Kai te tiedätte, että tämän palstan koronakeskustelut eivät vastaa lainkaan normaalien ihmisten ajatuksia?
Täällä näyttää siltä, että hallitusta vihataan ja sen jokaista koronatoimea haukutaan ja että "kansa" toivoo tiukkaa koronalinjaa ulkonaliikkumiskieltoja myöten ainakin seuraavaksi kolmeksi vuodeksi.
Ja että jokainen kansalainen pelkää henkensä edestä virusta, joka palstan tietojen mukaan ta*paa 150% siihen sairastuneista ja leviää hengitysilmassa, juomavedessä ja sähkötöpselistä.
Todellisuudessa valtaosa ihan tavallisista kansalaisissa on tyytyväisiä hallituksen koronalinjaan ja toivoo maltillista epidemian hallintaa tukahduttamispyrkimysten sijaan.
Meistä tavallisista ihmisistä iso osa käy töissä, pyörittää perhearkea, kaipaa jo harrastuksia sekä kontakteja muihin ihmisiin, vaikkakin korona-ajan rajoitusten puitteissa.
Me ymmärrämme, ettei Suomi voi sulkeutua kokonaan tukahduttamaan virusta siihen saakka, että rokote tai toimiva lääke saadaan, jos edes saadaan.
Ja ei, meistä kukaan ei aja laumasuojaa vaan ihan vain terveen järjen käyttöä ja hyötyjen ja haittojen punnitsemista tarkkaan.
Palstalla äärimielipiteet korostuvat, mutta suurin osa suomalaisista on realisteja, jotka ymmärtävät että meidän täytyy nyt totutella elämään koronaviruksen kanssa ja löytää Suomelle sopiva, oma linja, jolla terveydenhuollon kantokyky säilyy samalla, kun arkinen elo jatkuu jotakuinkin normaalina.
Kommentit (341)
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa tällä palstalla monet vaikuttavat seuraavan runsaasti ulkomaisia medioita ja suunnilleen tammikuun lopussa oltiin kartalta asioista. Hallitus ja thl tuolloin oli sitä mieltä ettei tällä ole Suomelle mitään merkitystä ja mitään toimia alettiin tekemään vasta maaliskuussa. Hukattuna aikana olisi voitu ne varmuusvarastot katsoa ja täydentää, ja pistää hiihtolomamatkailu jäihin ja ulkomailta palanneet karanteeniin. Nyt ne meni alepan kautta abclle kahville.
Juuri näin. Tavallista valistuneenpaa porukkaa. Yllättävän monet ulkoisesti ihan fiksulta vaikuttavat ihmiset eivät seuraa mitään muuta mediaa kuin hesaria/Yleä, eikä heitä ylipäänsä kiinnosta perehtyä juuri mihinkään asiaan yhtään pintaa syvemmältä. Tällaiset ihmiset uskovat suoralta kädeltä, kun ”asiantuntija” sanoo televisiossa, että ”koronan leviäminen Suomeen on äärimmäisen epätodennäköistä” tai ”testaaminen on aivan turhaa”.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Tämähän on vain Suomen suurin keskustelupalsta.
Suurin kyllä, ja se tuo mukanaan myös ikäviä lieveilmiöitä. Esimerksi, kun keskustelu alkaa mennä tiettyyn suuntaan, eivät eri mieltä asioista olevat enää jaksa edes kommentoida. Esimerkiksi Harry ja Meghan -keskustelut ovat oikeastaan vain Meghanin haukkumista, ja ne muutamat harvat, jotka yrittävät Meghania puolustaa saavat vain alapeukkuja ja ilkeilyä osakseen. Tämä ei tietenkään houkuta ketään muutakaan ottamaan edes neutraalisti osaa keskusteluun, jossa vain tietyt mielipiteet ovat loppujen lopuksi hyväksyttyjä.
Ja tämä sama ilmiö on havaittavissa korona-keskusteluissa myös.
Näinhän se menee. Ei niihin kukaan järkevä jaksa kommentoida mitään. Taso on sen mukaista.
Itse en esim koskaan avaa sitä suurinta koronaketjua. (Enkä kyllä meghanketjujakaan tai muita ääriketjuja).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt käytän minä muotoa koska väitettiin ettei yksittäinen kansalainen muka tajuaisi asioita:
1. Toin esille netissä vuosi sitten havaintoja pandemian mahdollisuudesta, nähtyäni videon ja odottelin jo Jouluksi tätä. Olin varustanut kotini jo ennen Joulua tähän.
