Vanhuksille valinnanvapautta koronarajoituksissa
Olen joutunut miettimään kovasti lähipiirissäni olevien vanhusten elämänlaatua koronarajoitusten aikana. Jos ikää on jo paljon eikä kovin montaa kesää ehkä enää ilman koronaakaan, pitäisikö jäljellä olevaan elämään saada laatua ja sisältöä -- koronariskin uhallakin. Jos vanhus asuu omillaan (eikä siis tartuta muita) ja jos hän itse haluaa, niin mielestäni hänelle voi hyvin tarjota ihanan mökkikesän läheisten kanssa sen sijaan että koronan pelossa pidetään koko kesä eristyksissä.
Kommentit (38)
Kova kiire on ap:llä perintöjen perään, tämä korona onkin mitä nopein tapa saada vanhus hengiltä.
Mielestäni on jokaisen vanhuksen asia itse tehdä omat valintansa omien toiveiden ja faktojen perusteella jos järki vielä kulkee. Tässä on syntynyt joku outo ajatus siitä että läheisten pitäisi vanhusten puolesta päättää jostain vaikka vanhuksella olisi vielä täysi järki päässä. Itse ainakin olin vähän yllättynytkin siitä kuinka eräs läheiseni oli itse hyvin tietoisesti omat henkeään koskevat ratkaisunsa tehnyt ja hoitohenkilökunta teki siltä pohjalta loput kriittisen tilanteen tullessa eteen, mielipidettäni ei kaivattu.
Tilanne lienee se että jos perheellä on mahdollisuus muodostaa oma kupla ruokakuljetuksin jne niin ettei tartuntaa mistään saa ja on siinä tilanteessa ollut pari viikkoa kun vanhuksen ottaa mökille mukaan ja yhteiskunnassa tartunnat on aisoissa niin riski on pieni. Jos taas tartuttavuus yhteiskunnassa levähtää käsiin eikä etäisyyttä muihin ole mahdollista pitää niin kyseessä on venäläinen ruletti.
Eipä ole perintöjä tulossa. Tämä pohdinta on lähtenyt ihan vanhuksen omasta vahvasta toiveesta saada elää perinteinen hyvä mökkikesä. Ap
Lisäisin edelliseen vielä myös että vanhuksia on niin kovin monenlaisia, jos jollain on vielä kymmenen vuotta mukavaakin elinaikaa jäljellä niin enpä tiedä kannattaako siitä yhdestä kesästä ennen rokotetta ottaa niin suurta painetta tehdä juuri siitä se loppuelämän paras kesä että vanhus pitää raahata koronabileisiin vain koska kesä.
Myös vanhainkodeissa asuville vanhuksille tulisi pyrkiä antamaan mahdollisuus elää elämäänsä niin kuin tahtoo. En usko että useimmat laitosvanhukset haluaa elää elämäänsä 1,5 vuotta eristyksissä, koska moni kuolee sinä aikana kuitenkin. Moni valitsee mieluummin mahdollisuuden tavata läheisiään ja saada muuta ulkopuolisia vierailijoita, vaikka siihen sisältyy riski sairaudesta ja kuolemasta.
Vanhukset voisi sijoittaa eri yksiköihin niin, että mahdollisimman moni saisi ympärilleen sellaiset säännöt joiden kanssa tahtoo elää.
On se kieltämättä ikävä kuunnella yksin kotona jurnuttavien harmitusta, kun matkat on peruttu, eikä lapsia ja lapsenlapsia ja lapsenlapsenlasta näe ja veneilemään pääsykin on vaikeaa. Alkaa olla viimeiset vuodet päästä liikkumaan ja siitä ei tahdo mitään tulla.
Toisaalta eihän sitä voi oikein muutakaan ehdottaa. Mies käy vanhempiensa teknisiä ongelmia ratkomassa hengityssuoja naamalla, mutta minen mukaan lähde - en ota pienintäkään riskiä siinä, että vanhat sairastuu ja että verenhimoinen ja elefantin-muistinen käly pääsisi syyttämään minua siitä.
Vanhusten rajoitukset ovat käytännössä suosituksia, niiden rikkomisesta ei rangaista. Ainoastaan hoivakotien ja vuodeosastojen vierailukiellot ovat sitovia.
71-vuotiaalla isälläni on nopeasti etenevä dementia ja seuraavasta kesästä odotetaan viimeistä, jonka aikana isäni tunnistaa vielä lapsenlapset ja pystyy nauttimaan kunnolla elämästä. Mielestäni olisi julmaa riistää tämä kesä isältä ja hänen läheisiltään siksi, ettei isä vaan vahingossakaan saisi koronaa.
