Lapsen siirtäminen erityisluokalle, kokemuksia?
Syynä kielelliset vaikeudet ja vaikeus suorittaa tehtäviä itsenäisesti. Ujo, rauhallinen tyttö. On saanut tähän saakka omassa luokassa tukea ja edistystäkin on tapahtunut sen myötä. Nyt opettaja suosittaa siirtämistä eri koulun erityisluokkaan, kuulemma ei ole resursseja kun on isot luokat ym omassa koulussa.
Millaisia kokemuksia muilla on? Miten lapsi reagoi siirtoon? Onko pienluokkaopetuksesta ollut hyötyä? Ryhmät voi kuitenkin joskus olla aika villejä, jääkö arka tokaluokkalainen tyttö ihan jalkoihin? Pelottaa tämä siirto vaikka toki haluan lapseni parasta.
Kommentit (17)
Nykytilanteessa jos on mahdollisuus päästä erityisluokalle siihen todella kannattaa tarttua. Olen laaja-alaisena erityisopettajana Espoossa ja meillä pienluokkapaikat ovat niin kiven alla, että surettaa. Erityisopettajan tuki ja muu tuki yleisopetuksen luokassa on hyvin vähäistä ja itse en enää koe pystyväni tarjoamaan samaa laadukasta tukea lapsille mitä ennen pystyin. Resurssit ovat niin tiukassa, että etenkin arka ja hiljainen + hyvin käyttäytyvä erityislapsi jää isossa luokassa hyvin vähällä tuelle. Kun samaan aikaan vieressä häiritsee levoton ja opettajalle haistatteleva alkuopetusikäinen ei ole vaikea arvata ketä autetaan ensin. Olen ollut inkluusion vankka kannattaja pitkään, mutta viimeisessä kolmessa vuodessa on tapahtunut kouluissa selkeä muutos jonka myötä omakin ajatusmalli on muuttunut. Pienluokalle pääsy on lapsen oikeus.
Vierailija kirjoitti:
Nykytilanteessa jos on mahdollisuus päästä erityisluokalle siihen todella kannattaa tarttua. Olen laaja-alaisena erityisopettajana Espoossa ja meillä pienluokkapaikat ovat niin kiven alla, että surettaa. Erityisopettajan tuki ja muu tuki yleisopetuksen luokassa on hyvin vähäistä ja itse en enää koe pystyväni tarjoamaan samaa laadukasta tukea lapsille mitä ennen pystyin. Resurssit ovat niin tiukassa, että etenkin arka ja hiljainen + hyvin käyttäytyvä erityislapsi jää isossa luokassa hyvin vähällä tuelle. Kun samaan aikaan vieressä häiritsee levoton ja opettajalle haistatteleva alkuopetusikäinen ei ole vaikea arvata ketä autetaan ensin. Olen ollut inkluusion vankka kannattaja pitkään, mutta viimeisessä kolmessa vuodessa on tapahtunut kouluissa selkeä muutos jonka myötä omakin ajatusmalli on muuttunut. Pienluokalle pääsy on lapsen oikeus.
Kyllä, mutta myös siellä pienluokalla voi olla ja todennäköisesti onkin yksi tai enemmänkin näitä levottomia, joille opetetaan tyyliin käytöstapoja päivät pitkät. Ei sielläkään yhden open ja yhden avustajan tiimillä ihmeitä tehdä.
Oman kokemuksen perusteella en suosittelisi ollenkaan. Luokassa oli 80% mmuuttajapoikia jotka olivat levottomia, väkivaltaisia, kieli-ja lukutaidottomia. Opettajan aika meni näiden kaitsemiseen. Opettajat myös vaihtuivat joka vuosi, en sitä ihmettele yhtään, kuka tahansa olisi uupunut tässä luokassa. Ongelmista ei puhuttu koska monikulttuurikoulu.
Lapseni oli hiljainen ja kiltti ja häntä kiusattiin ja myös pahoinpideltiin. Hän ei oppinut luokassa mitään, koska opetusta ei käytännössä ollut.
Sinuna ottaisin tarkasti selvää millaisesta luokasta on kyse, ettei vaan ole kaatopaikka ongelmatapauksille.
Tulevasta luokasta ja koulusta ei kuulemma sen tarkempia tietoja anneta eikä päätöksiin voi itse vaikuttaa. Enkä tietenkään voi edes päättää lapseni siirrosta mutta toki voin vastustaa.