2. Toin tammikuussa esille, Monien muitten kanssa täällä, että tää räjähtää käsiin koska rokotetta ei ole kansoille ja niin räjähti!
3. Vetosin sulkemaan lentokentän heti, ei tapahtunut, Pyysin jäljittämään heti ekat tartuttajat, ei tapahtunut. Laskettiin kentiltä porukkaa tartuttamaan vaikka varoitin.
4. Toin esiin Veriryhmien mahdollisen vaikutuksen sairastuvuuteen, asia on mahdollinen
5. Varoitin desinfiointiaineitten läträämisestä KOSKA VIRUS MUUNTUU helpommin
6. Toin sukkahousujen kudoksen tänne ensimmäisenä > muualla yliopisto vahvisti asian maailmalla.
7. Olen sanonut D vitamiinin tason yhteyden täällä monien muitten kanssa sairastuvuuteen.
8. Olen satojen muitten kanssa painottanut maskien käyttöä ja opastanut niitten tekemistä täällä
9. Olen tuonut Haarp - aseen ja virustutkijoitten toimineen samoilla alueilla ja tutkineen samoja asioita
Ja ihan peruskansalainen.
Koska tällaisella näytöllä tässä saa vielä "ei-Normaalin" tittelin niin silloin on jotain Operation Paperclip tyyppistä hämärää tässä koko koronahommassa.
Öh, suosittelen jotain muita harrastuksia taikka sitten voisit lähteä tekemään virologian tai epidemiologian alan väitöskirjaa tuolla osaamisella. Ulkona on aurinkoinen keli, kannattaa katsoa ikkunasta.
Ja kuitenkin hallitus vasta riittävän paineen ja arvostelun jälkeen ryhtyi yhtään mihinkään rajoitustoimiin testauksusta puhumattakaan.
Samaa mieltä ja nyt tää sama rummutus alkoi tässäkin ketjussa. Ei tänne voi enää kirjoittaa ollenkaan.
Meghan ja Harry keskustelua kävi titokin "aika erikoinen" hullu muikkeli... :) Ihan huuli koko muija.
Vierailija kirjoitti:
Enkä tiedä ketään, jonka mielestä koulujen avaaminen nyt olisi hyvä juttu.
Kuka tuon uskaltaa ääneen sanoa, kun syytetään suunnilleen omien lasten m*rhaajaksi jos pidän tätä hyvänä päätöksenä ja päästän lapset hyvillä mielin kouluun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt käytän minä muotoa koska väitettiin ettei yksittäinen kansalainen muka tajuaisi asioita:
1. Toin esille netissä vuosi sitten havaintoja pandemian mahdollisuudesta, nähtyäni videon ja odottelin jo Jouluksi tätä. Olin varustanut kotini jo ennen Joulua tähän.
2. Toin tammikuussa esille, Monien muitten kanssa täällä, että tää räjähtää käsiin koska rokotetta ei ole kansoille ja niin räjähti!
3. Vetosin sulkemaan lentokentän heti, ei tapahtunut, Pyysin jäljittämään heti ekat tartuttajat, ei tapahtunut. Laskettiin kentiltä porukkaa tartuttamaan vaikka varoitin.
4. Toin esiin Veriryhmien mahdollisen vaikutuksen sairastuvuuteen, asia on mahdollinen
6. Toin sukkahousujen kudoksen tänne ensimmäisenä > muualla yliopisto vahvisti asian maailmalla.
7. Olen sanonut D vitamiinin tason yhteyden täällä monien muitten kanssa sairastuvuuteen.
8. Olen satojen muitten kanssa painottanut maskien käyttöä ja opastanut niitten tekemistä täällä
9. Olen tuonut Haarp - aseen ja virustutkijoitten toimineen samoilla alueilla ja tutkineen samoja asioita
Koska tällaisella näytöllä tässä saa vielä "ei-Normaalin" tittelin niin silloin on jotain Operation Paperclip tyyppistä hämärää tässä koko koronahommassa.
