Uskovat! Kysymys psykoterapiasta
Hei!
Mitä ajattelette psykoterapiasta? Kumman koette olevan hyödyllisempää: rukoilun ja Raamatunluvun jne vai terapiassa käymisen?
Kommentit (7)
Psykoterapiassa käydään läpi traumaattisia elämän tapahtumia, tämä on erittäin hyvä sillä nämä asiat pitäisi käsitellä, jotta ne pystyy hyväksymään. Jos itse koet että rukoilu ja usko riittää sinulle niin ei terapiaa ole pakko vastaan ottaa, moni saa tästä kuitenkin ison avun.
Vierailija kirjoitti:
Psykoterapiassa käydään läpi traumaattisia elämän tapahtumia, tämä on erittäin hyvä sillä nämä asiat pitäisi käsitellä, jotta ne pystyy hyväksymään. Jos itse koet että rukoilu ja usko riittää sinulle niin ei terapiaa ole pakko vastaan ottaa, moni saa tästä kuitenkin ison avun.
Riippuu vähän suuntautumisesta. Toisissa terapioissa keskitytään enemmän tavoitteeseen. Esimerkiksi haluan oppia elämään tässä päivässä, en murehdi niin paljon tulevaisuutta jne. Terapiatkin voidaan karkeasti jakaa niihin, joissa painotetaan menneisyyttä ja niihin joissa painotetaan tulevaisuutta.
Rukous ja Raamatunluku on aina hyödyllistä. Psykoterapia vastaa sitten tarpeeseen hoitaa jotain psyykkistä sairautta/oiretta/tilaa. Eivät ole toisiaan poissulkevia asioita mitenkään. Sielunhoito tai sielunhoitoterapia on myös hyviä vaihtoehtoja jos haluaa käsitellä myös hengelliseltä kannalta asioitaan.
Rukous on kuin hengittämistä. Mutta kun on mielen ongelmia niitä kannattaa käsitellä hyvän terapeutin kanssa. Joskus pappi tai diakoni on taitava. Itse koin että oli taitavampi kuin terapeutti eikä maksanut mitään 1krt/viikossa keskustelut . Osasi laittaa mut miettimään asioita monesta näkökulmasta ja antoi rohkaisua ja toivoa vaikeassa elämäntilanteessa. Srk: n työntekijöiden koulutukseen kuuluu osata auttaa näissä kysymyksissä myös, ei vain hengellisissä.
Vierailija kirjoitti:
Rukous on kuin hengittämistä. Mutta kun on mielen ongelmia niitä kannattaa käsitellä hyvän terapeutin kanssa. Joskus pappi tai diakoni on taitava. Itse koin että oli taitavampi kuin terapeutti eikä maksanut mitään 1krt/viikossa keskustelut . Osasi laittaa mut miettimään asioita monesta näkökulmasta ja antoi rohkaisua ja toivoa vaikeassa elämäntilanteessa. Srk: n työntekijöiden koulutukseen kuuluu osata auttaa näissä kysymyksissä myös, ei vain hengellisissä.
Pappi ei ole psykoterapeutti! Keskustelut pappien kanssa päätyvät todennäköisesti siihen, että löydät itsesi manipuloituna ja alistettuna ihmisrauniona. Pappien motiivit ovat lähes poikkeuksetta kyseenalaiset ja todennäköisin pyrkimys on murskata sinut kuuliaiseksi ja kyseenalaistamattomaksi, mutta kirkollisveron kuuliaisesti maksavaksi, orjakseen. Kavahda pappeja, heidän motiivinsa ovat aina pahat ja itsekkäät.
Olen uskova ja käyn terapiassa. Rukoilen myös päivittäin. Haluan auttaa itseäni kaikin tavoin. Olen kiitollinen Luojalle mahdollisuudesta terapiaan. Eivät nämä ole toisiaan poissulkevia vaan täydentäviä.
Niin