Onko Suomessa olemassa ammatteja, joissa joutuu palkan lisäksi hakemaan tukia?
Eli koska tuet on tarkoitettu vain tarpeeseen, tuolla palkka+tuki yhdistelmälläkään ei varmasti hankita mitään ylimääräistä, vain ruokaa pöytään ja jotain muuta pientä välttämätöntä. Sekään ei siis pidä paikkaansa, kun sanotaan että käyt vaan töissä, niin sinulla on vapaus käyttää rahaa (vaikka vain vähän) harrastuksiin, mitä ne sitten itse kullakin on. Yhteiskunnan maksamia ne ei saa olla, tietenkään. Mutta ei ole järkeä siinäkään että käy töissä eikä siltikään pysty elämään kuin minimitasolla. Onko tuollaisia ammatteja todella, joissa ei ole edes mahdollista päästä hyvälle ansiotasolle? Vai onko ne vain yksittäisiä tilanteita että palkka ei riitä, eikä koske kaikkia ammattikunnan edustajia?
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Itsenäisen tutkijan työ on semmoista että jos et ole apurahalla, sitten teet töitä työttömuustuilla, jotkut tekee hommia eläkkeen turvin.
Tai omien säästöjen avulla.
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun päätyy sairastelujen ja iän takia kehäraakiksi, joutuu ottamaan vastaan juuresten lajittelua ja nostoa jne. hanttihommia.
Kk- palkka kokoaikstyöstä 1300€ nurkilla/brutto.
Eikä sitäkään ole kuin n. 5kk/vuosi.Täyttääkö tämä ap:n kriteerit?
Eihän tuollaista voi olla
Laskepa kk- palkka tuntipalkalla 8,40€/h
9€/h on hyvinkin tavallinen hanttihonmien tuntipalkka 10€ pidetään jo kohtuullisena.
Voi v-i-t-t-u mitä P-A-S-K-A-A.
KUSETUSTA
Vierailija kirjoitti:
Kirjailijat joutuvat hakemaan tukia ja avustuksia aina. Syy on se ettei kirjoilla Suomessa itseään elätä vaikka olisi kuinka kuuluisa ja menestynyt.
No kirjailija, muusikko ja urheilija ovat miutenkin sellaisia ammatteja joista ei kannata edes haaveilla ellei tule jo valmiiksi vauraasta ja hyvinvoivasta perheestä. Pien yrittäjäksi kannattaa vasta ryhtyä sitten kun taloudellisesti riippumaton.
Palkat ovat kyllä jääneet kovasti jälkeen Suomessa.
Muistan kun opiskeluaikana 1990-luvulla meille tarjottiin harjoittelutyötä (josta olisi saanut sitä arvokasta työkokemustakin), siistiä sisätyötä, palkka oli verrattavissa nykyiseen 1200 euroon kuussa. Monet opiskelijat olivat tottuneet saamaan kohtuullista palkkaa kesätöistä, joten tuota pidettiin huonona.
Nyt vuonna 2020 kaikki koulutetut ihmiset eivät saa oikeasta vakituisesta ja vastuullisesta kokopäivätyöstä paljoa enempää. Ei vaikka kaikki maksaa paljon enemmän kuin ysärillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjailijat joutuvat hakemaan tukia ja avustuksia aina. Syy on se ettei kirjoilla Suomessa itseään elätä vaikka olisi kuinka kuuluisa ja menestynyt.
No kirjailija, muusikko ja urheilija ovat miutenkin sellaisia ammatteja joista ei kannata edes haaveilla ellei tule jo valmiiksi vauraasta ja hyvinvoivasta perheestä. Pien yrittäjäksi kannattaa vasta ryhtyä sitten kun taloudellisesti riippumaton.
Ei kaikista voi tulla ammatilaisa, julkkiksia, kuuluisia tai ammattiurheilijoita. Vain niistä jotka on parhaita.
Vaikkapa yrittäjä voi olla hyvin pienituloinen.
Toimeentulotuen saaminen on yrittäjälle ihan pirullisen vaikeaa, mutta ei mahdotonta. Tiedän tämän, sillä olen käsitellyt toimeentulotukihakemuksia silloin kun ne olivat vielä sossussa. Yrittäjän piti toimittaa joka kuukausi tuloslaskelma ja se piti vielä tarkistuttaa ulkopuolisella konsultilla. Sen jälkeen saattoi saada toimeentulotukea. Tein aina kolmen kuukauden päätöksen, sillä olin itsekin aikaisemmin yrittäjä.
Asumistukea voi saada, mutta kun tulot nousevat 400 euroa/kk niin pitää tehdä uusi laskelma.
Työmarkkinatuen saanti on myös vaikeaa.
Parasta olisi saada starttirahaa, mutta sitä ei saa, jos on jo aloittanut yritystoiminnan.
Puolet maatalousyrittäjistä saa ansiotuloa alle 1000 euroa/kk.
