Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kilpirauhasen vajaatoiminta kokemuksia

03.05.2020 |

Olen 15 v tyttö. Olen kärsinyt joitain kuukausia kovasta väsymyksestä ja nyt se alkaa vaikuttaa mielialaankin. Olen ollut aina perus positiivinen joten tämä on tietysti ollut henkisesti rankkaa kun olo on täysin erilainen kuin ennen. En jaksa nousta usein sängystä ja masentaa, itkettää myös. En koe itseäni masentuneeksi vain enemmänkin olen epämukavuusaluella koska en tunne olevani omaitseni. Väsymys on ollut n 3kk, siitä asti kun viimeksi olin kipeänä. Mietin äitini kanssa että pitäisikö testauttaa kilpirauhasarvot, jos niissä olisi jotain. Kuinka yleistä kilpirauhasen vajaatoiminta on ja mikä todennäköisyys että minulla voisi olla se? Ahdistaa tämä olotila!

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa toki testata, ja rauta-arvot myös.

Onko lähisuvussa kilppariongelmia?

Onko muita oireita? Palelua, painonnousua? Hiustenlähtöä, hengästymistä?

Vierailija
2/5 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, jos kilpikonna ongelma. Ei kannata katsoa aamulla 4 kanavaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samalla kun menet mittauttaa kilpirauhasarvot niin katso myös ferritiini. Raudanpuute on keksi kertaa yleisempää kun kilpirauhasen vajaatoiminta. Jos ferritiini on alle 30, voi hyvinkin selittää sinun oireet. ferritiinin tulisi olla 80-100 jotta elimistö voisi hyvin. onko sinulla runsaat kuukautiset? urheiletko paljon?

Vierailija
4/5 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä oletko huomannut muistin pätkimistä ja aivosumua?

Mulla alkoi kilppariongelmat "flunssasta", tai mikä lie pöpö olikaan.

Ehdottomasti myös raudanpuute tsekattava. Itsellä oli, ja on, molemmat yhtäaikaa, raudanpuute ja kilpirauhasen vajaatoiminta (autoimmuuni). Aika monella kilpparilaisella taitaa olla rautojen imeytymisessä häikkää.

Kannattaa selvittää hyvissä ajoin ja jos nyt arvot ihan ok, kannattaa uusia testi jonkin ajan kuluttua.

5/5 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi paljon kiitoksia nopeista kommenteista:)

Rauta arvot on tsekattu. Ferritiini 50 joka oli kuulema ok. On kyllä runsaat kuukautiset. Muistihäiriöitä ja varsinkin aivosumua on ollut. Olen yleensäkin vähän hajamielinen mutta olen jopa unohtanut 5 metrin matkalla huoneesta keittiöön mitä edes piti tehdä ja unohdellut asioita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kahdeksan