Miksi pelkoja pilkataan?
Onpa kyse ilmastonmuutoksen-, koronan-, tai vaikka Jumalanpelosta. Miksi moni kanssaihminen naureskelee ja pilkkaa pelkääviä? Missä on myötätunto?
Kommentit (20)
Totta ja vihaajia löytyy. Tänä keväänä olen lukenut, kuinka ihmiset vihaavat vanhuksia, lapsia, nuorisoa, polkupyöräilijöitä, yrittäjiä, hoitajia, naapureita, puhelimella soittajia, narkkareita, juoppoja, myyjiä,
äitiä, puolisoa, anoppia, pomoa, työkaveria.......Kuka enää uskaltaa sanoa olevansa?
Koska monet niistä ovat vailla tieteellistä pohjaa.
Ilmastonmuutos ei ole vailla tieteellistä pohjaa. Onneksi itse en ole näkemässä totaalista tuhoa, mutta se tulee ja kovaa.
Kaiken maailman urvåt juoksee ympyrää ja panikoi sekä vaatii kaikkia muitakin tekemään toinen toistaan typerämpiä temppuja, koska heitä pelottaa.
Mikään puhe ei näihin diootteihin pure, niin haistakoon pitkän.
Suurin osa peloista on naurettavia ja hölmöjä. Normaali terve ihminen ei esimerkiksi pelkää kissoja tai hämähäkkejä.
Sehän on just päinvastoin, pelkääjät pilkkaavat ei-pelkääviä ja vaativat heitä ajattelemaan samoin ja panikoitumaan milloin mistäkin. Jos ei suostu pelkäämään, niin on "denialisti" tai "ei suostu avaamaan silmiä todellisuuteen".
Ei kai niitä itse pelkoja pilkata vaan sitä, mitä ne saa ihmiset tekemään. Haukutaan asiantuntijat, poliitikot, lääkärit ym. ja kuvitellaan, että sillä omalla muutaman minuutin googlaamisella ollaan jotenkin paremmin tilanteen päällä.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa peloista on naurettavia ja hölmöjä. Normaali terve ihminen ei esimerkiksi pelkää kissoja tai hämähäkkejä.
Menin mielenterveystoimistoon ja sanoin siellä hoitajalle, että pelkään asiaa x niin paljon, että normaali elämä ei onnistu. Hän vastasi: "Mutta eihän siinä ole mitään pelättävää!"
No daa, no shit shrlock. Tiesin kyllä itsekin, ettei asiassa "ole mitään pelättävää", mutta tämä tieto ei silti estänyt minua pelkäämästä täysin järjettömästi. Siksihän juuri olin mennyt hakemaan apua, kun tiesin, ettei terve ihminen pelkää sillä lailla asiaa x.
En siis saanut apua. Mietin vaan, että kumpi meistä siinä oli se pösilömpi.
Persut on täynnä pelkoja. Pelkoja ei pidä pilkata, mutta peloista johtuvia sairaita ideologioita pitää pilkata. Muuten meillä on uusi hitler.
Vierailija kirjoitti:
Persut on täynnä pelkoja. Pelkoja ei pidä pilkata, mutta peloista johtuvia sairaita ideologioita pitää pilkata. Muuten meillä on uusi hitler.
Aatu-vainaan kuolemasta tuli muuten tänään kuluneeksi 75 vuotta. Hänellä oli aika synkkä vappuaatto Berliinissä vuonna 1945.
Harva ihminen oikeasti tajuaa toisen tunteista tai välittää käyttää energiaansa toisen ymmärtämiseen. Pelko on tunne eikä se vaadi mitään tieteellistä pohjaa tai edes realistisuutta ollakseen ihmiselle hyvinkin todellinen.
!Pelon pilkkaaminen ei hellitä toisen ihmisen pelkoa vaan päinvastoin saattaa synnyttää ihmiselle suurempaa pelkoa ja ahdistusta tuntemastaan pelosta!
Minun hämähäkki pelkoani pilkattiin hyvin paljon lapsena ja kerran jopa tehtiin niin ilkeä jäynä hämähäkkeihin liittyen tutun kotona, etten uskaltanut enää olla heidän talossaan. Nykyään pelkään yhä hämähäkkejä toisten ihmisten seurassa, vaikka yksinään en niitä pelkää vaan oikeastaan pidän niitä (etenkin värikkäistä ja hyppyhämähäkeistä <3)
Vierailija kirjoitti:
Sehän on just päinvastoin, pelkääjät pilkkaavat ei-pelkääviä ja vaativat heitä ajattelemaan samoin ja panikoitumaan milloin mistäkin. Jos ei suostu pelkäämään, niin on "denialisti" tai "ei suostu avaamaan silmiä todellisuuteen".
Minua haukuttiin tänään foliohatuksi, kun en ole vapaaehtoisessa koronakaranteenissa kotonani vaan kävin kaupassa.
Vierailija kirjoitti:
Niin, miksi pelkääjä hyökkää niitä kohtaan, jotka eivät tunne samanlaista pelkoa? Mikä on tämän logiikan takana? Yhteisöllisyyden kaipaus vai mikä?
Koska kuka nyt pelätä haluaisi? Se halutaan nujertaa pois vaikka mikä olisi.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai niitä itse pelkoja pilkata vaan sitä, mitä ne saa ihmiset tekemään. Haukutaan asiantuntijat, poliitikot, lääkärit ym. ja kuvitellaan, että sillä omalla muutaman minuutin googlaamisella ollaan jotenkin paremmin tilanteen päällä.
Huomaatko, miten viestissäsi aliarvioit ihmisten kykyä hankkia tietoa? Moni seuraa tiedotusta maailmanlaajuisesti muodostaen kokonaiskuvan, eikä sokeasti usko thl:n alati vaihtuvaan ohjeistukseen.
Vierailija kirjoitti:
En siis saanut apua. Mietin vaan, että kumpi meistä siinä oli se pösilömpi.
No sinä tietysti.
Vierailija kirjoitti:
No näinhän tämä lamanpelkääjä kieltämättä toimii.
Ihmiset ovat niin julmia. Pilkkaajilla itsellään on huono itsetunto.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset ovat niin julmia. Pilkkaajilla itsellään on huono itsetunto.
Onko pelkääjillä sitten hyvä itsetunto? Onko niillä puolellamiljoonalla suomalaisella pelkotiloista tai masennuksesta kärsivällä ja mielialalääkkeitä syövillä ihmisellä sitten hyvä itsetunto? Jos ei, niin kenellä sitten on vai onko kellään?
Pelko on heikkoutta ja heikkoja pitää potkia.