Kuinka paljon teinille voi antaa särkylääkettä?
Pienikokoinen 13-v ja hirveät menkkakivut. Otti aamuyöstä 800mg buranaa, pari tuntia sitten toisen 800mg. Makaa kippurassa sängyssä ja itkee kipua. On ollut ennenkin kipuja, mutta ei mitään tällaista.
Kommentit (44)
Se pitää punita ja antaa painon mukaan. Niinhän neneuvolassakin tekee.
Ei vaiskaan. Menkkakivut on kamalia. Käske mennä lattialle selälleen ja polvet koukkuun. Sitten hengittää syvään, pidättelee hengitystä ja sitten hengittää ulos. Toistaa saman useita kertoja. Tämä auttoi joskus itselle.
Lääkäri on määrännyt omalle teinille Burana 600mg kolme kertaa päivässä kuukautiskipuihin. Yleensä auttaa, mutta jos on todella pahana, annan Clotamia Buranan sijasta.
Paketin ohjeen mukaan.
Aikuisille suositeltu annos on yleensä 400–600 mg 3–4 kertaa vuorokaudessa. Vaikeissa kiputiloissa vuorokausiannos voi olla enintään 3 200 mg ja kerta-annos enintään 1 600 mg. Alle 12-vuotiaille lapsille vuorokausiannos on 20–40 mg/kg jaettuna 3–4 annokseen.
Ja sitten aikaa terveyskeskukseen tai nuorisogynelle, että saa asianmukaisen lääkityksen. E-pillerit voivat jo itsessään riittää, ja särkylääkeresepti tarpeen mukaan.
Burana ja panadol molemmat, yksinään kumpikaan ei auta.
Buranaa ja panadolia molempia, yksinään ei kumpikaan auta kipuihin. Kokemusta on. Ja olen ottanut 400+500 yhtäaikaa, toimii.
Soitin jo päivystykseen, ei saa mennä käymään. Särkylääkesuositus oli 400-600mg kolme kertaa päivässä. Mutta kun ei tuo isompikaan annos tunnu riittävän. Annoin lisäksi panadolia. Tekisi mieli antaa pieni annos omaa unilääkettä, niin saisi edes nukuttua. 5mg tsolpideemia, uskaltaisikohan?
ap
Laita litteään pulloon kuumaa vettä ja kääri hieman froteepyyhettä eristeeksi, ettei iho pala. Laita pullo alavatsan päälle. Vaihde vesi kuumaksi kun on jäähtynyt. Rentouttaa krampin ja auttaa siten kipuun. Jolleio ole litteää pulloa, tavallinenkin käy. Vaikka iso limupullo.
Burana ja Panadol ovat molemmat tulehduskipulääkkeitä, miksi 2 samantyyppistä, mutta erinimistä yhtaikaa?
Kannattaa kokeilla tuo kuumavesimetodi.
Vierailija kirjoitti:
Laita litteään pulloon kuumaa vettä ja kääri hieman froteepyyhettä eristeeksi, ettei iho pala. Laita pullo alavatsan päälle. Vaihde vesi kuumaksi kun on jäähtynyt. Rentouttaa krampin ja auttaa siten kipuun. Jolleio ole litteää pulloa, tavallinenkin käy. Vaikka iso limupullo.
Burana ja Panadol ovat molemmat tulehduskipulääkkeitä, miksi 2 samantyyppistä, mutta erinimistä yhtaikaa?
Burana on ibuprofeenia, panadol parasetamolia, eli eri lääke, voi käyttää samanaikaisesti.
Itse otan kipuihin aina 4 grammaa panadolia, ei pienempi annostus ikinä auta.
N20
Jos se on endometrioosia, millään ei tee mitään eikä apua saa ennen kuin on yli lastentekoiän jolloin voi jollain saada kohdunpoiston. Suomi on takapajula missä ainoa oikein tekevä nainen on l*sta vissiin.
