Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko lapsi tulla kiusatuksi ja syrjityksi älykkyytensä vuoksi

Vierailija
01.05.2020 |

Ovatko äly ja tietynlainen kypsyys ikätasoon nähden sellaisia asioita, joista lapset alkavat syrjimään ja kiusaamaan?

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen varmasti muiden mielestä juuri tuollainen ärsyttävä älykkö, joka sietääkin saada kunnon näpäytyksen nenilleen, jotta oppisi olemaan niin kuin muutkin ihmiset. En jaksa enää välittää siitä, en, vaikka välillä näitä näpäyttäjiä ja alistajia kohdalle osuukin. En ole vastuussa heidän ärsyyntymisestään enkä siitä, että he projisoivat omaa alemmuudentuntoaan fiksuihin ja noheviin ihmisiin. Heissä on varmasti myös fiksuja ihmisiä joukossa, mutta eivät sitä itse kykene näkemään eivätkä kykene ottamaan siihen liittyvää positiivista palautetta vastaan. 

Älykkäiden lasten puolesta surettaa, että heidän älynsä nähdään edelleen heikkoutena vahvuuden sijasta. Jopa opettajat saattavat toppuutella, että älähän nyt koko ajan ole noin tomerana ja innoissasi. Olen huomannut, että monet aikuiset inhoavat fiksuja lapsia ja yrittävät hiljentää näitä mm. naureskelemalla näiden ajatuksille ja oivalluksille. Hienon karhunpalveluksen tekevät siinä tuleville sukupolville.

Vierailija
22/37 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älykäs saa olla, mutta pitää olla myös viisas. Aina nämä eivät kulje käsi kädessä. Esimerkiksi meidän luokalla oli tyttö, jolla oli kympit lähes jokaisessa aineessa. Hänellä oli kuitenkin tapana kannella opettajalle muiden oppilaiden tekemistä asioista, minkä vuoksi nämä joutuivat opettajan puhutteluun. Lopputuloksena häntä kiusattiin. Luokassa oli myös toinen kympin tyttö, joka ei kannellut kenestäkään. Häntä ei kiusattu.

Vai olisiko ollut niin päin, että ensin häntä kiusattiin ja hän uskalsi kertoa asiasta...?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti voi. Lasta voidaan kiusata minkä tahansa erilaisuuden takia, vaikka toiset lapset eivät tiedostaisikaan mikä siinä kiusatussa lapsessa on erilaista.

Sekin tietysti on mahdollista, ettei kukaan kiusaa.

Vierailija
24/37 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tahansa syy käy kiusaajalle.

Vierailija
25/37 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älykäs saa olla, mutta pitää olla myös viisas. Aina nämä eivät kulje käsi kädessä. Esimerkiksi meidän luokalla oli tyttö, jolla oli kympit lähes jokaisessa aineessa. Hänellä oli kuitenkin tapana kannella opettajalle muiden oppilaiden tekemistä asioista, minkä vuoksi nämä joutuivat opettajan puhutteluun. Lopputuloksena häntä kiusattiin. Luokassa oli myös toinen kympin tyttö, joka ei kannellut kenestäkään. Häntä ei kiusattu.

Vai olisiko ollut niin päin, että ensin häntä kiusattiin ja hän uskalsi kertoa asiasta...?

Ei, vaan se johtui nimenomaan tuosta opettajalle kantelusta. Miksi hänen piti mennä kertomaan, että oli nähnyt jonkin luokkakaverin tupakalla tai että jotkut olivat sopineet lintsaavansa ja menneet sitten kaupungille. Eihän se häneen mitään vaikuttanut. Kunhan nuoleskeli opettajaa, sillä tavalla ällöttävä luonne. Ei ihme että joutui kiusattavaksi.

Vierailija
26/37 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen lainsäädäntö pitää kiusaamista yksiselitteisesti rikollisena toimintana. Eihän kukaan hakkaa enää lapsiaankaan. Sekin on rikollista nykyään.

Vierailija
27/37 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykkyys on yksi tavallinen kiusaamisen syy ja se ulottuu myös niiden kiusaajien vanhempiin. He puolustelevat oman lapsen tekemistä sillä, että "tuo toinen ärsytti saamalla parempia koenumeroita" tai jopa sillä, että tietenkin tuota yhtä kiusataan, kun se on opettajien lellikki eikä koskaan joudu jälki-istuntoon.

Vierailija
28/37 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se kanteleva tyttöhän just oli viisas. Pärjää varmasti työelämässä.

Vierailija
29/37 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua kiusattiin läpi peruskoulun. Olin huippulahjakas ja miekekiinnon kohteet ihan muuta kuin ikäisilläni Nikoilla ja Joneilla. Erikoislukiossa sitten kaikki olivat nörttejä ja pääsin kukoistamaan. Yliopisto taas oli vähän latistava paikka, haasteita ei ollut oikein missään vaiheessa.

Mielenkiintoista! Oliko lukio Päivölä? Mitä opiskelit yliopistossa?

