Kertotaulut aikuisena. Onko muita joilla alkaneet unohtua koska ei koskaan tule käytettyä?
Olen huomannut tuon. Olenko yksin tämän kanssa? En ollut mikään matikkanero koulussa kyllä muutenkaan, mutta tajusin juuri että en oikeastaan koskaan ole tarvinnut kertotauluja tosielämässä, ja en kyllä enää muistakaan kaikkia automaattisesti kuten ne aikoinaan piti osata.
Onkohan tuo normaalia?
Kommentit (41)
Mitä sitten teet työksesi ja harrastat jos et päässälaskua tarvitse ollenkaan?
Itse harrastan mm. puutöitä ja ompelua, kyllä siinä jatkuvasti pitää mittailla ja laskea kerto-, yhteen- ja vähennyslaskuja. Ei tarvitse kaivaa laskinta esiin kun on harjaantunut päässälaskuissa.
Kyllä kertotaulu on hallussa, kyllä se niin hyvin tankattiin. Kaunokirjoitus myös sekä yhdyssanat. Samoin ruotsi ja englanti, tosin niitä olen tarvinnut työelämässä.
En koskaan opetellut kertotauluja, koska keplottelin yhteenlaskun avulla ne, eikä opettaja tiukasti aikanaan asiaa vaatinut.
Muuten, kälylläni oli sama opettaja, eikä hänkään osaa kertotauluja.
Vaimoni osaa kertotaulut kuin vettä vaan, hänellä olikin marematiikan opettaja yksi styranki :-)
Itselle ei ole mahdollista että ne ns. unohtuisi, kun ne on mulle perus päässälaskua. Olen nopea laskemaan päässä. Moni muu asia on toki peruskoulu- ja lukioajoilta unohtunut. Esim ruotsia en oikein osaa enää puhua ja jopa historia on unohtunut.
Opettelin kertotaulun peruskoulun ala-asteella, kun se silloin piti osata ulkoa. Ei se montaa vuotta muistissa pysynyt ja on kyllä vuosikymmenet tullut pärjättyä ilman. Jokaisessa tietokoneessa on laskin ja pöydällä kököttää taskulaskin. En muista yhtäkään kertaa, missä jokin asia olisi mennyt pieleen sen vuoksi, ettei muista ulkoa kertotaulua.
Juuri ja juuri muistan että 5x5 on 25. Mutta siihen jääkin.
Mihin aikuisiällä on tarvinnut ilmansuuntia? Ei mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan kyllä kertotaulun, vaikka yöllä herätettäisin. En ole ollut kyllä matematiikassa hyvä, mutta tuntuisi oudolta unohtaa kertotaulu.
6 x 6 = ?
7 x 7 = ?
8 x 8 = ?
9 x 9 = ?
10 x 0 = ?
12 x 12 = ?
36
41
64
81
0
144
Meni noin 15 sekuntia näitä miettiessä.
Totta kai osaan kertotaulut edelleen ulkoa kuin vettä vaan.
Se on helpottanut kaikki nämä kymmenet vuodet elämää paljon.
Kertotaulun ulkoa opetteleminen oli hankalas mutta tukiopetuksessa kuunneltiin kertotaululaulu ja muistan sen rallatuksen vieläkin.
Oikeasti jos olisin laulaen lukenut kokeisiin niin olisin saanut paljon parempia numeroita.
Lisäksi, jos koulussa olisi käyty muutaman kerran läpi erilaisia opiskelutapoja ja opiskelutekniikoita, niin olisin saanut muitakin numeroita kuin 6 ja 7. Opiskeluvinkit tulivat vanhemmilta ja pääsääntöisesti "muista ulkoa!"... joo.
Hassua, mä käytän kyllä päivittäin.
Tänään viimeksi laskin pihakivetyksen kivien määrää ja kasvulaatikoien tilavuutta kun mietin miten monta multasäkkiä tarvitsen.
Ihan aivojen aktiivisuuden vuoksi lasken kaiken päässäni
Vierailija kirjoitti:
Mihin aikuisiällä on tarvinnut ilmansuuntia? Ei mihinkään.
Me olemme rakentaneet 3 taloa. Jos ilmansuuntia ei olisi miettinyt niin olisi mennyt ihan ketuilleen koko suunnittelu😂
Joka päivä ihailen miten auringon nousu siirtyy enemmän ja enemmän itään näin keväällä
Kertotaulu piti osata ulkoa neljännellä. Osaan sen nykyään paremmin kuin kouluaikoina, koska olen laskenut asioita päässä ja paperilla allekkain. Yksinkertaiset laskut on hyvä osata laskea päässä, ei tarvitse erikseen etsiä laskinta muuta laitetta joka laskutoimitukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan kyllä kertotaulun, vaikka yöllä herätettäisin. En ole ollut kyllä matematiikassa hyvä, mutta tuntuisi oudolta unohtaa kertotaulu.
6 x 6 = ?
7 x 7 = ?
8 x 8 = ?
9 x 9 = ?
10 x 0 = ?
12 x 12 = ?
36
41
64
81
0
144
Meni noin 15 sekuntia näitä miettiessä.
7 x 7 = 49
En osaa, enkä viitsi edes yrittää. Mulla on laskin käden ulottuvilla työpöydällä. Lasken jotain työssäni päivittäin, pitoisuuksia ynnä muuta. Koneet hoitaa, minun pitää vain osata kirjoittaa yhtälö.
Insinööri
Muistan kertotaulun ykkösestä viitosen asti. Mutta niiden muistaminen ulkoa on vielä vaikeaa. Ja sormilla lasken aina välillä vieläkin. Kuudesta ysiin alkaa olla vaikea.
En ikinä opetellut niitä ulkoa vaan lasken joka kerta, parissa sekunnissa.
Vaikea kuvitella, että en muistaisi kertotauluja. Ja noi 12x12 -tyyppiset jotka ohittaa koulussa opetellut kymmenen kertotaulut on helppo laskea. Varmaan huolestuisin et onko mulla joku alkava muistisairaus, jos tuntuisi vaikealta.
Mut itse oon aina kuulunut tuohon joukkoon, jolle matikka on kivaa ja helppoa. Varmasti unissakin onnistuu kertotaulut.
Vierailija kirjoitti:
En osaa, enkä viitsi edes yrittää. Mulla on laskin käden ulottuvilla työpöydällä. Lasken jotain työssäni päivittäin, pitoisuuksia ynnä muuta. Koneet hoitaa, minun pitää vain osata kirjoittaa yhtälö.
Insinööri
Must aon kiva pitää aivot hereillä. Toki monimutkaisemmat jutut menee excelin kautta
Äkkiähän nuo laskee/tarkistaa vaikka sormilla laskien. Lapsena jo koulussa käytin tätä tapaa.