Teille, jotka keitätte liian laihaa kahvia!
Liian vahvaa kahvia voi laimentaa mutta miten liian laihaa saadaan tiivistettyä?
Kommentit (28)
Mä keitän laihaa, ku ite sen juan. Vieraille voi keittää väkevämpää.
Vierailija kirjoitti:
Pitää antaa sen muhia pannussa muutama tunti.
Toivottavasti saat vatsahaavan.
Mikään ei ole niin pahaa kuin laiha kahvi. Ei sitä pysty juomaan.
Ihana deja-vu iski! Äitini kitisi aina 70 luvulla, kuinka missäkin kyläpaikassa kahvi oli pelkkää pesuvettä. Se nainen osasi valittaa aivan kaikesta.
Keitän sopivan laihaa, en liian laihaa :)
Samaa yritän tolkuttaa ääliömiehelleni. Helppoahan hänen on sitä kissa k usta juoda, kun laittaa maitoa sekaan, mä juon mustana. Sitten alkaa vänkäämään, että laitetaan sitten kunnolla poroja, mutta ei tajua, että ei se niinkään mene vaan korojen annostus/kuppi on tarkka, jotta kahvi maistuu hyvälle.
Liian laihaan voi laittaa pikkuisen murukahvia sekaan. Näin me tarjosimme aikoinaan yhdelle sukulaismiehelle, joka tykkäsi huomattavasti vahvemmasta kahvista kuin kaikki muut juojat. Harrastan tätä itsekin, jos on käynyt vahinko purujen annostelussa.
Vierailija kirjoitti:
Samaa yritän tolkuttaa ääliömiehelleni. Helppoahan hänen on sitä kissa k usta juoda, kun laittaa maitoa sekaan, mä juon mustana. Sitten alkaa vänkäämään, että laitetaan sitten kunnolla poroja, mutta ei tajua, että ei se niinkään mene vaan korojen annostus/kuppi on tarkka, jotta kahvi maistuu hyvälle.
Laiha kahvi on pahaa myös maidon kanssa. Ei sitä pysty juomaan.
Äitini aikansa laittoi liikaa puruja, kun minä tykkään vahvasta kahvista. Kesti opettaa, että puruja vakiomäärä mutta ennemmin valitaan tummapaahtoisempaa kahvia.
No en olisi sinulle tarjonnutkaan.
Miten liian vahvaa kahvia laimennetaan? Kylmää vettä kahvin päälle kuppiin? Lisää vettä kahvinkeittimeen samojen purujen läpi? Tämä sen jälkeen, kun vahvan kahvin ystävät on ottaneet oman kupillisensa, tietysti. Mutta sitten ei santsikuppia enää voi ottaa, kun kahvi on laihaa.
Vierailija kirjoitti:
Ensin mies ei osaa edes keittää kahvia ja sit kun siitä valittaa, niin sit se yrittää korjata tilannetta.
No kyl on tyhmä mies.
BTW, miten kompensoit paahto- ja satokausien vaihteluiden vaikutuksen makuun?
Käyttäkää vaaleapaahtoisempaa kahvia, ei laihempaa kahvia!
Suomalaisella "juodaan kolmen desin muki kahvia kerralla"-juomatavalla vaaleapaahtoinen kahvi on paljon parempaa kuin tummapaahtoinen kissanpissa.
Kaupasta ei vain meinaa löytyä vaaleapaahtoisia kahveja, kun hyllyt ovat täynnä tummapaahtoa.
Suositeltu annostelu on 60-70 g kahvijauhetta / litra vettä. Kokeilkaa, ennen kuin alatte kikkailla muita mittasuhteita.
Etelä-Pohjanmaalla keitetään sellaista kahvia että siitä näkee läpi. Ihan hirveää. Sellaista teen väristä.
Vierailija kirjoitti:
Äitini aikansa laittoi liikaa puruja, kun minä tykkään vahvasta kahvista. Kesti opettaa, että puruja vakiomäärä mutta ennemmin valitaan tummapaahtoisempaa kahvia.
Juuri näin 👍
Vierailija kirjoitti:
Käyttäkää vaaleapaahtoisempaa kahvia, ei laihempaa kahvia!
Suomalaisella "juodaan kolmen desin muki kahvia kerralla"-juomatavalla vaaleapaahtoinen kahvi on paljon parempaa kuin tummapaahtoinen kissanpissa.
Kaupasta ei vain meinaa löytyä vaaleapaahtoisia kahveja, kun hyllyt ovat täynnä tummapaahtoa.
Vaaleapaahtoinen kahvi on itseasiassa vatsalle huonompaa kuin tumma.
https://yle.fi/uutiset/3-5303486
Vaaleapaahtoinen kahvi on hapokkaampaa ja närästää helpommin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensin mies ei osaa edes keittää kahvia ja sit kun siitä valittaa, niin sit se yrittää korjata tilannetta.
No kyl on tyhmä mies.
BTW, miten kompensoit paahto- ja satokausien vaihteluiden vaikutuksen makuun?
BTW en ole noin tarkka, pääasia ettei ole kissanliriä. Hätätapauksessa juon vahvempaakin, mutta en kissanliriä.
Pitää antaa sen muhia pannussa muutama tunti.