Vanhemmille muistutuksena, että koulujen avautuessa opettajat eivät enää etäopeta
Kommentit (99)
Mun lapsen ryhmän 25 lapsesta 18 jää varmasti kotiin, lopuista 7 ei ole tietoa. Noissa on neljä sellaista joiden vanhemmat ei osaa suomea...
Ei ole opettanut tähänkään asti, tehtävät laittanut wilmaan kahdesti viikossa. Me vanhemmat olemme ne työpäivämme jälkeen käyneet lapsen kanssa läpi ja opettaneet asiat hänelle parhaan kykymme mukaan. Opettaja ei myöskään ole ollut missään yhteydessä lapseen tai meihin vanhempiin koko etäkouluaikana. Onneksi lapsi näppärä ja melko fiksu kouluhommissaan.
Terveisin 9-vuotiaan lapsen äiti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenelle tämä muka on epäselvää?
Av-palstalla moni aikoo kysyä läksyjä Wilman kautta.
Läksyt yms on opettajalla velvollisuus kysyttäessä antaa.
Juridisesti opettajalla ei ole velvollisuutta lomaläksyjä antaa omalle lomalle. Tämän tiedon olen teipannut itselleni kaapin oven sisäpuolelle. Tieto on Opettaja-lehdestä juristilta. Olen aina lomaläksyt antanut ja moni on sellaisia saanut muissakin oppilaitoksissa. Olkaahan kiitollisia palvelusta, joka menee yli virkavelvollisuuden!
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on oppivelvollisuus, ei koulupakko.
Koulupakko on jos koulussa kirjoilla.
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsen ryhmän 25 lapsesta 18 jää varmasti kotiin, lopuista 7 ei ole tietoa. Noissa on neljä sellaista joiden vanhemmat ei osaa suomea...
Saa sitä uhitella mutta totuus voi olla toinen.
Perusopetuslaista ei löydy kohtaa, jonka nojalla hallitus voisi kieltää kuntia antamasta perusopetusta etänä.
Tartuntatautilakikaan ei velvoita ketään tai mitään tahoa tarkoituksellisesti levittämään tautia, joten siihenkään ei voi vedota.
Mihin siis perustuu se, että etäopetusta ei voitaisi edelleen antaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa sitä uhitella mutta totuus voi olla toinen.
Uhitella? Mitä ihmettä sössötät?
He ovat hakeneet lomaa ja saaneet sen. Ihan normaaliolojen poissaolokäytäntöjen mukaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja 8 - 9 päiväksi voi hakea lomaa. Niitä ei ole ikinä evätty, edes vaikka kyse olisi Thaimaan matkasta.
Etäopetus määriteltiin poikkeustilanteeseen. Poikkeuslaki poistuu ja samalla etäopetus. Yksinkertaista.
Vierailija kirjoitti:
Etäopetus määriteltiin poikkeustilanteeseen. Poikkeuslaki poistuu ja samalla etäopetus. Yksinkertaista.
Sinä tässä oelt yksinkertainen.
Etäopetus voitaisiin järjestää ihan perusopetuslain nojalla.
Ja alueelliset ratkaisut, esim Helsinki, olisivat mahdollisia tartuntatautilain nojalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunta on velvollinen osoittamaan oppilaalle koulun tai muun soveltuvan paikan, missä annetaan opetusta. Perusopetuslaissa ei mainita mitään etäopetuksesta, eikä siitä, että opettajan pitäisi olla fyysisesti läsnä siinä tilassa, missä opetusta annetaan.
Nyt on viimeisen 1,5 kk aikana voitu osittaa, että osalle oppilaista oma koti toimii ainakin useimpien oppiaineiden osalta tällaisena muuna soveltuvana tilana. Miksi sitä ei saisi nyt yhtäkkiä käyttää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun viimeisinä 8-9 päivänä ei koulussakaan ole enää yhtikäs mitään opetusta. Kyllä ne kädet pestään kotonakin ja voidaan viedä lapsi lähipusikkoon retkelle. Ja netistä kaivaa se sama leffa.
Näinkö on. Kukaan opettajista ei opeta enää missään? Omalta koululta on tullut vähän erilaista tietoa.
