On mistä tahansa sopivaa heittää vitsiä?
Mietin mustaa huumoria. Ymmärrän mustaa huumoria ja osa siitä hauskaa. Ymmärrän miksi asioille nauretaan, mutta voiko kaikesta tehdä vitsiä? Onko "oikein" nauraa lasten ja aikuisten r-iskauksille?
Itse en nauti r-iskausvitseistä, sillä olen lapsena joihin p-dofiilin ahdistelemaksi ja aikuisena minut on raiskattu. Edellisen miesystäväni huumori oli pääosin mustaa huumoria ja monet asiat oli hauskoja, mutta jos jotain pidin omasta mielestäsi sopimattomana, niin mies ilkkui, että minun kuiva huumorintaju ja olen tylsä.
Oli huvittavaa tai ei, niin minusta joistain asioista ei ole sopivaa vitsailla. Mitä mieltä olette?
Kommentit (14)
Vierailija kirjoitti:
Joillain (jotka eivät edes ole lihavia) menee naama ruttuun, kun vitsailen esim. ettei viitsi syödä tuota kermaleivosta tai tulee läskiksi. No mitä hittoo, niin kyllästyttää tää läskiherkkyys. Olen minäkin ollut lihava joskus. Toisin päin kyllä läppä lentää ihan ok ettei esim. kannata mennä tuulisella säällä ulos tommosen laiheliinin tai puuska vie ulkomaille yms.
Nuo eivät ole kumpikaan mitään huumoria, vaan veetuilua. Olin pitkälle yli parikymppiseksi asti alipainoinen ja kärsin siitä. Jos joku tuli "vitsailemaan" asiasta, sanoin kyllä aivan napakasti, ja se "vitsailu" loppui siihen.
Ylipäätän toisen ulkonäöstä - edes näennäisesti itsensä kautta - "vitsaileminen" on niin törttöä kuin olla voi. Samaa kategoriaa kuin toisen sairaudella tai vammaisuudella "vitsailu".
Ja ei, en kyllä osaa edes kuvitella, miten raiskauksilla, murhilla tai kansanmurhilla voisi aidosti luoda huumoria.
Ylipäätään huumoria on ennen kaikkea sellainen vitsailu, joka kohdistuu itseen tai omanlaisiinsa ihmisiin. Itsensä kustannuksella saa heittäå mustaakin huumoria, mutta vain niin, että se kärki todella kohdistuu itseen eikä ole tosiasiallisesti veetuilua muille.
Ja muiden heikoille puolille ja epäonnelle ja traagisille tapahtumille naureskelu on ilkeyttä ja vahingoniloa ja sivistymättömyyttä.
Aiheesta josta aloittaja puhui ei todellakaan pidä vitsailla se ei edes hauskaa vaan törkeetä
Myöskään ihan kaikesta ei voi itsestäsi voit mutta ei muista ja toisten edessä joka ei oikeasti edes hauskaa ja myös kiusaamista
Ei. Huumori kertoo jotain ihmisen ajatusmaailmasta. Minä tykkään mustasta huumorista. Mutta pedofilialla tai insestillä vitsailu ei yksinkertaisesti ole hauskaa, vaan ällöttävää ja vastenmielistä. Kertoo ihmisestä aika paljon, jos tuollaisia vitsejä viljelee jatkuvasti. Mustallakin huumorilla on rajansa.
Pääsääntö on, että omalla kustannuksellaan saa vapaasti vitsailla. Ei muiden.
Hyviä kommentteja. Jos sinulla omakohtaisia kokemuksia, niin vitsaile pois. Naurettavinta ihmiset, jotka heittävät huumoria asiasta, josta ei henkilökohtaista kokemusta; mustaa huumoria. Lasten t*ppamisella ja r*iskaamisella todella hauskaa vitsailla, jos ei ole omaa kokemusta. Varsinkin nykyiset turvallisessa, länsimaisessa kuplassa eläneet 15-30 -vuotiaat. Kertoo todella paljon kyseisen ihmisen mielen kypsyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Ei. Huumori kertoo jotain ihmisen ajatusmaailmasta. Minä tykkään mustasta huumorista. Mutta pedofilialla tai insestillä vitsailu ei yksinkertaisesti ole hauskaa, vaan ällöttävää ja vastenmielistä. Kertoo ihmisestä aika paljon, jos tuollaisia vitsejä viljelee jatkuvasti. Mustallakin huumorilla on rajansa.
