Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pieni talo preerialla alkaa

Vierailija
01.05.2020 |

Teema klo 15.30. Voi tätä nostalgian määrää!

Kommentit (207)

Vierailija
161/207 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirja erikseen ja sarja erikseen.

Kommentoin nyt sarjaa.

Muistikuvat siitä lapsuudessa nähtynä ovat idylliset - tosin en itse lukenut tekstitystä.

Nyt olen katsellut sarjaa toisin silmin: väkivaltaa, pilkkaa, kiusaamista, lapsen raiskaus, uskonnon varjolla ahdistavaa toimintaa...

Siis aikamoista kipukohtien tökkimistä ja sitten väkisin väännetty onnellinen loppu, tai tunne siitä, ettei sellaista tullutkaan.

Kirjoista taas sen verran: perhe kuului jonkinlaiseen uskontokuntaan, jossa esim. parran kasvu oli suotavaa (tahi leikkaaminen kiellettyä). Mary sisko myöskin oli tavallaan hyveellisen kettumainen Lauraa kohtaan. Suurimmat kurjuudet on kirjoista karsittu, eikä koko sarjaa ole koskaan varsinaiseksi ortodoksiseksi elämänkerraksi tarkoitettu.

Vierailija
162/207 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

missä jaksossa oli lapsen raiskaus :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/207 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvitti Maryn leikkaus. Kirurgi piti käsiään taskussa ennen kuin tarttui veitseen, ei suojamaskia, puhui kun leikkasi, mahtoi mennä sylkeä suolistoon. Ei ihme että tulehtui

Vierailija
164/207 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoissa perheen isä oli tuuliviiri, joka muutti paikasta toiseen jatkuvasti, eikä onnistunut oikein missään. Tv-sarja on siloiteltu totuus kirjojen tapahtumista. Lukekaa kirja.

Vierailija
165/207 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs täällä taas sekoillaan?

Ei tätä sarjaa ole pakko katsoa, tv kiinni tai toinen kanava sitten.

Minä olen katsonut lapsena 70- luvulla tämän ja aivan ihanaa katsoa taas. Koskettavaa, itku ilosta ja surusta tulee joka jaksoa katsoessa.

Ihana uusinta yleltä, kerrankin maksan yleveroa mielelläni.

Vierailija
166/207 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

156

lasta myös syyllistettiin rehevyydestä

Vierailija
167/207 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On mukava katsoa sarjaa, sillä siinä on asioita, mitä lapsuudessani ei ollut. Lauraa kuunnellaan, hän saa esittää mielipiteensä, lapsia halataan, kaikilla on mukavaa yhdessä ja ongelmat ratkotaan.

Näin koona-aikana ja sinkkuna tuntuu suorastaan huumaavalta katsoa sarjaa, jossa on noin paljon hellyyttä ja kosketuksia.

Minä olen alkoholistiperheen lapsi ja haaveilin samanlaisesta perheestä lapsena, sarjan katsominen oli pakokeino arjesta ja toi jotain toivoa tulevaisuuteen, että näinkin voi olla.

Vierailija
168/207 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sarjassa alkoholisti perheen lapsen tuska oli kamala siihen rakkauteen vanhempaa kohtaan yhdistettynä. Siis ei Lauran perhe kyseessä. Kontrasti aikamoinen.

Vierailija
169/207 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjoissa perheen isä oli tuuliviiri, joka muutti paikasta toiseen jatkuvasti, eikä onnistunut oikein missään. Tv-sarja on siloiteltu totuus kirjojen tapahtumista. Lukekaa kirja.

Oliko? Minäkin olen lukenut enkä muista moista, tosin siitä on aikaa vuosikymmeniä.

Vierailija
170/207 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheen lapsille (siis oikeessa elämässä) ei syntynyt kuin kaksi jälkeläistä, joista toinen kuoli.

Todennäköisesti kurjat olosuhteet ja aliravitsemus vaikuttivat tähän.

Vierailija
171/207 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis toinen kuoli vauvana

Vierailija
172/207 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs täällä taas sekoillaan?

Ei tätä sarjaa ole pakko katsoa, tv kiinni tai toinen kanava sitten.

Minä olen katsonut lapsena 70- luvulla tämän ja aivan ihanaa katsoa taas. Koskettavaa, itku ilosta ja surusta tulee joka jaksoa katsoessa.

Ihana uusinta yleltä, kerrankin maksan yleveroa mielelläni.

Olen aivan samaa mieltä. Ihanaa katsoa sarja kolmatta kertaa. 

Vierailija
173/207 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

156

lasta myös syyllistettiin rehevyydestä

Se oli karu jakso tai jaksot. Ehkä totta siihen aikaan, tyttöä syyllistettiin muotojen kehittymisestä vaikka oli mieleltään lapsi.

Vierailija
174/207 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse katsoin tämän 10 vuotta sitten, kun olin töistä pois lapseni syövän takia, yhdessä katsottiin. Ajattelin katsoa nyt, ainakin alkua, kun kerran lomautus on päällä. Lapseni muuten on täysin terve tänä päivänä. Ihana sarja! Kun ei takerru pieniin epäolennaisiin asioihin.

Vierailija
175/207 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko? Minäkin olen lukenut enkä muista moista, tosin siitä on aikaa vuosikymmeniä.

"Ei onnistunut oikein missään" on mielestäni liioittelua, vaikka perheellä olikin paljon vastoinkäymisiä. Mutta tuuliviiriksi perheen isää voi kuvata. Kirjoissa kuvataan esim. perheen muuttoa ja kerrotaan, miksi kukin perheenjäsen oli onnellinen. Muilla onnellisuus liittyi siihen, mitä uudessa paikassa olisi. Lopuksi todetaan: "Ja isä oli onnellinen, koska isä rakasti muuttamista."

Perhe muutti selvästi useammin kuin kirjoissakaan on kuvattu. Tosin ymmärrän kyllä kirjailijan ratkaisun. Lukija olisi mennyt vain sekaisin niin monesta muutosta.

Vierailija
176/207 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidin tuota Maryn sokeutumista hiukan ihmeellisenä sarjaan ja oliko hiipuvat katsojaluvut vai kilpailu muuten?

Vierailija
177/207 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pidin tuota Maryn sokeutumista hiukan ihmeellisenä sarjaan ja oliko hiipuvat katsojaluvut vai kilpailu muuten?

Ei tuo Maryn sokeutuminen ollut mikään sarjan tekijän keksintö, vaan se oli jotain, mikä tapahtui ihan oikeassa elämässä, johon sarja hyvin löyhästi perustuu.

Vierailija
178/207 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monia ihmiselämän aiheita käsitellään. Käsikirjoittajat ovat todella paneutuneet. Miljöö on hieno, ihan jotain muuta kuin saippuasarjat.

Olen miettinyt miten vaikea on ollut kuvata, kun menee välillä lentokoneita ja on sähkötolppia ja kaikkea nykymaailman asioita ympärillä.

Vierailija
179/207 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mr. Edwards laulaa itsekseen aina samaa laulua. 😆

Vierailija
180/207 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi jännittäviäkin jaksoja on välillä, tässäpä taas iltapäivästä lähtien tullut katseltua. Minusta Maryn näyttelijä on parempi kuin Laura. Laura on välillä turhan teatraalinen, kun liikuttuu jostain, Mary on aidompi.