Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olenko alkoholisti...?

En öl igen
02.05.2020 |

Juon lähes joka lauantai-ilta olutta, lonkeroa tai viiniä, sellaisen 8-10 annosta. En ole kännissä koska juon mietoja ja sellaiseen rauhalliseen tahtiin, 3 tölkkiä parissa tunnissa niin se ei nouse liikaa päähän.
Mutta olen alkanut epäillä että onko kehittymässä ongelma. Juon siis lähinnä kotona, baareissa käyn pari kertaa vuodessa.

Esim tänään kun pääsen klo 20 töistä, on ensimmäinen olut avattava heti jo autossa kun ajelen kotiinpäin. En aja siis humalassa mutta tästäkin on tullut tapa. En malta edes odottaa kotiinpääsyä.

Onko syytä huolestua?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. 8-10 annoksen pitäisi aiheuttaa humala. Alkoholismin kehittyessä voi alussa olla juuri tuollaista kevyttä juomista, jota ei oikein osaa mieltää ongelmajuomiseksi juuri sen takia, kun eihän sitä ole edes kunnolla kännissä. Ne määrät ja kerrat tahtoo vaan siitä salakavalasti lisääntyä. Sulla on itselläkin herännyt epäilys ja todennäköisesti se on aiheellinen.

Vierailija
2/8 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se mikä mua epäilyttää on se, että itselleni vain lauantai on se päivä kun sallin itseni juoda. Nytkään torstaina vappuna en juonut mitään, ei nappaa. La ilta on viikon kohokohta ja mulle on muodostunut tietty rutiini, mitä silloin teen. Sauna, jalkapallo tvstä, viihdeohjelmat, nettipokeri jne.

Niin sitä känniä ei tule, koska tuon määrän kokonaisjuomisaika on niin pitkä. Esim aloitan klo 20 ja lopetan klo 24. Joskus aloitan jo klo 17 mut sit lopetan noin klo 22.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuurijuoppous tuoksahtaa.

Vierailija
4/8 |
02.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En öl igen kirjoitti:

Se mikä mua epäilyttää on se, että itselleni vain lauantai on se päivä kun sallin itseni juoda. Nytkään torstaina vappuna en juonut mitään, ei nappaa. La ilta on viikon kohokohta ja mulle on muodostunut tietty rutiini, mitä silloin teen. Sauna, jalkapallo tvstä, viihdeohjelmat, nettipokeri jne.

Niin sitä känniä ei tule, koska tuon määrän kokonaisjuomisaika on niin pitkä. Esim aloitan klo 20 ja lopetan klo 24. Joskus aloitan jo klo 17 mut sit lopetan noin klo 22.

Oletko sittenkin täällä hakemassa hyväksyntää juomisellesi? Haluaisitko sä kuulla, että toi sun juominen on ihan okei eikä ongelmallista?

Voihan näin ollakin. En minä sun tilanteestasi mitään tiedä, mutta tää kaikkine selittelyineen (en mä juo edes paljon, juon vain xxx aikoina, juon vain xxx määrän, mulla ei ole ongelmaa) vois yhtä hyvin olla ollut mun suusta aikoinaan. Siitä "ei-ongelmallisesta" juomisesta tuli lopulta ihan alkoholiongelma ja mun sydän meinasi pettää alle 30-vuotiaana, alkoholin takia. Oikeasti mulla oli kyllä koko ajan ongelma. En vain nähnyt sitä itse. Nyt pian vuosi ilman alkoholia. Tee mitä teet, mutta alkoholi on todella petollinen aine. Saa valehtelemaan läheisille ja itselle.

Vierailija
5/8 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä edellisen kanssa.

Vaikka määrällisesti juotkin maltillisesti, tuntuuko juomisesi olevan hallinnassa? Onko se hallinnassa, vai hallitseeko juominen sinua ja lauantaitasi?

Onko siitä tullut salakavala tapa, jota ilman olisi jotenkin tyhjää, lauantai ei tuntuisi samalta? Mitä tapahtuisi, jos et olisikaan varautunut oluella lauantaina tai et jostain syystä pääsisikään juhlistamaan viikon kohokohtaa alkoholilla? Olisiko ilta pilalla, jos joku soittaisi sinulle kesken omaa juopotteluaikaasi, ja juomisrutiinisi menisivät sekaisin? Ärsyttäisikö?

Hyvä, että olet itse pohtinut asiaa. Älä tee siitä kuitenkaan itsellesi mörköä, nautiskele rauhassa, jos määrä pysyy aisoissa. Voithan kokeilla hetken jotain uutta rutiinia (tiedän, se on yllättävän vaikeaa), ja palata vanhaan, jos ei tunnukaan hauskalta.

Vierailija
6/8 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet. Lisäksi perustelet sitä itsellesi "rauhalliseen tahttiin juomisella" ja etkä ole kännissä, vaikka juot 3-5 litraa alkoholia.

Vierailija
7/8 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi juot alkoholia, jollei siitä tule edes humalaan?

Vierailija
8/8 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen valtaoppi on määrällisen alkoholikulutuksen laskeminen kun toimivampaa olisi laadullinen mittaaminen, eli miten vaikuttaa elämään? Tuleeko kotona sanomista? Pyörittääkö päihde mieltä - varmuusvarastot, häpeily, alkoholin piilottelu jne. Sanoisin että jos yksikin laadullisista kriteereistä täyttyy, ihmisellä on kehittyvä alkoholismi.

Minusta on naurettavaa ajatella että määristä pystyisi laskemaan alkoholistin, niillä on lähinnä fyysisisä seurauksia -> joita tulee kaikille, kun taas pelkästään alkoholistien käytös muuttuu.

Sillä moni voi tuudittautua että kokee ongelman olevan vasta alussa, mutta alkoholismi on progressiivinen. Jopa primäärinen IDC-10 tautiluokituksen mukainen sairaus jolla on ennustettava kehityskulku, ja joka johtaa todennäköisesti ennenaikaiseen kuolemaan.

Kesällä tulee 9-vuotta raittiutta täyteen. Suosittelen Minnesota-hoitoa, joka on paras hoito suomessa, vaikkakaan ei täydellinen. Kantamo vaikuttaa osaavalta paikalta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä yhdeksän