Röntgenhoitajat, -opiskelijat ja -lääkärit hoi!
Olen henkilökohtaisena avustajana vammaiselle henkilölle opintojeni lomassa.
Käytän usein tätä avustettavaa röntgenissä ja ihmettelen miksi minun oletetaan jäävän pitämään tästä henkilöstä kiinni kuvien ajan? En koskaan jää, vaan siirryn "pukuhuoneeseen", jonka oven alaraosta nään valojen välkkyvän. Äitini kauhistui että saan säteilyä pukuhuoneessa odottaessani. Yritämme lasta mieheni kanssa..... onko siis totta? Tosiaan minua ei ole koskaan ohjattu käytävälle, eikä edes siihen pukuhuoneeseen...
Kommentit (11)
Vierailija kirjoitti:
Avustajia kohdellaan kuin alinta pohjasakkaa. Sinunkin kuolemaasi toivotaan. Onneksi olet rohkea ja uskallat sanoa vastaan. Moni ei uskalla ja saavat elinikäisiä vammoja. Sinuna menisin kokonaan vielä suljetun oven ulkopuolelle.
No olen huomannut tämän. Ihmettelen kun eivät tosiaan kysy olenko raskaana tai muutakaan.
Tosiaan mietin onko se pukuhuone säteilyltä turvallinen?
Hoitajien kuuluisi ohjata sinut turvalliseen paikkaan. Mutta jos eivät älyä, niin kysy nyt hyvä ihminen itse, missä on paras paikka odottaa. Mainitse vielä, että on mahdollisuus, että voit olla raskaana.
No ei tietenkään sinne pukukoppiin mitään säteitä tule.
Vierailija kirjoitti:
Ai ei? Vaikka oven alla 5cm rako mistä näkyy välähtävät valot?
Ap
Sen lisäksi että työnjako ei toimi niin päin että röntgenhoitaja pitää kiinni ja sinä otat kuvan, kyse on säteilyaltistuksen kokonaismäärästä.
Jos ajatellaan että kiinnipitäjä saa yhden keuhkokuvan aikana vaikka sadasosan siitä annoksesta jonka kuvattava saa, ja sama saattaja käy potilaan kanssa vaikka kahdesti viikossa, hänellä menee vuosi saada yhden röntgenkuvan verran säteilyä. Jos kiinnipitäjä olisi röntgenhoitaja, näitä kiinnipidettäviä voi tulla vaikka parikymmentä päivässä, jolloin hän saisi vastaavan säteilyannoksen yhden työviikon aikana. 40+ vuoden työuran aikana säteilyannos kasvaisi jo sellaisiin sfääreihin että päihittäisi kaikkein vilkkaimmin kuvissa käyvät potilaatkin.
Mitä pukuhuoneessa odotteluun tulee, säteilyä tulee moderneilla laitteilla kuva-alueen ulkopuolelle tosi vähän, ja voin luvata ettei pukukoppiin tule mitattavia määriä säteilyä jonkin keuhkokuvan oton aikana, kuvaushuoneen seinät ja ovet kun ovat lyijytetyt. STUK vielä tarkastaa näitä asioita säännöllisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai ei? Vaikka oven alla 5cm rako mistä näkyy välähtävät valot?
Ap
Melkoinen röntgenlaite jos siihen on salamavalo asennettu. :D Röntgensäteily nimittäin on näkymätöntä eikä mikään välähtely kuulu kuvaukseen.
Säteily ei ole mitään kaasua joka täyttää koko huoneen tasaisesti. Jo parin metrin etäisyys säteilynlähteestä laskee annosta dramaattisesti jollet ole suoraan säteilykeilassa. Voisi verrata taskulamppuun säkkipimeässä huoneessa. Taskulampun valossa voi lukea kirjaa, mutta jos lampun osoittaa kirjan sijasta seinään ja siirtyy itse kirjoineen vastapäisen seinän suuntaan, ei valo enää riitäkään lukemiseen.
Avustajia kohdellaan kuin alinta pohjasakkaa. Sinunkin kuolemaasi toivotaan. Onneksi olet rohkea ja uskallat sanoa vastaan. Moni ei uskalla ja saavat elinikäisiä vammoja. Sinuna menisin kokonaan vielä suljetun oven ulkopuolelle.