Pieni talo preerialla alkaa
Kommentit (207)
Oikeassa elämässä koko perhe oli olemassa noilla nimillä ja kokoonpanolla. Tapahtumia on tietenkin lisätty ja muunneltu. Monet tapahtumat ovat totta. Pikku Charles kuoli vauvana. Mary sokeutui 14 v tuhkarokon seurauksena, sarjassa sokeutui silmäsairauden takia. Perhe muutti useammin oikeasti kuin sarjassa. Mary ei mennyt naimisiin koskaan, kuten sarjassa meni. Laura kuoli 1957 90 v. Lauran mies Almanzo, tytär Rose ja Nellie Oleson olivat myös oikeita henkilöitä. Isä Charles ei ollut komea.
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti Lauran ja perheen elämä ei ollut tuollaista idylliä. Sarjahan vetää sen överiksi, kirjat eivät niin paljon. Kirjat on muuten lastenkirjoja eikä niissäkin ole sitä karua elämää kuin todellisuus. Lisäksi niissä tapahtumat osin fiktiivisiä.
Sarjassa on ihan älyttömiä käänteitä kuten Maryn parantuminen sokeudesta ja hänen häät. Niitä ei ikinä tapahtunut kirjoissa eikä todellisuudessa.
Mary sokeutui, mutta ei mennyt naimisiin. Tuli tai tuhkarokon seurauksena. Netistä löytyy paljon tietoa oikeasta elämästä.
Katsoin Yle Areenasta jo jaksoja eteenpäin, sillä muistoissa oli pikkutyttönä ihailemani komea Almanzo. Nyt ihan oikeasti järkytyin Lauran ja Almanzon ikäerosta!
Oli pakko käydä googlaa ja tosiaan: Melissa Gilbert oli romanssin suudelmakuvasten ja vihkimisjakson aikaan vain 15 vuotias ja vastanäyttelijä Dean Butler 23 vuotias!!! Ei ihan menisi läpi tänä päivänä. Lisäksi Melissa näyttää kohtauksissa noin 13 vuotiaalta ja Dean taas ikäistään vanhemmalta :O
Lisäksi Almanzo on itsekeskeinen ja määräilevä ja painostaa Lauraa alistumaan tahtoonsa. Meni lapsuusmuisto vähän uusiksi :D
Ärsyttää kun vuodessa ehti tapahtua vähän liikaa. Muutto, raskaus, lapsen syntymä, kaste ja kuolemakin.
Vierailija kirjoitti:
Katsoin Yle Areenasta jo jaksoja eteenpäin, sillä muistoissa oli pikkutyttönä ihailemani komea Almanzo. Nyt ihan oikeasti järkytyin Lauran ja Almanzon ikäerosta!
Oli pakko käydä googlaa ja tosiaan: Melissa Gilbert oli romanssin suudelmakuvasten ja vihkimisjakson aikaan vain 15 vuotias ja vastanäyttelijä Dean Butler 23 vuotias!!! Ei ihan menisi läpi tänä päivänä. Lisäksi Melissa näyttää kohtauksissa noin 13 vuotiaalta ja Dean taas ikäistään vanhemmalta :O
Lisäksi Almanzo on itsekeskeinen ja määräilevä ja painostaa Lauraa alistumaan tahtoonsa. Meni lapsuusmuisto vähän uusiksi :D
Itse asiassa oikeassa elämässä Laura taisi olla se, joka määräili Almanzoa. Tällaisen käsityksen saa kirjoista, jotka kertovat historiallisesta perheestä. En siis tarkoita Lauran kirjoittamia kirjoja, vaan häntä tutkineiden henkilöiden kirjoittamia teoksia.
Mutta ihan oikeassa elämässä Laura ja Almanzo aloittivat yhteiset hevosajelut, kun Laura oli 15 ja Almanzo 25 (tosin Lauran mukaan hän oli 23 eli kaksi vuotta nuorempi kuin virallisten papereiden mukaan).
Se laulu jota Edwards aina laulaa on "Old Dan Tucker".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monia ruotsalaisia hahmoja sarjassa vilahtaa, Hanson sahanomistaja on selkeästi ruotsalainen ja muitakin sivuosissa. Ilmeisesti sinne muutti paljon Ruotsista väkeä.
Siis hän ilmeisesti näytteli norjalaista vaikka oikeasti oli syntyperältään ruotsalainen.
Ruotsalaisia muutti USAan todella paljon. Liki puolitoista miljoonaa kaiken kaikkiaan 1800-1900-luvuilla.
Jos tää aihe kiinnostaa, niin tässä on tosi kattava sivusto, jonka tekijä on todella nähnyt vaivaa.
Täällä on siis siis osio sekä TV-sarjalle, että todellisuudelle.
Mary palasi sokeainkoulusta vanhempiensa luokse, isäpapan kuoltua jäi ensin äitinsä kanssa kahden ja äidin kuoltua asui siskojensa Gracen ja Carrien luona. Mary kuoli 63-vuotiaana, eikä ollut koskaan naimisissa. Sokeuden aiheutti aivotulehdus.
Perheen aioa poika Freddy kuoli 10 kuukauden ikäisenä. Lauran, Maryn ja Carrien lisäksi perheessä oli myös neljäs tyttö Grace.
Tuolla on myös mielenkiintoisia detaljeja muutoista, Ingallsit palasivat Wisconsinin Pepiniin käytyään asumassa siellä preerialla. Kunnes muuttivat taas.
