IHAN JÄRJETÖN SÄHKÖLASKU
Juuri tuli yli 40 €:n sähkölasku kuukaudelta. Tähän päälle tulee varmaan n. 60 € siirtolasku. Sähkölaskusta päätellen sekin tulee olemaan todella korkea. Lattialämmityksen olen sammuttanut, patterit ottanut irti seinästä. Valoja vältän pitämästä päivisin päällä. Hellaa ja vedenlämmitintä käytän normaalisti. Kyseessä pienen yksiön vähäinen kulutus ja aivan jumalaton lasku. 100 € kuukaudessa. Edes perheellisillä ei ole noin paljoa.
Kommentit (36)
Lämmittimet kuluttaa paljon.
Kannattaa opetella kaava Teho (kW) x Aika (h) x Hinta (€) niin voit arvioida paljon maksaa,
esim, 2000W lämmitin pidetään vuorokauden päällä tulee jotain 2kW x 24h x 0.15€/kWh = 7.2€, tuohon päälle sitten vielä valaistus, tietokoneet, TV, pesukoneet, jne.. euroja ropisee. Jos kuukauden lämmittelet niin 200€ menee rikki jo pelkän lämmittimen osalta.
Sähkölaitteissa on sellainen tarra jossa lukee tuo teho jonka perusteella voit arvioida kulutusta.
Taloyhtiöissä huoltomiehet voivat jekuttaa asunnon omistajaa kun vaihtavat IV koneen suodattimia, voivat nimittäin laittaa ilman mukavuuslämmittimen päälle. Yksi sähköpatteri lisää kuluttamaan sähköä turhan vuoksi.
Vuokranantajan kuuluu hommata uusi hajonneen tilalle tai korjauttaa! Älä mene maksamaan senttiäkään omasta pussista, asunnon kodinkoneet kuuluu vuokranantajan hoidettaviksi.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaapa oudolle. Miten paljon kilowattitunteja siinä on?
Meillä omakotitalo, suora sähkölämmitys, lämmitettävää alaa noin 160 neliötä. Tosin kaksi uunia, joita käytetään lisälämmittämiseen. Lattialämmitys kahdessa kylpyhuoneessa. Meillä oli edellinen sähkölasku siirtomaksuineen 220 €.
No tämä lasku se vasta oudolta kuulostaakin. Siinä on takat ilmeisesti hehkunut punaisena ja kylppärin lattiat mukavan vilpoisena. Suihku kerta viikkoon.
Minulla on sähkölaskut samaa luokkaa yksiössä. Arvelen syyksi jääkaappia/pakastinta (vaikka sulatan säännöllisesti) ja hellaa. Kumpikin on jotain ö-energialuokkaa. Lattialämmitys on vain kylpyhuoneessa ja sekin on aika haalealla.
Asuin ennen neljän hengen porukalla neliössä ja siellä sähkölasku oli kahdessa kuukaudessa vähemmän kuin minulla yksin täällä kuukaudessa.
Asutteko te jossain yhtiössä, missä on sähkölämmitys vai mistä te saatte tehtyä 100 euroa kuussa sähköön ? Asun itse kaksiossa ja oma sähkölasku on kolmelta kuukaudelta aina noin viisikymppiä.
No on kumma! Meillä 100m2 talon lämmitys 146e kahdelta kuukaudelta. Siirto olikin sit melkeen 250e.
Meillä sähkölasku 270e ja siirto 376e.
Asutko kenties Loisteen alueella, jossa on maan toiseksi korkein siirtohinta?
Mulla yksiä Kuopiossa.
Sähkölasku 20e/kk (sis. sähkö+siirto)
Vuosikulutus 1050w
Tuo sähkönsiirron hintahan on ihan törkeä!
Mihin se yleensä perustuu? Taitaa olla vaan pelkkää rahastusta, koska ilman sähköä ei voi oikein elääkään.
Kerrotko vielä sen kwh-määrän niin päästään vähän hajulle voiko olla mahdollista!
Mikä firma? Sama minulla ja sähkölaskua on mystisesti kasvatettu puolella kahdessa vuodessa vaikka laitteet ovat samat kuin muuttopäivänä. Jostain syystä laitteiden sähkönkulutus on kaksinkertaistunut... Lattialämmitys suljettu, en katso telkkaria. Käytössä jääkaappi, pakastin, tietokone, valot ja ruoanlaittoon sähköhella.
Onko miten vanha jääkaappi/pakastin?
Itse asuin aikoinaan asunnossa, jossa todella vanha jääkaappipakastin. Se kuluttikin sitten ihan törkeästi sähköä.
Vierailija kirjoitti:
Taloyhtiöissä huoltomiehet voivat jekuttaa asunnon omistajaa kun vaihtavat IV koneen suodattimia, voivat nimittäin laittaa ilman mukavuuslämmittimen päälle. Yksi sähköpatteri lisää kuluttamaan sähköä turhan vuoksi.
Kiitos vinkistä!
Paljonko sähkö maksaa? Perusmaksut ym, voi olla aika yllätys. Turha verrata jotain yksiötä ja omakotitaloja keskenään, jo sulakekoot ratkaisevat. Esim. meillä on ihan eri sähkölasku kuin naapurissa, mutta meillä 35 sulake kun naapurilla 50 sulake, heillä menee sähkövastukset tiiliväliseinissä (kyllä, joskus 70-luvulla sähköliikkeen omistaja rakennutti itselleen sen ajan innovaatioiden mukaan talon). Ja se siirto maksaa eri puolella maata ihan mitä tahansa.
Voiko olla arviolasku/tasauslasku?
Sähköyhtiön sivuilta voi varmaan katsoa onko omassa kulutuksessa tapahtunut muutosta. Kannattaa myös tarkistaa onko sähkän hinta sovitun mukainen. Paljonko sinulla kulutus ja hinta?
Huhtikuun yöpakkaset yllättäneet. Nukkuessa ei huomaa, että patterit ja lattialämmitys on olleet päällä. Vuosi sitten oli ainakin meillä yli kolme astetta lämpimämpää kuin tänä vuonna ja se näkyi heti maalämpöpumpun sähkönkäytössäkin. Suoralla sähköllä varmasti vielä enemmän.
Koronan takia kotona on oltu enemmän ja hellan sekä veden käyttökin on lisääntynyt. Jos vesi lämmitetään sähkön avulla, niin sähkönkulutuskin kasvaa. Ainakin meillä on odotettavissa myös aiempaa suurempi vesilasku sekä myös jätelasku kun piti tilata useampi roska-astian tyhjennys. Muut kulut on sitten pienentyneet, kun ei tarvitse ostaa töihin uusia vaatteita, syödä ulkona tai käydä missään jne. Vaikka sähkö ja vesilasku nousee, niin kokonaisuudessa jää plussalle kun huvitusmenoja ei enää ole. Korona rajoitusten poisto tarkoittaa sitten jatkossa pienempää sähkön ja vedenkulutusta kotona, mutta säästöjä suurempia huvi ja muita menoja.
Kuulostaapa oudolle. Miten paljon kilowattitunteja siinä on?
Meillä omakotitalo, suora sähkölämmitys, lämmitettävää alaa noin 160 neliötä. Tosin kaksi uunia, joita käytetään lisälämmittämiseen. Lattialämmitys kahdessa kylpyhuoneessa. Meillä oli edellinen sähkölasku siirtomaksuineen 220 €.