Tuleeko Suomeenkin maskipakko kauppareissuille ?
Aiotko noudattaa sitä ? Ensinnäkin pitäisi jostain saada niitä maskeja !
Kommentit (46)
Ei voi tulla maskipakkoa kun ei me osata edes käyttää maskeja.
Olen kuullut, että suomalaiset levittävät maskista kaikki virukset käsiinsä ja vähän kaikkialle, ja sairastuvat sitten koronaan.
Me ollaan sellaisia tolloja, että ei me osata.
Kaupassa kannattais nyt yrittää parhaansa mukaan itse etsiä tavaransa eikä kysellä myyjiltä. Kauppareissulta huomannut, miten paljon asiakkaat kyselevät nytkin myyjiltä sitä ja tätä. Tottakai saa kysyä ja asiakkaita varten ne siellä onkin, mutta koronan takia tuollaisessakin altistaa sekä itsensä että myyjän. Kaupassa on parasta välttää ihan kaikenlaista kontaktia. Monet myyjät ei nyt myöskään tervehdin ja todennäköisesti ihan tarkoituksella näin, hymyilevät vain mutta eivät avaa suutaan.
Kaikkea ylimääräistä sosiaalista kontaktia kannattaa nyt välttää. Myyjillekin juttelee ainoastaan sitten jos oikeasti ei millään selviä itsenäisesti kaupassa tai löydä tarvitsemiaan tuotteita.
Maskit täytyy riittää ensisijaisesti terveydenhuollolle. Jos edes heille ei riitä kunnon maskeja, niin miten sitten muille? Kaupan työntekijöillä saisi kyllä myös olla jotkut maskit, siellä ei tarvitsisi olla niin tarkat kuin terveydenhuollolla.
Jos rajoituksia aletaan purkaa, kannattaisi ottaa käyttöön kaikki keinot vähentää edes vähän tartuntoja. Maskeillahan suojataan ensisijaisesti muita ihmisiä. Ongelmana kai on, ettei maskeja ole tarpeeksi. Jos ne ovat kertakäyttöisiä, niitähän pitäisi olla valtavan paljon.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Laitan mp- kypärän ja pidän tummenetun visiirin kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Olisipa ihanaa! Ei tarvitsisi nähdä asiakkaiden v-maisia naamoja...eikä ne näkisi kun mä irvistelen niille;D
Ei se maski kaikkia ilmeitä peitä ellei ole koko päätä peittävä läpinäkymätön väljä huppu.
Vierailija kirjoitti:
Laitan mp- kypärän ja pidän tummenetun visiirin kiinni.
No sehän sulle setä on ollut jo vuosikymmeniä. Tavaramerkki.
Toivon burkaa kaikille sukupuoleen katsomatta. Sen kanssa tiiviit uimalasit.
Vierailija kirjoitti:
Kaupassa kannattais nyt yrittää parhaansa mukaan itse etsiä tavaransa eikä kysellä myyjiltä. Kauppareissulta huomannut, miten paljon asiakkaat kyselevät nytkin myyjiltä sitä ja tätä. Tottakai saa kysyä ja asiakkaita varten ne siellä onkin, mutta koronan takia tuollaisessakin altistaa sekä itsensä että myyjän. Kaupassa on parasta välttää ihan kaikenlaista kontaktia. Monet myyjät ei nyt myöskään tervehdin ja todennäköisesti ihan tarkoituksella näin, hymyilevät vain mutta eivät avaa suutaan.
Kaikkea ylimääräistä sosiaalista kontaktia kannattaa nyt välttää. Myyjillekin juttelee ainoastaan sitten jos oikeasti ei millään selviä itsenäisesti kaupassa tai löydä tarvitsemiaan tuotteita.
Alapeukuttajilta toivoisin jonkinlaisia kommentteja asiaan.
Thl Markku tervahauta kannattaa maskeja koko Kansalle. Yksityinen mielipide.
Vierailija kirjoitti:
Maskeista ei ole Suomen väestötiheydellä hyötyä kuin korkeintaan niissä mutamissa vähän vilkkaammissa julkisissa kulkuvälineissä joissa turvavälejä on mahdoton noudattaa ja altistus kestää vähän pidempään.
