Yliopisto venyttää kyllä loppuun asti tietoa valintatavoista
30.4. mennessä viimeistään. Ja ei tosiaan yhtään aiemmin näköjään.
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Uef on päivittänyt tasaisesti. Pointsit kotiin.
ja tiedottanut päivää aikaisemmin osan asioista kuin on yhteisesti sovittu, että näin niitä pelisääntöjä sitten noudatetaan
Vierailija kirjoitti:
Läketiede sai juuri tiedon. Yliopistomies ja -nainen, oottekohan yliopistoa nähneetkään.
about 30+ vuotta entä sinä?
/yliopistomies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät odota mitään hallituksen päätöksiä, vaan asiasta on päätetty eri yliopistojen hallintoelimien kokouksissa tällä viikolla. Tiedän, koska olen osallistunut yhteen tällaiseen (etä)kokoukseen. Meille painotettiin nimenomaan sitä, että päätös on luottamuksellinen 30.4. asti ja että asiasta tiedotetaan kaikille hakijoille samaan aikaan heti 30.4. aamulla.
Omalla alallani kysymyksessä on usean eri yliopiston yhteisvalinta, joten päätöksestä voidaan tiedottaa vasta, lun se on käsitelty virallisesti joka yliopistossa.
Ensin piti selvittää juridiset rajoitteet, sitten sopia asiasta eri yliopistojen kanssa erityisesti yhteisvalinnan vuoksi, sitten suunnitella miten valintakokeet järjestetään ja lopuksi tehdä viralliset päätökset eri yksiköissä.
Ei ole viivytelty missään tapauksessa, kokousta on ollut kokouksen perään ja päätös piti virallisesti päättää laitosneuvostoissa ja sitten tiedekunnissa - se vain vei aikaan. Luottamuksellisuuden vuoksi asia julkistetaan kaikissa korkeakouluissa/hakukohteissa samainaikaisesti huomenna to klo 18.
/yliopistomies
Onhan joissakin hakukohteissa jo infottu. Tuossa äsken joku sanoi, että huomenaamulla tulee tieto. Mikäs yliopistomies sinä olet?
Yliopistomies on varmaan eri alalla kuin minä. Voi olla, että kellonaika vaihtelee alan mukaan.
6, yliopistonainen
Näin meille on johdosta kerrottu että huomenna klo 18 ja sitä ennen ei keskustella asiasta. Jos joku on vuotanut asiasta ennen kuin on sovittu niin sitten on. Ja voi olla että muuttavat julkaisuaikaa ja toivoisinkin että aikaistavat, onhan tuo nyt vähän omituinen kelloaika, Mantan lakitusaika mutta tuon tiedon varassa olen.
Olisi kiva kuka on tuo "tuossa äsken sanoi"
se mies
Ehkä kuitenkin klo 18? Kyllähän tuon tiedon pitää tulla virka-aikana. Kas kun ei sunnuntaina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät odota mitään hallituksen päätöksiä, vaan asiasta on päätetty eri yliopistojen hallintoelimien kokouksissa tällä viikolla. Tiedän, koska olen osallistunut yhteen tällaiseen (etä)kokoukseen. Meille painotettiin nimenomaan sitä, että päätös on luottamuksellinen 30.4. asti ja että asiasta tiedotetaan kaikille hakijoille samaan aikaan heti 30.4. aamulla.
Omalla alallani kysymyksessä on usean eri yliopiston yhteisvalinta, joten päätöksestä voidaan tiedottaa vasta, lun se on käsitelty virallisesti joka yliopistossa.
Ensin piti selvittää juridiset rajoitteet, sitten sopia asiasta eri yliopistojen kanssa erityisesti yhteisvalinnan vuoksi, sitten suunnitella miten valintakokeet järjestetään ja lopuksi tehdä viralliset päätökset eri yksiköissä.
Ei ole viivytelty missään tapauksessa, kokousta on ollut kokouksen perään ja päätös piti virallisesti päättää laitosneuvostoissa ja sitten tiedekunnissa - se vain vei aikaan. Luottamuksellisuuden vuoksi asia julkistetaan kaikissa korkeakouluissa/hakukohteissa samainaikaisesti huomenna to klo 18.
