Alkuraskaus ja alkoholi
Tästä aiheesta olen lukenut keskusteluja koko aamun sen jälkeen kun kolmas testi näytti positiivista. Olen siis tullut vahingossa raskaaksi ja tämä tuli täytenä yllätyksenä. Nyt on tullut paljon kotoiltua ja kokkailtua ja viiniteltyä... olen tosi huolissani ”tissuttelustani” alkuraskauden aikana kun en vielä tiennyt olevani raskaana:( tein testin missä näkyi raskauden olevan 2-3 viikon kohdalla hedelmöittymisestä eli ilmeisesti viikolla 4-5. Olen juonut useamman viinilasin viikossa ainakin viimeiset 3 viikkoa. Onko kokemuksia mikä on vauvan mahdollinen kohtalo?:(
Kommentit (4)
Tosi monet juovat alkoholiakun eivät tiedä olevansa raskaana. Jos "useampi viinilasi viikossa" on pari kolme lasia niin en olisi huolissani.
Mutta tietysti lopettaisin nyt.
Eihän kukaan varmuudella voi tietää mitä kenenkin kohdalla tapahtuu. Kyllä alkuraskaudessa voi tapahtua vaurioita alkoholin takia, mutta välttämättä ei tapahdu.
TODENNÄKÖISESTI alkiolla ei ole mitään hätää. Et ole ensimmäinen, et viimeinen etkä edes tällä hetkellä ainut samassa tilanteessa. Suurin osa saa täysin terveen vauvan, kunhan se korkki menee kiinni heti kun testi näyttää positiivista.
Älä turhaan murehdi, mikäli aiot raskautta jatkaa, soita neuvolaan, käy ostamassa foolihappotabletteja ja päivitä tietouttasi siitä, mitä voit raskauden aikana syödä tästä eteen päin. Leppoisaa odotusta.
Niin ja piti siis kirjoittaa että tein 3 testiä ja kaikki positiivisia..