Olen ruokapalvelutyöntekijä ja 10 vuoden kokemuksen jälkeen bruttopalkka on 1800 euroa kokoaikatyöstä. Kunnan töissä on tarjolla pätkätöitä ja osa-aikaisuuksia, joten tulot jäävät todellisuudessa pienemmäksi. Sitten ihmetellään, miksi ala ei houkuttele nuoria. Toisaalta näillä palkoilla pääsee osa-aikatyöllä + sovitellulla päivärahalla ja asumistuella aika lähelle kokoaikatyön palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun päätyy sairastelujen ja iän takia kehäraakiksi, joutuu ottamaan vastaan juuresten lajittelua ja nostoa jne. hanttihommia.
Kk- palkka kokoaikstyöstä 1300€ nurkilla/brutto.
Eikä sitäkään ole kuin n. 5kk/vuosi.Täyttääkö tämä ap:n kriteerit?
Eihän tuollaista voi olla
Laskepa kk- palkka tuntipalkalla 8,40€/h
9€/h on hyvinkin tavallinen hanttihonmien tuntipalkka 10€ pidetään jo kohtuullisena.
Voi v-i-t-t-u mitä P-A-S-K-A-A.
KUSETUSTA
Puutarha-alan palkat ovat tuota vähän päälle 8 euron luokkaa tunnilta. Mun tyttö on puutarhuri ja nyt osa-aikaisessa työssä, joten hän saa lisäksi soviteltua päivärahaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä sain täyden palkan lisäksi asumistukea.
Olin ammatiltani lastenhoitaja. Täydellä tuntimäärällä ja kaikilla ikälisillä hain asumistukea ja sain. Bruttopalkkani oli n. 1500 euroa.
Asuntoni oli myös halpa, kaupungin vuokratalossa kaksio jossa vuoka oli vain n. 500 euroa. asuimme siinä teinini kanssa kaksin.
Siis miten tämä voi olla mahdollista? Mun läheinen on lastenhoitaja ja palkka vähän päälle 2200e/kk
Assburger kirjoitti:
Täällä pohjoisessa kaupan kassat tienaavat yleisesti 9-10€/h tavallisesti kaupassa on pari ihmistä täysillä tunneilla ja 3-4 tekevät vajaata työviikkoa.
Ei noillakaan tienesteillä varsinaisesti kulutusjuhlaa vietetä.
Kaupoissa on vuorotyö, varsinkin pk-seudun 24h kaupoissa. Lisien ansiosta voi tienatakin ihan hyvin ilman mitään koulutusta. Pk-seudulla peruspalkka on himpun alle 12e/h.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärtääkseni esim. bussikuskien ( kaupunkivuoroissa) palkka on huono. Vielä huonommat ovat työolosuhteet. voi olla aamutunteja sitten vähän vapaata ja vielä illaksi takaisin töihin.
Vai onko näihin nyt saatu parannusta?
Työajat huonot ja asiakkaat saattaa olla erittäin kekseliään v-mäisiä. Mutta palkka keskitasoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärtääkseni esim. bussikuskien ( kaupunkivuoroissa) palkka on huono. Vielä huonommat ovat työolosuhteet. voi olla aamutunteja sitten vähän vapaata ja vielä illaksi takaisin töihin.
Vai onko näihin nyt saatu parannusta?
Eikls kk- palkka ole ihan perus 2000€/kk/brutto tai jotain?
Tuntipalkalla on mun tuttu bussikuski. Ja vuoro- ja viikonloppulisineen tienaa kyllä ihan kivasti.
Varhaiskavatuksen opettaja. Saan asumistukea.
Minä en ole koskaan saanut niin paljon palkkaa, etten olisi ollut oikeutettu asumistukeen. Olen ollut töissä matkatoimistossa, kaupassa ja kirjanpitäjänä ja ihan ammattikorkeatasolla. Tällä hetkellä olen yrittäjä ja palkkaa nostan 700 euroa kuukaudessa (brutto). Onneksi vielä hetken juoksee starttiraha.
Tilastojen mukaan asumistukea saavista n. 20% on työssäkäyviä. Varmasti tänä vuonna tuo prosenttimäärä tulee vain nousemaan.
Käsittääkseni aika iso osa ravintolatyöntekijöistä saa asumistukea vähintäänkin, etenkin jos on perheellinen. Ongelma on epämääräiset työtunnit, kun sopimukset ovat usein 15-20h viikkotunneille. 30+ h soppareita annetaan esimiehille ja muutamalle "ydinhenkilölle". En tiedä onko pk-seudulla eri juttutu nykyisin kun tekijöistä on pulaa. Sitten toki raadetaan kesäkaudet ja pikkujoulukaudet, ja kevät ja syksy käydään tekemässä muutama neljän tunnin vuoro, nekin usein pe-la-su. Vaihdoin alaa muutama vuosi sitten, parhaimmillaan tienasin vuoropäällikkönä lisineen n. 2500€ bruttona. Perus kk-palkka ilman lisiä oli silloin jotain 2200€ hujakoilla. Hyvinhän sillä yksin pärjäsi, mutta raskas työ, huonot työajat ja vastuulliset hommat ajoivat uupumuksen partaalle.
Palvelut ja tuotteet voisivat olla hieman kalliimpia jos se takaa että siivoojille maksetaan parempaa palkkaa elämiseen.