Minä pääsin siitä kohdusta vasta 50v ylitettyäni syövän vuoksi vasta kärsittyäni vesiputouksen lailla 10-14 pv vuotamisesta ja kauheista kivuista viidesluokkalaisesta ja kun miettii, olin silloin 10v, koska menin 6v kouluun ... ja olin 6 tai 7 lk kun päätin etten ikinä lisäänny erinäisten jo silloin olleiden sairauksien sekä sukutaustan vuoksi, saati mitä kaikkea tullut matkan varrella. Enkä lisääntynyt. Introvertti aina sairas rutiköyhä aseksuaali vanhapiika jolle vitsaillaan ikuisesti lääkärissä "kun kuitenkin tahtoo vielä hankkia lapsia, kyllä se mieli muuttuu ". All right, en ole kyllä koskaan tiennyt ihmisen olevan hermafrodiitti laji, vai onko termi väärä? Ja millä resursseilla olisi mitään elätetty? Rutiköyhänä? Ainoa puoltava pointti olisi ollut etten suomalaiseksi ole edes päihteidenkäyttäjä, mutta sukutaustan taipumukset ja luonnevikaiset ihmiset kumoavat senkin sairauksista nyt puhumatta.
On kyllä valtiovalta todella väkisin niitä lapsia tähän maahan haluamassa kun näitä kertomuksia sairaista tai kivuissa itkevistä naisista kuulee usein, jotka eivät saa steriä millään eivätkä kohdunpoistoa millään vaikka mitkä tuskat. Eikä tahdota lääkitä kuin jollain höpönhöpöllä millä ei tee hyppysen pyppystä kun tee paremmillakaan likipitäen tällaisissa.
Jokaisen endosta kärsivän nsisen tulisi saada kertalaaki hoito. Oli ikä mikä oli. Ei se maan lisääntyminen muutoinkaan sairaita lisääntyjiä kaipaa ja he voivat adoptoida. Maailma on lapsia täynnä.
Aloittaja:
pitää tutkituttaa tietty, voihan siellä olla vaikka puhkeava kysta tai jokin muu. Ei ne katso ikää. Kyselisin tämän ikäisen tiedolla jopa luontaistuoteliikkeestä ym mieluummin neuvoja kuin lääkäriltä ja apteekista, jollei tutkimuksissa erikoisia todeta. Gynelle mars, kysele joku hyvä. Ei todellakaan mihinkään teekoohon.
Jostain syystä joka paikassa aina tuputetaan tuota Buranaa. Minua se ei ole koskaan auttanut. Ketorin tehoaa minulla aina, myös kuukautiskipuihin, vaikka minulla ne ei olekaan kovin pahat. Kannattaa siis kokeilla jotain muuta särkylääkettä jos tuntuu, ettei Burana auta.
Itse vedin paketin Buranaa ekana päivänä, joskus piti vielä ottaa panacodia 1-2. Mulla alko 12v. Seuraavana päivänä meni ehkä hieman vähemmän mutta ei kovinkaan suurta eroa ekaan pvään.
Ja noin 20-30v ikävuosina meni enemmän/pvä.
Nyt 35 vuotiaana synnyttäneenä ekan kerran ikinä voi menkoista selvitä ehkä 1/2 paketillista per päivä. Ja yleensä vain ekana päivänä enää tarvii, loppupäivinä selviää 1-2 tablettia per päivä. Ihanaa kun ovat niin helpot nyt!
Ehdottomasti tyttäresi tutkimuksiin - kovat menkkakivut eivät ole normaalia, kuten ennen ajateltiin, vaan oire esim vakavasta endometrisrä tms.
Vierailija kirjoitti:
Itse otan kipuihin aina 4 grammaa panadolia, ei pienempi annostus ikinä auta.
N20
Parasetamolin suositeltu maksimi 3 g/vrk.
Vierailija kirjoitti:
Soitin jo päivystykseen, ei saa mennä käymään. Särkylääkesuositus oli 400-600mg kolme kertaa päivässä. Mutta kun ei tuo isompikaan annos tunnu riittävän. Annoin lisäksi panadolia. Tekisi mieli antaa pieni annos omaa unilääkettä, niin saisi edes nukuttua. 5mg tsolpideemia, uskaltaisikohan?
ap
Huono provo. Viel lapsi lääkäriin.
Vierailija kirjoitti:
Siksi kahta eriä, kun on eri vaikuttava aine, jotka tehostaa kipua lievittävää vaikutusta.
Erityisen suuri kipu voi jäädä satunnaiseksi ja toivottavasti näin käy. Ei välttämättä tarkoita että tästä lähtien on aina yhtä kauheat kivut.
Vierailija kirjoitti:
Panadol (parasetamoli) ei ole tulehduskipulääke.
Onko teini tyttö vai poika?