Auttakaa kasvisruokavaliossa ja laihduttamisessa
Olen jättänyt lihan pois, kalaa syön vähän edelleen. Haluaisi laihtua n. 5-7 kg. Olen 170/75. Minulla on lihasta myös. Olen käynyt vuosia salilla ja lihasmassa on melko helposti tarttunut. Lisäksi kävelen. Olen 45v. Tarvitsisin proteiinia varmaankin melko paljon? Miten koostaisin ruokavalioni? Kaikki vinkit kasvisruokaan, liikuntaan ja painonpudotukseen otetaan kiitoksella vastaan. Mikä olisi hyvä proteiinijauhe?
Kommentit (8)
Vierailija kirjoitti:
Onnea sinulle ja eläimille jotka lisäksesi päätöksestäsi hyötyvät! Jos jätät enimmät maitotuotteet myös pois niin luultavasti laihdut jo pelkästään sillä lähelle tavoitettasi. Muita neuvoja en jakele, koska itse myöskin kasvissyöjänä en tarkkaile mitenkään sen kummemmin ruokavaliotani, varmaan on vähän yksipuolista mulla tämä syöminen, mutta veriarvot yms. ja muukin kunto on priimaa, niin jotain menee kai oikeinkin. Ruoka on kevyttä, joten voi syödä useasti päivässä, ei ole ähkyä eikä kiljuvaa nälkää käytännössä ikinä, niin hyvin pysyy vireystasokin jatkuvasti yllä, samoja vaikutuksia toivon sinulle :)[/
Kiitos! Voisitko vähän avata minkälaista ruokaa yleensä teet?
Proteiinijauhetta tuskin tarvitset mihinkään kasvisruokavalion takia. Ruuasta saa sitä aivan tarpeeksi.
Kuten ruokailussa yleensäkin, myös kasvisruokavaliossa monipuolisuus on avainsana. Itse tykkään syödä aika perusruokaa ja harvoin käytän mitään nyhtökauraa, seitania tai oumphia. Ne ovat kyllä ehdottomasti hyvä lisä ruokakomeroon ja varmaan helpottaa siirtymistä.
Omaan ruokalistaan kuuluu kaalilaatikko, makaronilaatikko, linssikeitto, kasviksia punacurryssa, wokit, erilaiset pastat, keitot, salaatit. Proteiinia saa tofusta, pavuista, herneistä, linsseistä, soijarouheesta... Joskus tulee myös ostettua nyhtökauraa, beanit-suikaleita ja härkistä ja tehtyä kastiketta, tortilloja tms.
Vierailija kirjoitti:
Proteiinijauhetta tuskin tarvitset mihinkään kasvisruokavalion takia. Ruuasta saa sitä aivan tarpeeksi.
Kuten ruokailussa yleensäkin, myös kasvisruokavaliossa monipuolisuus on avainsana. Itse tykkään syödä aika perusruokaa ja harvoin käytän mitään nyhtökauraa, seitania tai oumphia. Ne ovat kyllä ehdottomasti hyvä lisä ruokakomeroon ja varmaan helpottaa siirtymistä.
Omaan ruokalistaan kuuluu kaalilaatikko, makaronilaatikko, linssikeitto, kasviksia punacurryssa, wokit, erilaiset pastat, keitot, salaatit. Proteiinia saa tofusta, pavuista, herneistä, linsseistä, soijarouheesta... Joskus tulee myös ostettua nyhtökauraa, beanit-suikaleita ja härkistä ja tehtyä kastiketta, tortilloja tms.
Lähinnä mietin tuota proteiinia sen vuoksi, että sen lisäämistä suositellaan kun ikää tulee. Miten teet kaalilaatikon?
Saatko syödä luomukananmunia? Kaupan proteiinijauhot on yleensä melko huonolaatuisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnea sinulle ja eläimille jotka lisäksesi päätöksestäsi hyötyvät! Jos jätät enimmät maitotuotteet myös pois niin luultavasti laihdut jo pelkästään sillä lähelle tavoitettasi. Muita neuvoja en jakele, koska itse myöskin kasvissyöjänä en tarkkaile mitenkään sen kummemmin ruokavaliotani, varmaan on vähän yksipuolista mulla tämä syöminen, mutta veriarvot yms. ja muukin kunto on priimaa, niin jotain menee kai oikeinkin. Ruoka on kevyttä, joten voi syödä useasti päivässä, ei ole ähkyä eikä kiljuvaa nälkää käytännössä ikinä, niin hyvin pysyy vireystasokin jatkuvasti yllä, samoja vaikutuksia toivon sinulle :)[/
Kiitos! Voisitko vähän avata minkälaista ruokaa yleensä teet?
Apua :D no tosi simppeliä ainakin! Kaapeissani on yleisimmin esim. Mysliä, kaurahiutaleita, riisiä, makaronia, perunaa, tomaattimurskaa, kasviksia ja marjoja tuoreena sekä pakasteena, leipää, hapankorppuja, hedelmiä, jugurttia, riisikakkuja, soijarouhetta, mehukeittoa, nuudeleita, vihiksiä... näistä sitten kasailen esim. Muusia ja kasvispihvit, puuroja, hampurilaiset, soijanakkikeittoa, sosekeittoa, hernekeittoa, nuudeli-soijapataa, salaatteja, smoothieita... Muut ”maitotuotteet” vegenä, mutta juustoa käytän niin saa myös pitsaa ja lämpimiä leipiä tehtyä. Olen ihan tunari kokkina, mutta olen oppinut että kaikkea kannattaa luovasti kokeilla, ja luopua sellaisista turhista raameista, kuten että puuroa kuuluu syödä vaan aamulla, niin siitä se lähtee muodostumaan :)
Onnea sinulle ja eläimille jotka lisäksesi päätöksestäsi hyötyvät! Jos jätät enimmät maitotuotteet myös pois niin luultavasti laihdut jo pelkästään sillä lähelle tavoitettasi. Muita neuvoja en jakele, koska itse myöskin kasvissyöjänä en tarkkaile mitenkään sen kummemmin ruokavaliotani, varmaan on vähän yksipuolista mulla tämä syöminen, mutta veriarvot yms. ja muukin kunto on priimaa, niin jotain menee kai oikeinkin. Ruoka on kevyttä, joten voi syödä useasti päivässä, ei ole ähkyä eikä kiljuvaa nälkää käytännössä ikinä, niin hyvin pysyy vireystasokin jatkuvasti yllä, samoja vaikutuksia toivon sinulle :)