Ette te käytännössä tätä koronaa kadulta tai kaupasta saa jos ette tunge itseänne tieten tahtoen pitkäksi aikaa toisten vierelle.
Tää on aina hyvä, kun vauvapalstat täynnä näitä asiantuntijoita, jotka tietävät yksityiskohtaisesti eri skenaarioiden tartuntamahdollisuudet, vaikka ihan oikeat asiantuntijatkaan eivät oikeasti tiedä vielä täysin tämän viruksen kaikkia ominaisuuksia.
Kaupoissa ei todellakaan noudateta turvavälejä. Kohta joudutaan sinnekin laittamaan rajoituksia, että kuinka paljon porukkaa saa olla kerralla kaupassa.
Viimeksi apteekissa oli kertakäyttömaskeja kaupan 4 euroa kappale. Tollasella hinnalla en todellakaan ala ostamaan. 2 kertismaskia mulla on entuudestaan ja voin toki niitä uudelleenkäyttää näön vuoksi jos se lailla tulee pakolliseksi. En koe velvollisuudeksi tuhlata enempää vähistä rahoista sen takia, että hallitus säätää ja sotkee asiat.
Vierailija kirjoitti:
Kaupoissa ei todellakaan noudateta turvavälejä. Kohta joudutaan sinnekin laittamaan rajoituksia, että kuinka paljon porukkaa saa olla kerralla kaupassa.
Kaupassa on mahdoton yksin noudattaa turvavälejä. Seuraava asiakas tunkee aina siihen viereen pakkaamaan, vaikka siihen asti asiat olisi sujuneet mallikkaasti.
Vierailija kirjoitti:
Lähi-Alkossa oli myyjä ovella laskemassa paljonkon päästävät ihmisiä myymälään. Jos maskipakko tulisi, mitä epäilen nii luultavasti buffilla menisin.
Vierailija kirjoitti:
Viimeksi apteekissa oli kertakäyttömaskeja kaupan 4 euroa kappale. Tollasella hinnalla en todellakaan ala ostamaan. 2 kertismaskia mulla on entuudestaan ja voin toki niitä uudelleenkäyttää näön vuoksi jos se lailla tulee pakolliseksi. En koe velvollisuudeksi tuhlata enempää vähistä rahoista sen takia, että hallitus säätää ja sotkee asiat.
Onneksi sinun tai kenenkään ei tarvitsekaan käyttää penniäkään kasvosuojien vuoksi. Voit kietoa kasvojesi peitoksi mitä tahansa kangasta mitä kotoasi löytyy, ihan ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvä kunhan ensin saisi niitä maskeja jostain.
Kangasmaskin tekoon on ollut ohjeita jaossa eri paikoissa, varmaan huivi tai buffi ajaa myös saman asian.
Jotakin viruksia tappavaa suihketta maskin molemmille puolille. Yöksi patterille kuivumaan.
Voi tietysti käyttää kuumennettua vesihöyryäkin, jos semmoinen vekotin on.
Vierailija kirjoitti:
Jotakin viruksia tappavaa suihketta maskin molemmille puolille. Yöksi patterille kuivumaan.
Voi tietysti käyttää kuumennettua vesihöyryäkin, jos semmoinen vekotin on.
Niin, kyllähän ne kangasmaskit tosiaan pitää pestä käytön jälkeen. Itse kävin juuri kaupassa riskiryhmäläisen puolesta ja käytin itse vanhasta kangasnenäliinasta tekemääni kasvosuojaa. Kotiin palattuani keittelin sitä 5 minuuttia kattilassa ja nostin kuivumaan. Tämä on ihan suositeltu tapa 90 asteen konepesun ohella.
Mutta jos suihkuttelet kankaaseen jotain vaarallisia ja tappavia kemikaaleja, niin ota huomioon että sinähän niitä keuhkoisi hengitysilman mukana vetelet. On aika epäterveellistä puuhaa. Että älä nyt ketään tuommoiseen kannusta.
Mihinkähän tietoon perustat tämän? Vai itse päätit että asia on näin, koska kivasti tuntuu siltä?