Vierailija kirjoitti:
Jos tää aihe kiinnostaa, niin tässä on tosi kattava sivusto, jonka tekijä on todella nähnyt vaivaa.
Täällä on siis siis osio sekä TV-sarjalle, että todellisuudelle.
Mary palasi sokeainkoulusta vanhempiensa luokse, isäpapan kuoltua jäi ensin äitinsä kanssa kahden ja äidin kuoltua asui siskojensa Gracen ja Carrien luona. Mary kuoli 63-vuotiaana, eikä ollut koskaan naimisissa. Sokeuden aiheutti aivotulehdus.
Perheen aioa poika Freddy kuoli 10 kuukauden ikäisenä. Lauran, Maryn ja Carrien lisäksi perheessä oli myös neljäs tyttö Grace.
Tuolla on myös mielenkiintoisia detaljeja muutoista, Ingallsit palasivat Wisconsinin Pepiniin käytyään asumassa siellä preerialla. Kunnes muuttivat taas.
Kiitos linkistä!
Vierailija kirjoitti:
Olen niin nuorta ikäluokkaa että katson ensimmäistä kertaa. Koukkuun olen jäänyt ja pitkälle jo maratoonannut Yle Areenasta. Yksi pysäyttävimpiä jaksoja on tähän mennessä ollut jakso 46 "Sotilaan paluu". Olen sanaton.
Minä olen maratoonannut jaksoon 45. En ole kyllä ihan jokaista jaksoa katsonut, koska minua ei kiinnosta ne "miehet lähtevät kauas töihin"-jaksot tai sellaiset jaksot, joissa keskitytään täysin muihin henkilöihin kuin Ingallseihin tai Olesoneihin. Juuri eilen katsoin, että aika paljon on vielä katsottavaa, kun koko sarjassa on 208 jaksoa :D
Miksi sarja on K12!!! Mielestäni sopiva lasten katsoa.
Mitä vikaa porvallisessa perheessä tai maailmassa on. Nuoret vihaa kunnon ihmisiä. Kyllä siihenkin elämään draamaa mahtuu aina joskus. Etu-Töölön tyttö .
Vierailija kirjoitti:
Miksi sarja on K12!!! Mielestäni sopiva lasten katsoa.
Mitä ihmettä, kyllähän sitä aina on lapset katsoneet, minäkin aikoinaan.
Oli virhe avata ketju. Pelkkiä spoilereita täynnä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä ei oo kestänyt aikaa. Sarja kuvaa Cis -heteronormatiivista, patriarkaaaista ja porvarillista maailmaa.
On hyvä kaikkien tietää, että maailma on joskus ollut rasistinen, patriarkaalinen, heteronormaliitivinen jne. Se, että tietää asian, ei tarkoita, että pitäisi sitä hyvänä. Mutta tietäminen on välttämätöntä, koska historia selittää paljon siitä, miksi maailma nytkin on niin epåoikeudenmukainen.
Mikä vika heteronormatiivisuudessa?
No se normatiivisuus. On aina vikaa jos kaikki pitää pakottaa samaan muottiin.
Kun et nyt itse syyllistyisi samaan. Enkä käsitä entisten aikojen jälkikäteen haukkumista. Ne on olleet ja menneet, niitä ei voi muuksi muuttaa. Kun piti selviytyä joka päivä ei ehditty paljon miettiä mitä haluaa ja kuka on. Niiden rakentamalla vahvalla perustalla meidän on aika hyvä miettiä näitä heteronormatiivisia ongelmiakin :)
Ikävänä tosiasiana pysyy, että hetero.us on normaalia.
Homot saa olla mun puolesta rauhassa, mutta
epänormaaleja ne on silti.
Kovin on tällätty ihmiset kauniiksi.
Naisilla on valtavat nutturat, vaatteet kauniita ja ylellisiä.
Oikeasti 1800-l lopun ihmiset oli hymyttömiä ja kuluneen näköisiä. Elämä oli ankeaa ja vaarallista ja se näkyi.
Useita sarjan ihmisiä ja tapahtumia ei ollut.
Esim. ihana Albert on mielikuvitusta.
Charles Ingallsilla oli valtava parta ja yrmeä ilme.
Ihan kiva sarja silti.
Riippuen jaksosta, pehmoissa on S, jos vähän tapellaan on 7 ja jos tulee ruumiita, esim onnettomuus, niin on 12 ikärajalla+ hämähäkit ja nyrkinkuvat.
Vierailija kirjoitti:
Kovin on tällätty ihmiset kauniiksi.
Naisilla on valtavat nutturat, vaatteet kauniita ja ylellisiä.
Oikeasti 1800-l lopun ihmiset oli hymyttömiä ja kuluneen näköisiä. Elämä oli ankeaa ja vaarallista ja se näkyi.
Useita sarjan ihmisiä ja tapahtumia ei ollut.
Esim. ihana Albert on mielikuvitusta.
Charles Ingallsilla oli valtava parta ja yrmeä ilme.Ihan kiva sarja silti.
Tuon ajan 'muoti' oli, että valokuvissa ei hymyillä. Johtui kenties valokuvaustekniikasta Ehkä kuitenkin kuvaamisen ulkopuolella hymyiltiinkin!
Olen niin nuorta ikäluokkaa että katson ensimmäistä kertaa. Koukkuun olen jäänyt ja pitkälle jo maratoonannut Yle Areenasta. Yksi pysäyttävimpiä jaksoja on tähän mennessä ollut jakso 46 "Sotilaan paluu". Olen sanaton.