Tässä hyvä rsimerkki ihmisestä, joka on liikaa päästänyt tilanteen päänsä sisään. Joukkohysterian kuva.
heheh aika kaukan oli hysteria kun oli n vuosia aikaa valmistautua tähän .) Kuten sanoin odottelin tätä jo Jouluksi ja kirjoitin siitä tänne että pelottaa mitä Jouluksi on jo kaavailtu. Nythän sekin piti paikkansa että virus olisi ollut jo kylillä ennen Jouluakin.
Tämä jyvällä olo nimenomaan on estänyt sen hysterian joka hallituksenkin kohtasi. Vaikka hymyiltiin.
Onhan näitä milloin mistäkin syystä varautujia.
Itse olen hyvin pärjännyt käymällä normaalisti kaupassa. Vessapaperiakaan ei tullut hamstrattua.
Ap elää omassa kuplassaan. Siksi kai on niin vaikea uskoa, että joku olisi muuta mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Hallitus toimi surkeasti. Koulujen avaaminen on fiasko. Uudenmaan sulkeminen typeryyttä.
Ja kyllä tänne kirjoittaa ihan tavalliset ihmiset.
Et vaan kuule näitä mielipiteitä missään, koska ihmiset eivät sano niitä ääneen. Anonyymisti sitten voi paljastaa.
Kun katsoo sitä mikä on sairastuvuys per 100000 asukasta niin Uusimaa pitäisi olla suljettuna edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä ja nyt tää sama rummutus alkoi tässäkin ketjussa. Ei tänne voi enää kirjoittaa ollenkaan.
No sitten sun pitää vaan lopettaa palstan seuraaminen jos ei psyyke kestäö realiteetteja. Suomalaiset ovat erittäin realiteettitajuisia eivätkä suostu noin vaan valehtelemaan kansansa vahingoksi, toisin kuin kommarit.
Onko tämä joku hallituksen myyrien fanaattisten kannattajien rakentama ketju, en näe mitään hysteriaa ihmisissä jotka tuovat epäkohdat esiin. Epäkohtia riittää, mutta en jaksa luetella, koska elämä on liian lyhyt. Kesän aikana tai sen jälkeen näemme tarkemman tilanteen, silloin eivät puheet paina enää mitään. Henkilökohtaisesti luulen ap:n ja muiden covidioottien olevan itse näitä myyränkolosta huutelevia pösilöitä, helppo se on toisen persi..illä mäkeä laskea.
Vierailija kirjoitti:
Joo. Oon yrittäny jo päiviä pysytellä poissa täältä, ihmiset on ihan sekasin. Tullaan tänne suunnilleen riitelemään ja purkamaan sitä omaa ahdistusta. Ihan sama millasen kommentin kirjotat ni joku väärinymmärtää siitä ihan mitä tahansa. Toki aina ollut näin, mutta ehkä huomaan senkin nyt paremmin kun täällä yllättäen on ollut aikaa roikkua. Ja kyllä joistain sekoiluavauksista saa sellaisen mielikuvan, että onko nyt suurinosa tätä mieltä. Mutta enpä itsekään tunne oikeasti kuin yhden erittäin huolestuneen henkilön, eli ei kovin suuri prosentti..
Totta. Helpottavaa, että muutkin ovat huomanneet tämän. Itselle tulee välillä olo, että vastaako tämä asenne todella todellisuutta, että tällaisessa vihamielisessä maailmassako elämme, mutta kun vertaa tämän palstan touhua todellisuuteen, oman lähipiirin reaktioihin, kontrasti on suuri. Ne ihmiset, jotka eivät jaksa koko ajan ajatella koronaa, eivät myöskään hakeudu kirjoittelemaan siitä keskustelupalstoille. Peloissaan olevat taas hakeutuvat, mikä saa tilanteen näyttämään siltä kuin puolet Suomesta olisi vihamielisessä paniikkikuplassa.
Sinänsä harmi, kun haluaisi keskustella asioista asiallisesti, mutta keskustelut ovat sillä tasolla nyt, ettei se tällä palstalla näytä olevan mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa tällä palstalla monet vaikuttavat seuraavan runsaasti ulkomaisia medioita ja suunnilleen tammikuun lopussa oltiin kartalta asioista. Hallitus ja thl tuolloin oli sitä mieltä ettei tällä ole Suomelle mitään merkitystä ja mitään toimia alettiin tekemään vasta maaliskuussa. Hukattuna aikana olisi voitu ne varmuusvarastot katsoa ja täydentää, ja pistää hiihtolomamatkailu jäihin ja ulkomailta palanneet karanteeniin. Nyt ne meni alepan kautta abclle kahville.