Pelkään nimenomaan että lapsi joutuu kiusatuksi, että tulee kokemaan yksinäisyyttä koska luokalla voi ilmeisesti olla myös paljon eri ikäisiä lapsia. Ja että tuki ei sitten lopulta ole erityisluokassa sen parempaa kuin nyt omassa luokassa jo saatava tuki. Lapsi itse ei missään nimessä tietenkään halua vaihtaa koulua :( ap
Meil molemmat lapset on erityisluokalla (9-v ja 11-v), on ollut lasten etu. Pienempi luokka (ei takaa työrauhaa kuitenkaan), mutta erityisopettaja jolla parempaa osaamista ja avustaja luokassa.
Riippuu tosi paljon luokasta ja koulusta. Meidän lapsi siirrettiin pienluokalle ja huonompaan suuntaan meni. Vaikka oppilaita oli paljon vähemmän, heillä oli enemmän ongelmia. Luokalla oli todella paljon käytöshäiriöisiä kun taas oma lapseni on kiltti ja hiljainen, mutta vaikeita oppimisvaikeuksia. Myös opettaja vaihtui usein, ei varmasti ollut helppo työ. Me päädyimme vaihtamaan lapsen tavalliseen luokkaan, ja illalla sitten tehdään enemmän kotona hommia.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu tosi paljon luokasta ja koulusta. Meidän lapsi siirrettiin pienluokalle ja huonompaan suuntaan meni. Vaikka oppilaita oli paljon vähemmän, heillä oli enemmän ongelmia. Luokalla oli todella paljon käytöshäiriöisiä kun taas oma lapseni on kiltti ja hiljainen, mutta vaikeita oppimisvaikeuksia. Myös opettaja vaihtui usein, ei varmasti ollut helppo työ. Me päädyimme vaihtamaan lapsen tavalliseen luokkaan, ja illalla sitten tehdään enemmän kotona hommia.
Kävikö muutos toisinpäin sitten helposti? Ja onko lapsi saanut tukea tavalliseen luokkaan? Ap
Eikö pienluokkapuolella ole ihan erikseen ne käytöshäiriöisten luokat ja sitten ne joilla on oppimisvaikeus?
Kysy ap millaisesta luokasta on kyse! Eikö nämä asiat yleensä puhuta perusteellisesti. Ja vaikka olisikin villejä lapsia luokalla, niin ihan eri keinot taata erityisluokalla työrauha kuin normi luokalla.
Minulla tuttavan lapselle on ehdotettu erityisjärjestelyjä pariin otteeseen. Siis kahdessa eri vaiheessa.
Molemmilla kerroilla tuttavani kieltäytyi ja poika jatkoi normi-opetuksessa. En tiedä, onko hyvä vai huono, mutta nyt poika on ysiluokalla. Ja pärjännyt jollakin tavalla. Jopa tänä korona-aikana, jolloin äiti on kyllä saanut patistella poikaa tekemään töitä (mutta niin meidänkin poikaa on saanut patistella). Poika ei ole menossa lukioon, vaan ammattikouluun. Mutta hyvää normi-opetuksessa kai on, että hän ei ole millään tavalla leimautunut vaan on kuten kuka tahansa ysiluokkalainen.
Ensimmäisen kerran pojalle ehdotettiin erityisjärjestelyjä kuusivuotiaana, jolloin ehdotettiin kouluunmenon lykkäystä vuodella (koska kouluvalmiustehtävät ei sujuneet kovin hyvin). Mutta äiti (joka muuten on on ulosanniltaan melko hiljainen) oli sitä mieltä, että poika voisi mennä kouluun ja niin hän meni ikäluokkansa mukana.
Toisen kerran pojalle ehdotettiin erityisjärjestelyjä, kun hän oli siirtymässä yläkouluun. Koska matikka ja muut aineet oli vaikeita ja tarvitsi tukea niihin. Ehdotus oli erityisluokka toisessa koulussa, eli eri koulussa mihin luokkatoverit jatkoivat. Kävi kyllä tutustumassa erityisluokan koulussa. Mutta itse ja äitinsä päättivät, että jatkaa normikoulussa. Nyt on siis peruskoulu lähes tulkoon suoritettuna. Ei tuo ulkopuolisesta niin huonolta vaihtoehdolta vaikuta.
Jos kysymys on hiljaisen puoleisesta oppilaasta, harkitsisin kyllä kahteen kertaan. Koska rajalliset ne on resurssit erityisopetuksessakin.
Ja mikä itseäni yllätti tuttavan tapauksessa, oli se, että äiti, joka muuten on niin hiljaisen ja sävyisän oloinen, voikin ilmaista eriävän mielipiteen siihen, mitä nk. ammattilaiset ehdottavat. Itse olen niin autoktoriteettiuskovainen, että meillä olisi kyllä lykätty koulua ja menty erityisluokalle, jos meille niin olisi ehdotettu.