Käytäpä vähän järkeäsi. Koska koulussa pitää olla nyt kuitenkin turvavälit, esim 20 oppilaan luokka ei mahdu samaan luokkahuoneeseen. Okei, laitetaan oppilaat kahteen luokkahuoneeseen eli 10 oppilasta kumpaankin. Opettajaa ei kuitenkaan voi kloonata, joten opettaja joutuu hyppäämään luokasta toiseen ja huolehtia myös viereisessä luokassa ollessaan, ettei toisessa luokassa keskenään olevat oppilaat yski, aivastele, mene liian lähelle toisiaan tms. Ei siinä oikein pysty tietoaineita opettamaan.
mistä niitä luokkahuoneita nyt saadaan muutenkin ahdasta
Tää ei ole teidän vanhempien asia vaan koulu hoitaa sen ja aina voit soittaa koulusi rehtorille.
Nämä pakoilevat vanhemmat ei kyllä ole sinne yhteydessä minne pitäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja 8 - 9 päiväksi voi hakea lomaa. Niitä ei ole ikinä evätty, edes vaikka kyse olisi Thaimaan matkasta.
On aika lapsen kouluun mennä jos äiti ei osaa laskea!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juridisesti opettajalla ei ole velvollisuutta lomaläksyjä antaa omalle lomalle. Tämän tiedon olen teipannut itselleni kaapin oven sisäpuolelle. Tieto on Opettaja-lehdestä juristilta. Olen aina lomaläksyt antanut ja moni on sellaisia saanut muissakin oppilaitoksissa. Olkaahan kiitollisia palvelusta, joka menee yli virkavelvollisuuden!
Ei hätää, minä en ainakaan ole lapseni opettajalta kysymässä mitään. Poissaolojen syyksi kirjaan opetuksen puutteen. Se ettei opettaja vaivaudu edes kertomaan mitä koulussa tehdään alleviivaa vain sitä miten vaikeaa kommunikointi on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunta on velvollinen osoittamaan oppilaalle koulun tai muun soveltuvan paikan, missä annetaan opetusta. Perusopetuslaissa ei mainita mitään etäopetuksesta, eikä siitä, että opettajan pitäisi olla fyysisesti läsnä siinä tilassa, missä opetusta annetaan.
Nyt on viimeisen 1,5 kk aikana voitu osittaa, että osalle oppilaista oma koti toimii ainakin useimpien oppiaineiden osalta tällaisena muuna soveltuvana tilana. Miksi sitä ei saisi nyt yhtäkkiä käyttää?
Perusopetuslaki velvoittaa kunnan myös huolehtimaan koulun ja koulumatkan turvallisuudesta.
Nyt näin ei tapahdu.
Oman lapseni opettaja oli kertonut luokalleen ettei oppitunteja ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei hätää, minä en ainakaan ole lapseni opettajalta kysymässä mitään. Poissaolojen syyksi kirjaan opetuksen puutteen. Se ettei opettaja vaivaudu edes kertomaan mitä koulussa tehdään alleviivaa vain sitä miten vaikeaa kommunikointi on.
Olen miettinyt miten kirjaisin lapseni poissaolot. Näkyykö ne wilmassa vain omalle opettajalle? Pitäisikö kuitenkin laittaa suoraan rehtorille viesti etten näe tämän etäjakson jälkeen tarpeelliseksi laittaa lasta menemään kouluun kun uskoa siihen että hän vieläkään saisi opetusta ei ole.
Kuuntelin juuri rippikouluikäisen lapseni etäkokousta. Osa pk-seudun oppilaista iloitsi koulun alusta ja paluusta normaaliin. Eivät sen vertaa ole tietoisia, ettei ole mitään paluuta normaaliin. Ryhmät jaetaan ja koko 2 viikkoa voi mennä erossa omista kavereista. Hyvä oli papinkin riemuita, kun rippikoulut on siirretty syksylle.
Opettajille tulee leppoisaa. Oman 5-luokkalaisen lapseni luokalta 2 lasta on menossa kouluun vanhempien WA-ryhmän nopean kyselyn perusteella. Vaikka nyt muutama vielä muuttaisi mielensä, tulee opettajalle varsin helpot 2 viikkoa. Ja hyvä niin, hirmuisen työn on tehnyt etäopetuksen eteen.
Nuoremman lapsen vanhemmilla ei ole mitään ryhmää, joten en tiedä kaikkien vanhempien kantoja. Ainakin parhaat kaverit jäävät kotiin.