Vierailija kirjoitti:
On se kieltämättä ikävä kuunnella yksin kotona jurnuttavien harmitusta, kun matkat on peruttu, eikä lapsia ja lapsenlapsia ja lapsenlapsenlasta näe ja veneilemään pääsykin on vaikeaa. Alkaa olla viimeiset vuodet päästä liikkumaan ja siitä ei tahdo mitään tulla.
Toisaalta eihän sitä voi oikein muutakaan ehdottaa. Mies käy vanhempiensa teknisiä ongelmia ratkomassa hengityssuoja naamalla, mutta minen mukaan lähde - en ota pienintäkään riskiä siinä, että vanhat sairastuu ja että verenhimoinen ja elefantin-muistinen käly pääsisi syyttämään minua siitä.
Fiksua sinulta, tähän aiheeseen liittyy juuri noita vaiettuja räjähdysalttiita tilanteita niin että varmasti on sukuja joissa vielä 30 vuoden päästäkin jollain on syyt niskassa siitä mitä mummolle tai papalle kävi. Joten ihan tervettä turvata myös oma selusta siinä mielessä ettei aseta itseään edes mahdollisesta toiveesta tilanteeseen jossa voi koronasyntipukiksi joutua.
Tilastollisesti tartuttamisriski on tietysti hyvin pieni. Mutta jos riski käy toteen ja vanhus sairastuu, ehkä jopa kuolee siihen, voi jäädä mieltä kaivelemaan. Toisaalta selväjärkisen vanhuksen omaa tahtoa voi ja pitääkin kunnioittaa.
Vierailija kirjoitti:
71-vuotiaalla isälläni on nopeasti etenevä dementia ja seuraavasta kesästä odotetaan viimeistä, jonka aikana isäni tunnistaa vielä lapsenlapset ja pystyy nauttimaan kunnolla elämästä. Mielestäni olisi julmaa riistää tämä kesä isältä ja hänen läheisiltään siksi, ettei isä vaan vahingossakaan saisi koronaa.
Onko isä tästä mitä mieltä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko isä tästä mitä mieltä?
Tahtoo tavata läheisiään ja nauttia elämästään, kuinkas muuten.
Lähipiirin joka on tekemisissä vanhuksen kanssa pitää myös ymmärtää ettei tartuta vanhukseen tautia.
Olla varovaisia itsekin ja välttää kontakteja mahdollisimman paljon omissa ympyröissään.
Aivan lähipiiri/omaiset voi munkin mielestä tavata vanhuksia/vanhempiaan, kun ollaan varovaisia.
Itsekin lähes 70v, yksin asus enkä ole ketään muita tavannut kuin naapurin ulkona, kaupassa on pakko käydä.
Puhelimella ollaan yhteydessä läheisiin.
Ei mulla yhtää pahalle tunnu vaikka yksin olenkin.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni on jokaisen vanhuksen asia itse tehdä omat valintansa omien toiveiden ja faktojen perusteella jos järki vielä kulkee. Tässä on syntynyt joku outo ajatus siitä että läheisten pitäisi vanhusten puolesta päättää jostain vaikka vanhuksella olisi vielä täysi järki päässä. Itse ainakin olin vähän yllättynytkin siitä kuinka eräs läheiseni oli itse hyvin tietoisesti omat henkeään koskevat ratkaisunsa tehnyt ja hoitohenkilökunta teki siltä pohjalta loput kriittisen tilanteen tullessa eteen, mielipidettäni ei kaivattu.
Tilanne lienee se että jos perheellä on mahdollisuus muodostaa oma kupla ruokakuljetuksin jne niin ettei tartuntaa mistään saa ja on siinä tilanteessa ollut pari viikkoa kun vanhuksen ottaa mökille mukaan ja yhteiskunnassa tartunnat on aisoissa niin riski on pieni. Jos taas tartuttavuus yhteiskunnassa levähtää käsiin eikä etäisyyttä muihin ole mahdollista pitää niin kyseessä on venäläinen ruletti.
No minä en ainakaan suostu tapaamaan tai viettämään aikaa vanhusten seurassa. Kuulun itse riskiryhmään.
Tämä jyrkästi pelkästään ikään perustuva eristys (suositus mikä on kääntynyt hallituksen suussa tarkoittamaan velvoitetta) on kyllä vahvasti ihmisen omaan määräysvaltaan puuttumista.
Jos ihminen ei ole holhouksen alainen ja on kykenevä tekemään päätöksiä.
Jos on tähän saakka toiminut järkevästi ja hoitanut täysin itsenäisesti ja itse asiansa ja pystyy siihen nytkin niin todella outoa.
Luin juuri jutun artisti Markku Arosta. Hän täytti, kuten minäkin, helmikuussa 70-vuotta. Teki keikkaa eli töitä tähän koronaan saakka täysillä, koko kesä buukattu täyteen. Ja myöhemminkin samoin.