/yliopistomies
Onhan joissakin hakukohteissa jo infottu. Tuossa äsken joku sanoi, että huomenaamulla tulee tieto. Mikäs yliopistomies sinä olet?
Yliopistomies on varmaan eri alalla kuin minä. Voi olla, että kellonaika vaihtelee alan mukaan.
6, yliopistonainen
Näin meille on johdosta kerrottu että huomenna klo 18 ja sitä ennen ei keskustella asiasta. Jos joku on vuotanut asiasta ennen kuin on sovittu niin sitten on. Ja voi olla että muuttavat julkaisuaikaa ja toivoisinkin että aikaistavat, onhan tuo nyt vähän omituinen kelloaika, Mantan lakitusaika mutta tuon tiedon varassa olen.
se mies
Ehkä kuitenkin klo 8? Kyllähän tuon tiedon pitää tulla virka-aikana. Kas kun ei sunnuntaina.
Mielenkiintoista. Mitä ajatuksia nyt ulostulleista?
Harmillinen tuo kauppiksen perheillä sisäänpääsy kun eri paikoissa eri linja. Olis ollu kiva tietää ennen yhteishakua:(((
Nyt tuli haettua paikkoihin, joihin 90% papereilla. Kiva kun maksoin valmennuskurssissa hunajaa:((((
Mun paperit ei riitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
/yliopistomies
6, yliopistonainen
se mies
Yliopistomies sinä oot täällä vuotanut vähän kaikenlaista :D
Ja sitäpaitsi kyllä minunkin mielestä yliopistot on taas leikkineet akateemista varttia ja laiskotelleet... Ku en mä jaksas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
/yliopistomies
6, yliopistonainen
se mies
Yliopistomies sinä oot täällä vuotanut vähän kaikenlaista :D
Ja sitäpaitsi kyllä minunkin mielestä yliopistot on taas leikkineet akateemista varttia ja laiskotelleet... Ku en mä jaksas.
Kerro mitäpä olen vuotanut, päinvastoin en ole kertonut pääsykokeiden muodosta tai aikatauluista kun on kerran sovittu että johto tiedottaa eikä asioita vatvota sitä ennen av-mamma -palstalla. Huomenna voi sitten olla mieltä jos mitä tahansa ja syyttää kaikkia huonoista päätäksistä.
"Karavaani kulkee, koirat haukkuu"
/yliopistomies
Esim. tässä kerrot, että kokeista tulee kaksivaiheinen, vaikka mitään tietoa ei ollut vielä
tullut virallisia kanavia pitkin:
Täysiä nollia etäkokeessa huijaaminen ei kovin auta mutta se voi hyvinkin auttaa rajatapauksissa. Toisen vaiheen suulliseen kokeeseen huijaaminen voi hyvinkin auttaa, koska toiseen vaiheeseen valitaan vain enää pieni osa etäkokeeseen osallistuneista.
Huijaamisen mahdollisuus on paljolti kiinni siitä mitä ja miten asioita kysytään ensimmäisen vaiheen valvomattomassa kokeessa eli kuinka ulkoamuistettavia vai soveltavia tehtävät ovat.
/yliopistomies
Vierailija kirjoitti:
Esim. tässä kerrot, että kokeista tulee kaksivaiheinen, vaikka mitään tietoa ei ollut vielä
tullut virallisia kanavia pitkin:Täysiä nollia etäkokeessa huijaaminen ei kovin auta mutta se voi hyvinkin auttaa rajatapauksissa. Toisen vaiheen suulliseen kokeeseen huijaaminen voi hyvinkin auttaa, koska toiseen vaiheeseen valitaan vain enää pieni osa etäkokeeseen osallistuneista.
Huijaamisen mahdollisuus on paljolti kiinni siitä mitä ja miten asioita kysytään ensimmäisen vaiheen valvomattomassa kokeessa eli kuinka ulkoamuistettavia vai soveltavia tehtävät ovat.