Vierailija
30/37 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen varmasti muiden mielestä juuri tuollainen ärsyttävä älykkö, joka sietääkin saada kunnon näpäytyksen nenilleen, jotta oppisi olemaan niin kuin muutkin ihmiset. En jaksa enää välittää siitä, en, vaikka välillä näitä näpäyttäjiä ja alistajia kohdalle osuukin. En ole vastuussa heidän ärsyyntymisestään enkä siitä, että he projisoivat omaa alemmuudentuntoaan fiksuihin ja noheviin ihmisiin. Heissä on varmasti myös fiksuja ihmisiä joukossa, mutta eivät sitä itse kykene näkemään eivätkä kykene ottamaan siihen liittyvää positiivista palautetta vastaan. 

Älykkäiden lasten puolesta surettaa, että heidän älynsä nähdään edelleen heikkoutena vahvuuden sijasta. Jopa opettajat saattavat toppuutella, että älähän nyt koko ajan ole noin tomerana ja innoissasi. Olen huomannut, että monet aikuiset inhoavat fiksuja lapsia ja yrittävät hiljentää näitä mm. naureskelemalla näiden ajatuksille ja oivalluksille. Hienon karhunpalveluksen tekevät siinä tuleville sukupolville.

Näinpä. Jokainen, jolla on 4-5-vuotiaana lukemaan oppinut lapsi, tietää kyllä kuinka suomalaiset kasvatusalan ammattilaiset näihin ja vanhempiinsa suhtautuvat. Aina pitää pyrkiä siihen ettei vain kukaan erehtyisi olemaan lapsestaan ylpeä.

Vierailija
31/37 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kysymys on sinun lapsestasi niin epäilen vahvasti.

Vierailija
32/37 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykkyys on lasta suojaava tekijä kaikin tavoin. Jos lapsen sosiaaliset taidot ovat myös kunnossa.

Vierailija
33/37 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ja ei. Riippuu lapsesta, miten lapsi muut kohtaa. Onko näsäviisas, jatkuvasti muiden puheita korjaava narisija, nokkela ja hoksaavainen sanailija vai rauhallinen tieteilijätyyppi?

Juuri näin.

Tätäkään ei pidä yleistää, sillä on pitkälti tulkinnanvarainen seikka millaisena kukakin kanssaihmiset kokee. Itse esimerkiksi olin hiljainen ja tunnollinen tietelijätyyppi, jota opettaja alkoi heti karsastaa ja nimitellä näsäviisaaksi ja ylimieliseksi. Kuulemma olin henkilö, joka varmasti lunttasi ja johon ei voinut luottaa, vaikka en ollut millään tavalla nokkava tai vilpillinen. Luulen, että se vain taisi harmittaa lellikkejä pitävää hieman narsistista ekstroverttiopea, kun olin muihin ikätovereihini nähden niin kypsä ja rauhallinen. Oliko se sitten jotain kieroa kateutta, vainoharhaisuutta vai halua tasapäistää oppilaita, en tiedä, mutta opettaja vaikutti lopulta kovasti yllättyneeltä kun jakoi ensimmäisen jakson todistukset, jossa minulla oli rivi ysejä ja kymppejä. Tämän jälkeen suhtautuminen oli asiallisen viileää. Oikeastaan siis sanoisin, että usein juuri nämä problemaattiset opettajat ja kiusaajahenkiset oppilaat ovat luonnehdittavissa näsäviisaiksi narisijoiksi, jotka eivät anna toisten puhua ja ovat itse koko ajan äänessä laukomassa mielipiteitään muista.

Vierailija
34/37 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi. Tosin, jos omaa myös sosiaalista älykkyyttä, sitä voi minimoida. Mutta joukosta erottautuminen lisää ihan joka kerta riskiä joutua kiusatuksi.

Vierailija
35/37 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se kanteleva tyttöhän just oli viisas. Pärjää varmasti työelämässä.

No ei nyt ihan. Aloitti kyllä yliopiston, mutta se taisi jäädä kesken ja töissä on tuskin koskaan ollut.

Vierailija
36/37 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, vaan se johtui nimenomaan tuosta opettajalle kantelusta. Miksi hänen piti mennä kertomaan, että oli nähnyt jonkin luokkakaverin tupakalla tai että jotkut olivat sopineet lintsaavansa ja menneet sitten kaupungille. Eihän se häneen mitään vaikuttanut. Kunhan nuoleskeli opettajaa, sillä tavalla ällöttävä luonne. Ei ihme että joutui kiusattavaksi.

Kysymys ei ole välttämättä opettajan nuoleskelusta. Minä lapsena ihan vilpittömästi kuvittelin, että velvollisuuteni on mennä kertomaan aikuiselle, jos näen jonkun rikkovan sääntöjä. Ja että teen väärin, jos en kerro. Tunnollisena lapsena sitten menin kantelemaan. Meni aika monta vuotta ennen kuin tajusin, että tämä ei aina olekaan toivottavaa käytöstä.

Vierailija
37/37 |
01.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

muistan kansakouluajoilta kun opettaja pyysi ottamaan aina jonkun sivun kirjasta joka piti kirjoittaa vihkoon sinällään, oikeinkirjoituksesta kai oli kysymys. tämä tapahtui niin usein että tiesin jo heti kun opettaja sanoi ; ottakaa sivu sejase,  aloitin kirjoittamisen heti kun sivu mainittiin. joku sanoi että minä kirjoitan jo vaikka opettaja ei vielä sanonut mihin asti pitää kirjoittaa.  opettaja pisti minut kirjoittamaan puoli sivua enemmän kuin muut siitä hyvästä että olin nokkela ja tiesin mitä tehdä.