Voisitko kertoa jotain esimerkkejä millaisesta mustasta huumorista pidät? Minustakin mustalla huumorilla on rajansa, mutta miesystäväni ei oikein tunnu ymmärtävän..
Vierailija kirjoitti:
Ylipäätään huumoria on ennen kaikkea sellainen vitsailu, joka kohdistuu itseen tai omanlaisiinsa ihmisiin. Itsensä kustannuksella saa heittäå mustaakin huumoria, mutta vain niin, että se kärki todella kohdistuu itseen eikä ole tosiasiallisesti veetuilua muille.
Tätä en ole koskaan ymmärtänyt. Esim. mustaihoiset saa aivan vapaasti huudella niitä n*gga-läppiään toisilleen mutta heti ollaan pieksämässä rasistina jos valkoinen tekee samaa. Ja jos itseään lihavana pitävä heittää läskijuttua, voihan siitä silti joku toinen lihava loukkaantua jos katsoo olevansa vaikka lihavampi. Vai onko kaikki lihavat muka vaan että "oo anna mennä vaa kaveri, mollaa itseäsi ja meitä lihavia"? Joku voi olla vaikkapa ihan ylpeästi lihava ja sitten toinen lihava heittää siitä jotain alentavaa huumoria.
Sellainen on huono muka-huumoria, jolla pyritään saattamaan toinen naurunalaiseksi tai huonoon valoon. Minulla on sellainen sukulainen, jota pyrin välttelemään, niin että vain hautajaisissa näemme. Esimerkiksi kerran oltiin molemmat kutsuttuina arvokkaaseen juhlaan, pönötin vaivautuneena juhlapöydässä, enkä tuntenut ketään lähelläni. Silloin tämä sukulaiseni huudahti pöydän toisesta päästä "serkkuni, joka on NIIN puhelias!" Kaikki nauroivat ja tuijottivat. Silloin harvoin kun tapaamme, hän aina keksii jotain kielteistä huomautettavaa.
Vierailija kirjoitti:
Hyviä kommentteja. Jos sinulla omakohtaisia kokemuksia, niin vitsaile pois. Naurettavinta ihmiset, jotka heittävät huumoria asiasta, josta ei henkilökohtaista kokemusta; mustaa huumoria. Lasten t*ppamisella ja r*iskaamisella todella hauskaa vitsailla, jos ei ole omaa kokemusta. Varsinkin nykyiset turvallisessa, länsimaisessa kuplassa eläneet 15-30 -vuotiaat. Kertoo todella paljon kyseisen ihmisen mielen kypsyydestä.
Jos ihan tarkoiksi mennään, niin mistään ei saisi vitsailla. Jos kertoo vaikka että löin varpaan sohvannurkkaan ja kaaduin hahhahhaa niin jollainhan on voinut vaikka omainen kuolla sillä tavalla.
ei pidä mennä henkilökohtaisuuksiin ja veetuillakin on rajansa. roast- huumori pitäisi lopettaa.
Vierailija kirjoitti:
ei pidä mennä henkilökohtaisuuksiin ja veetuillakin on rajansa. roast- huumori pitäisi lopettaa.
Mitä on roast-huumori?
Aloittajan mainitsemat aiheet ovat juuri niitä, joista vitsailua en ymmärrä lainkaan. Eräs tuttu mies heittää ko. aiheista vitsiä jatkuvasti ja mielestäni se on todella ällöttävää. Ei kai valtaosa ihmisistä edes ajattele tuollaisia asioita, saati päästä niitä vitseinä ulos suustaan. Pistää miettimään, miksi hän kokee tarpeelliseksi jankata niistä jatkuvasti. Puhuu toki muutenkin paljon alapääjuttuja ja naista esineellistäviä juttuja.
Joillain (jotka eivät edes ole lihavia) menee naama ruttuun, kun vitsailen esim. ettei viitsi syödä tuota kermaleivosta tai tulee läskiksi. No mitä hittoo, niin kyllästyttää tää läskiherkkyys. Olen minäkin ollut lihava joskus. Toisin päin kyllä läppä lentää ihan ok ettei esim. kannata mennä tuulisella säällä ulos tommosen laiheliinin tai puuska vie ulkomaille yms.