivaltaisuutta ja arvaamatonta käytöstä.
Ongelma on hoidettavissa, mutta ei silloin jos siitä ei edes suostu myöntämään.
Vaiva on esteettinen ja lisäksi voi vaikuttaa aivojen kehitykseen jos ei pääse korjaantumaan ja aivot kasvamaan normaalisti. Asiahan on niin, että aivot eivät tosiaan ole kasvaneet tuolta linttakohdalta kuten muualla päässä ja siksi se littauma näkyy. Kyllä, olen huolissani sekä esteettisestä ja mahdollisesta fyysisestä haitasta. Mielestäni turhamaisuudesta tässä ei kuitenkaan ole kyse. Ap.
Alapää?
Puuttuuko uloke?
Haava keskellä lyttyä..?
Mä luulin, että silleen lytyssä kuin nukella, jonka naaman päälle on istuttu.
Mitäs jos jää puikulaperunan malliseksi Eipä ole ainakaan missiainesta
On hieman korjaantunut kun pää kasvanut, mutta edelleen pieni litteä kohta takaraivossa. Korjaan diagnoosi on plagiokefalia. Tähän mennessä kukaan ulkopuoleinen henkilö ei ole kiinnittänyt huomiota asiaan ellen ole erikseen asiasta maininnut eli litteää kohtaa ei enää pahemmin huomaa etenkin kun hiukset peittävät sen.