Millaisia kielellisiä vaikeuksia ja mistä johtuvia? Jos joku aikoo siirtää niin kyllähän se pitäisi sitten tietää minne
Jos ei siirretä niin auttaisiko joku henkilökohtainen avustaja? Kyllä erityisluokallakin kiusataan ja muuta ei mitenkään hyväksyttävää
Joskus saatetaan siirtää ja siitä ollut sitten haittaa kun ei olla ihan kartalla kun oikeasti ei tarvetta siirrolle vaan terapialle
Onko nykyisessä koulussa kavereita ja miten sitten kävisi jos siirretään?
Se ei ainakaan auta yhtään jos käynyt omalle luokalleen kuuluvia kirjoja ja sitten siirretään ja sitten käydäänkin kirjoja joita jo käynyt jo luokalla jonne ne kuuluvatkin ja silloin käy vaan samoja asioita eikä niitä joita pitäisi ja se turhauttaa
Kiitos vastauksista! Ovat minulle arvokkaita, koska olen aika yksin tämän päätöksen edessä.
Lapselle ei ole tehty mitään diagnoosia, mutta ollut hidas puheenkehitys ja ensimmäisellä luokalla lukemaanoppiminen oli hidasta. Ja tosiaan omassa toiminnanohjauksessa haasteita, eli ei samalla tavalla kykene itsenäiseen työskentelyyn kuin ns. normilapsi. Avustajan kanssa pärjää hyvin ja lapsi itse on motivoitunut kuitenkin oppimaan. Koulu perustelee siirtoa sillä ettei nykyisessä tilanteessa ole riittävästi resursseja meidän lapselle. Ap
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista! Ovat minulle arvokkaita, koska olen aika yksin tämän päätöksen edessä.
Lapselle ei ole tehty mitään diagnoosia, mutta ollut hidas puheenkehitys ja ensimmäisellä luokalla lukemaanoppiminen oli hidasta. Ja tosiaan omassa toiminnanohjauksessa haasteita, eli ei samalla tavalla kykene itsenäiseen työskentelyyn kuin ns. normilapsi. Avustajan kanssa pärjää hyvin ja lapsi itse on motivoitunut kuitenkin oppimaan. Koulu perustelee siirtoa sillä ettei nykyisessä tilanteessa ole riittävästi resursseja meidän lapselle. Ap
Minusta koulun ammattitaitoon kannattaa luottaa tässä asiassa. Jos he sanovat ettei heillä ole riittävästi resursseja eli tukea ja aikaa tarjota teidän lapsellenne ei nykyinen luokka voi silloin olla paras mahdollinen lapsellenne. Kukaan ei voi kristallipallosta nähdä mitä tulevaisuus tuo tullessaan lapsellenne oli se sitten erityisluokalla tai yleisopetuksen ryhmässä. Sen tiedän kuitenkin ettei resurssit varmasti tästä ainakaan parane. Omassa kunnassani on erityisluokkia erilaisten tuen tarpeiden perusteella. Niille joilla on kielellisiä vaikeuksia on oma pienluokkansa ja niille joilla käytöksen pulmia on omansa jne. On päivänselvää, että 10 oppilasta ja erityisopettaja + avustaja on tuetumpaa opetusta kuin 25 oppilasta ja opettaja vaikka molemmissa porukoissa olisi työrauhahaasteitakin.
Vierailija kirjoitti:
Minkä verran lapsesi osaa nyt lukea?
Älä missään nimessä suostu siirtoon.
Erityisluokissa tod.häiriköitä.
Jos lapsesi on kiltti, häntä lyödään ja kiusataan erityisluokassa.
Oma poikani opettaja olisi siirt.hänet 2. Luokalle erityisluokalle.
En suostunut, koska tosi kiktti ja rauhallinen.
Nyt 20 vuotta myöhemmin on insinööri ja kiktti edelleen.
Jos olet köyhä tai yksinhuoltaja ns.ammattiauttajat pompottaa sinua.
Vierailija kirjoitti:
Älä missään nimessä suostu siirtoon.
Erityisluokissa tod.häiriköitä.
Jos lapsesi on kiltti, häntä lyödään ja kiusataan erityisluokassa.
Oma poikani opettaja olisi siirt.hänet 2. Luokalle erityisluokalle.
En suostunut, koska tosi kiktti ja rauhallinen.
Nyt 20 vuotta myöhemmin on insinööri ja kiktti edelleen.Jos olet köyhä tai yksinhuoltaja ns.ammattiauttajat pompottaa sinua.
Olen yksinhuoltaja. Ei todellakaan ole helppoa vieläpä yksin pitää lapsensa puolia.. ap
Jos on rauhallisenpuoleinen, niin suosittelisin jäämään normiluokkaan. Ohjaaja tietysti pitäisi saada avuksi.