Minä en osaa millää mieltää häntä "vanhukseksi, kuten en itseänikään, samaistan hänet itseeni fyysisesti niinkuin ulkoisestikin. Olemme nuorekkaita Vesimiehiä. 😊
Kuten moni muukin samassa tilanteessa oleva.
Vaikeinta tämä on iältään meille jotka ehdimme täyttää tai täytimme tasavuotemme juuri koronan puhjettua.
Osa ikätovereistamme on loppuvuoden lapsia ja saavat luvan kanssa mennä kuten paljon muut heitä nuoremmat. Ehkä säästyvät vallan eristyksestä.
Meistä "epäonnisista" tehtiin vanhuksia yhdessä hetkessä.
Kyllä harmittaa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä jyrkästi pelkästään ikään perustuva eristys (suositus mikä on kääntynyt hallituksen suussa tarkoittamaan velvoitetta) on kyllä vahvasti ihmisen omaan määräysvaltaan puuttumista.
Jos on tähän saakka toiminut järkevästi ja hoitanut täysin itsenäisesti ja itse asiansa ja pystyy siihen nytkin niin todella outoa.Luin juuri jutun artisti Markku Arosta. Hän täytti, kuten minäkin, helmikuussa 70-vuotta. Teki keikkaa eli töitä tähän koronaan saakka täysillä, koko kesä buukattu täyteen. Ja myöhemminkin samoin.
Minä en osaa millää mieltää häntä "vanhukseksi, kuten en itseänikään, samaistan hänet itseeni fyysisesti niinkuin ulkoisestikin. Olemme nuorekkaita Vesimiehiä. 😊
Vaikeinta tämä on iältään meille jotka ehdimme täyttää tai täytimme tasavuotemme juuri koronan puhjettua.
Osa ikätovereistamme on loppuvuoden lapsia ja saavat luvan kanssa mennä kuten paljon muut heitä nuoremmat. Ehkä säästyvät vallan eristyksestä.
Kyllä harmittaa.
Tämä on vain suositus, siitä vain aloittamaan koronabileet. Saattaa tosiaankin olla sitten viimeinen kesä ja hoitopaikkaakaan ei teholla välttämättä irtoa. On törkeää yrittää altistaa myös läheisiä eli lapsia ja lastenlapsia taudille, koska vanhus niin haluaa.
Jos vanhus todella asuu omilla, nii mikäänhän ei estä häntä tekemästä ihan itelleen sopivia valintoja myös koronaeristäytymisen suhteen. Mitään valvontamekanismia tai rangaistusta ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Jos on tähän saakka toiminut järkevästi ja hoitanut täysin itsenäisesti ja itse asiansa ja pystyy siihen nytkin niin todella outoa.Luin juuri jutun artisti Markku Arosta. Hän täytti, kuten minäkin, helmikuussa 70-vuotta. Teki keikkaa eli töitä tähän koronaan saakka täysillä, koko kesä buukattu täyteen. Ja myöhemminkin samoin.
Kyllä harmittaa.
Olet mallikappale suurten ikäluokkien edustajista. Teille on tärkeetä saada olla nuorekkaita ja tehdä mitä huvittaa ja kuluttaa siinä sivussa useamman sukupolven rahatkin. Tuo horoskooppihöpinäkin sopii siihen just eikä melkein.
Vierailija kirjoitti:
Lisäisin edelliseen vielä myös että vanhuksia on niin kovin monenlaisia, jos jollain on vielä kymmenen vuotta mukavaakin elinaikaa jäljellä niin enpä tiedä kannattaako siitä yhdestä kesästä ennen rokotetta ottaa niin suurta painetta tehdä juuri siitä se loppuelämän paras kesä että vanhus pitää raahata koronabileisiin vain koska kesä.
Niin voi, mutta kun ei siitä tiedä.
Voi olla kymmenen vuotta tai vain tämä kesä. Kun on elämän loppuaika kuitenkin menossa niin tuo loppuvuodella uhkailu tuntunut tosi pahalta. Ja se, että ylhäältäpäin määrätään, tuntuu pelottavalta olla alistettu joka ei voi mihinkään vaikuttaa. Ja se, että jos eristyksissä luovutaan ja muut saavat mennä vapaasti, nämä ovat psykologisia asioita, ei pelkästään järjellä selitettävissä.
Tämähän tässä tekee sen ahdistuksen. Jos varmasti tietäisi, että jäljellä on vielä vuosia niin ei ahdistaisikaan niin paljon.
Kuten juuri nuoremmilla niin vaikeata ymmärtää. Heillä on keskiarvoisesti melko varmaan jopa monta kymmentä vuotta jäljellä, silloin ei tietenkään yksi kesä tee niin suurta asiaa.
Todella monta näkökulmaa on tässä asiassa otettava huomioon.
Mutta entäs sitten, kun korona iskee ja joudutaan sairaalahoitoon -- ehkä tarvitaan tehohoitopaikkakin!