Juuri näin. Tavallista valistuneenpaa porukkaa. Yllättävän monet ulkoisesti ihan fiksulta vaikuttavat ihmiset eivät seuraa mitään muuta mediaa kuin hesaria/Yleä, eikä heitä ylipäänsä kiinnosta perehtyä juuri mihinkään asiaan yhtään pintaa syvemmältä. Tällaiset ihmiset uskovat suoralta kädeltä, kun ”asiantuntija” sanoo televisiossa, että ”koronan leviäminen Suomeen on äärimmäisen epätodennäköistä” tai ”testaaminen on aivan turhaa”.
Ja vielä tavallista valistuneempiakin ihmisiä. Ihme, kun hallitus ei ole jo kääntynyt Vauva-palstan asiantuntijoiden puoleen kriisin ratkaisussa! Itse asiassa koko maailman tulisi ottaa palstan asiantuntijoiden neuvoista vaari! Täällä on alan parhaat töissä 24/7 (paitsi klo 23-7 välisenä aikana). Jostain syystä kukaan ei silti maksa heille palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä hyvä rsimerkki ihmisestä, joka on liikaa päästänyt tilanteen päänsä sisään. Joukkohysterian kuva.
heheh aika kaukan oli hysteria kun oli n vuosia aikaa valmistautua tähän .) Kuten sanoin odottelin tätä jo Jouluksi ja kirjoitin siitä tänne että pelottaa mitä Jouluksi on jo kaavailtu. Nythän sekin piti paikkansa että virus olisi ollut jo kylillä ennen Jouluakin.
Tämä jyvällä olo nimenomaan on estänyt sen hysterian joka hallituksenkin kohtasi. Vaikka hymyiltiin.
Onhan näitä milloin mistäkin syystä varautujia.
Itse olen hyvin pärjännyt käymällä normaalisti kaupassa. Vessapaperiakaan ei tullut hamstrattua.
Juu ei ole vessapaperia hamstrattu vaikka tein tuon listan miten tämän PYSTYI tajuamaan viimeistään tammikuusssa jos oli rehti ihminen. Ja kaupassakin käyn ihan tavallisesti.
Se ettei osaa varautua on tyhmyyttä.
Koulujen avaamisen järkevyys riippuu aivan täysin paikkakunnasta.
Etelä-Savossa ja Pirkanmaalla sinne meno ei ole ongelma, sitten taas Helsingissä yläkoululaisen meno kouluun tuntuu enemmän itsemurhalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enkä tiedä ketään, jonka mielestä koulujen avaaminen nyt olisi hyvä juttu.
Kuka tuon uskaltaa ääneen sanoa, kun syytetään suunnilleen omien lasten m*rhaajaksi jos pidän tätä hyvänä päätöksenä ja päästän lapset hyvillä mielin kouluun?
Vai että oikein hyvillä mielin. Mitään en niin inhoa kuin tuollaista välinpitämättömyyttä muista ihmisistä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinaatko, että ihmiset kirjoittavat täällä asioita, joita eivät ajattele? Mahdoton yhtälö.
Oikeassa elämässä ei ikinä törmää sellaisiin ihmisiin kuin täällä.
Täällä yksi ihminen voi kirjoittaa sata kommenttia omaan ketjuunsa, jolloin näyttää että moni ajattelisi samoin.
Nyt olikin kyse ihmisten ajatuksista. Se että kopioi niitä ei kuulunut asiaan.
Oikeassa elämässä ihmiset eivät kerro kaikkea mitä ajattelevat.
Jäljet johtavat PS:n puoluetoimistolle ja itärajan taakse. Ensimmäinen hyötyy populistisesta loanheitosta ja elää kansan kahtiajakautumisella. Toinen taas höytyy, jos kansan luottamus demokraattisesti valittuihin päättäjiin heikkenee meillä Suomessa. Sekä pyrkii viemään huomiota pois oman maan epäonnistumisesta kriisin hoidossa.
Vierailija kirjoitti:
Tällä palstalla suurin osa porukasta on luusereita. Menestyjiä täällä pyörii hyvin vähän.
No sinä ainakin olet luuseri, muista en tiedä.
Tällä palstalla suurin osa porukasta on luusereita. Menestyjiä täällä pyörii hyvin vähän.