/yliopistomies
Nämä yleisluonteiset tiedot ovat olleet netistä ja siten kaikkien luettavissa esim ammattikorkeakoulujen sivuilta. Se mitn korkeakoulut toimivat, kokeiden tarkempi järjestämistapa, mahdolliset kiintiöt ja sellaiset tiedot selviävät huomenna. Tosin osa infosta on jo joidenkin hakukohteiden sivuilla.
Toivottavasti tehdään etänä. Helpompi petkuttaa.
Nyt se sitten alkoi:
Katso yliopistojen uudet valintaperusteet: lääkikseen valitaan 75, kauppikseen 70–90 ja DI-aloille 80 prosenttia todistuksilla
https://yle.fi/uutiset/3-11326930
/yliopistomies
Helsingin yliopiston tiedot julkaistu, ennakkomateriaalit vielä tulossa
https://www.helsinki.fi/fi/opiskelijaksi/opiskelijavalinnat-koronavirus…
/yliopistomies
Vierailija kirjoitti:
Helsingin yliopiston tiedot julkaistu, ennakkomateriaalit vielä tulossa
/yliopistomies
siis tässä (olin väärällä sivulla)
Vierailija kirjoitti:
Ehkä odottavat jotain hallituksenkin linjausta. Olisihan se helpompi järjestää normi pääsykoetilaisuudet.
Miksi ihmeessä pääsykoetilaisuuksia ei voisi järjestää pienin muutoksia, kuten riittävät välit kokeita tekevien kesken?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä odottavat jotain hallituksenkin linjausta. Olisihan se helpompi järjestää normi pääsykoetilaisuudet.
Miksi ihmeessä pääsykoetilaisuuksia ei voisi järjestää pienin muutoksia, kuten riittävät välit kokeita tekevien kesken?
Kysymys ei ole pelkästään itse pääsykoetilanteesta, vaan siitä, että normijärjestelyissä kymmenet tuhannet hakijat matkustavat kotipaikkakunnaltaan pääsykoepaikkakunnalle (osa satojen kilometrien päähän) ja sitten taas palaavat heti kotipaikkakunnalleen. Erittäin tehokas keino levittää virusta.
Tämän estämiseksi pääsykokeet olisi pitänyt hajauttaa vähintään sadalle eri paikkakunnalle yo-kirjoitusten tapaan. Ilmeisesti yliopistot pitivät tätä järjestelyä liian hankalana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysymys ei ole pelkästään itse pääsykoetilanteesta, vaan siitä, että normijärjestelyissä kymmenet tuhannet hakijat matkustavat kotipaikkakunnaltaan pääsykoepaikkakunnalle (osa satojen kilometrien päähän) ja sitten taas palaavat heti kotipaikkakunnalleen. Erittäin tehokas keino levittää virusta.
Tämän estämiseksi pääsykokeet olisi pitänyt hajauttaa vähintään sadalle eri paikkakunnalle yo-kirjoitusten tapaan. Ilmeisesti yliopistot pitivät tätä järjestelyä liian hankalana.
Mieti vaikka ihan pelkkää pääsykoetilannetta - hallituksen ohjeiden mukaisesti max 10 henkilö. 300 hakijaa = 37 kahdeksan hakijan nippua (8 hakijaa + kaksi valvojaa WC:ssä käyntejä varten) eli tarvittaisiin samanaikaisesti liki 40 koepaikkaa ja tämä on vasta yksi hakukohte, hakukohteita samassa tiedekunnassa vaikkapa viisi. Mistä salit?
Siis missä nämä tiedot viipyvät???
Taisi yliopistomies olla oikeassa, että klo 18 tulee tulokset.
Ei todellakaan ole hidasteltu, on kuunneltu valtio-oppineita ja lakimiehiä ja eri korkeakouluja ja yliopistoja, joiden lausunnoista on sitten sorvattu jonkin moinen konsensus. Ette usko mikä määrä ihmisiä on sotkeutunut tämän asian hoitoon. Omassa yksikössämme olemme tehneet kaikki työt aikataulussa ja vähän edeläkin mutta kokonaisuutta emme pysty nopeuttamaan.
/yliopistomies