Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sivut

Kommentit (497)

Vierailija

En ymmärrä miksi Emel suuttui, kun Sini otti puheeksi Emelin viestit sille pojalle. Eikö olisi ollut aika noloa, nyt katsoa telkkarista, kun Adan treffikaveri kertoo asiasta eikä tytöt olisi puhuneet mitään asiasta. 

Vierailija

Kannanpa minäkin korteni kekoon katsottuani kauden:

Yleisesti ottaen, ihanaa että porukalla kehittyi hyvä yhteishenki ja pystyivät hienosti keskustelemaan ja sopimaan asioita muutamista räiskähdyksistä huolimatta.

Ei heistä kukaan vaikuttanut tyhmältä. Adalla ja Emelillä näkyi empatiakyvyn kanssa ponnistelua, mutta kehitystähän tapahtui etenkin Emelillä.

Sinin haasteena oli perheen elämäntavan ymmärtäminen, mikä varmasti liittyy kokemattomuuteen ja oman aiemman elämänpiirin pienuuteen. Siniä on arvosteltu paljon suhtautumisestaan alkoholiin. Arvelen, että sekin tulee aiemmista kokemuksista. Luultavasti ei ole koskaan nähnyt alkoholin normaalia käyttöä, vaan kasvuympäristössä nähnyt kaksi ääripäätä: joko ihmiset ovat raivoraittiita tai syvästi päihdeongelmaisia. Vaikka hän on kokematon, rajojaan itsepintaisestikin suojaava ja lapsenomaisen vaikutelman antava, niin hän oli samalla empaattinen, yhteistyökykyinen ja syvällinen. Aito ja "pissismivapaa" sinisiipi :).

Ada oli porukan koulutyttö. Yksioikoinen ja sosiaalisesti vähän kömpelö, ja toisaalta ihanan mutkaton ja kaverit huomioiva. Hän varmaan kiinnostui Jussista, koska tilanteen puitteet olivat otolliset ja Jussihan oli kiinnostava ja myös verbaalisesti lahjakas persoona. En nähnyt mitään sellaista asetelmaa, että. Ada odottaisi kaikkien miesten kiinnostuvan itsestään. Onhan hän kaunis ja varmaan toistuvasti ihmiset kohtelevat häntä vain kauniina kasvona. Ihanaa, miten hän kehittyi aupairina ja miten perheen äiti myös tuki häntä äidilliseen tyyliin. Alkuun hirvitti kyllä se vauvan käsittely hiukan 😂.

Ihanasti tytöt oppivat toisiltaan ja toisistaan. Jussin tapa oli vähän erilainen, hän kokeili omia rajojaan itsenäisemmin ja itsetutkiskelu tapahtui paljon parisuhteen puntaroimisen kautta. Jussin perhe oli hyvä ja lapset helpon ikäisiä ja ongelmattomia, mikä antoi lastenhoidossa kokemattomalle nuorelle ihmiselle mahdollisuuden keskittyä matkasta nauttimiseen. Reissussa nähtiin myös muutama poikamainen kupru. Kausi oli jonkinlainen Jussin coming-of-age-tarina.

Emel oli minusta kiinnostava ja sympaattinen. Hänen kokemuksensa syrjinnästä kosketti. Se näkyi perheiden ja kaveriporukan kanssa kipuillessa, että ne ulkopuolisuuden arvet ovat vielä pinnassa. Hänen keskustelutaitonsa ja englantinsa perheiden kanssa kuvatuissa tilanteissa olivat nautittavaa kuultavaa, tuli tunne että tämä nuori ei jäisi sanattomaksi vaikka joutuisi kuninkaallisten aupairiksi ja selvittelemään pulmia siellä. Emelistä tulee minulle mieleen jokin kirjan sankaritar, taistelijaprinsessa :).

No sitten viimeisimpänä vaan ei vähäisimpänä: Jane. Aiempi kokemus näkyi varmuutena ja luovimiskykynä, vaikka hänkin oli ymmärtämätön politiikkakeskustelussa. Jane oli höntti aiemmalla kaudella, mutta kehittyi muistaakseni jo sen aikana paljon. Neuvokas ja nokkela tapaus, jolla ehkä hiukan näkyi konkariroolin vuoksi taipumusta liiankin tietäväiseen suhtautumiseen ja suit sait johtopäätöksiin. Kyllä minä jaksaisin Janea katsella näyttelijänä, hän on hauska ja mieleenjäävä. Ja kuten Hollywoodin Pahatar, jotenkin kivasti vähän siellä taustalla paimensi ja suojeli muita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Tällä kertaa oli erittäin lässähtänyt kausi, tuli vähän kelailtua joitakin kohtauksia yli. Sini ja Jussi jäivät posiitivisesti mieleen. Ihmetyttää suuresti miksi Jane oli taas mukana, aivan tyhmää tuotannolta( varmaan raahataan tulevaisuudessakin mukaan, on vissiin niin cool.)

Vierailija

Eikö kenelläkään muulla särähtänyt korvaan, kun Ada sanoi hoitamistaan lapsista vielä myöhemmässäkin vaiheessa, että "eihän niillä oo siis sillee aivoja". Miten kukaan, varsinkaan lastenhoitaja, voi sanoa noin? 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Keski-ikäiset naiset jaksaa päivitellä jotain myöhäisteinien sekoilua mitä kaikki teki tuossa iässä, huoh...
Ymmärrätkö, että meillä keski-ikäisillä naisilla on omia lapsia ja meitä kiinnostaa kyllä, millaisia muut lähes saman ikäiset nuoret ovat. Joillakin on myös lapsia, joille tarvitaan silloin tällöin lapsenvahteja, joten siinäkin mielessä kiinnostaa, miten tuon ikäiset suoriutuvat tuollaisesta työstä. Mikähän tässäkin oli nyt niin kummallista. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ärsytti jotenkin Adan jankkaaminen Jussin parisuhteesta, että itse ei katselisi jos poikaystävä lähtisi kolmeksi kuukaudeksi au pairiksi yms. En ymmärrä mitä oikein ajoi sillä takaa. Selvä, hän ei katselisi, mutta moni muu katselisi. Kuitenkaan ei samalla tavalla jankannut Emelin parisuhteesta. Hän käytti perusteena sitä, että Jussi on lähtenyt kolmen naisen kanssa, mutta ei sillä ole mitään väliä, kyllä siellä Uudessa-seelannissa naisia riittää vaikka varsinaisesti matkaseurueeseen ei kuuluisi yhtäkään. Ihmeellinen ajatus että se 3-4 kuukautta erossa vääjäämättömästi kaataisi parisuhteen.
Niinpä. Ihmettelin myös sitä, että siellä viinimaistajaisissa ihan randomissa tilanteessa Adalle tuli ylipäätään miettiä Jussin parisuhdetta siinä, kun Jussi hörppäsi Janen kanssa viiniä. Väistämättä tulee mieleen, että oli itse jotenkin siinä tilanteessa mustasukkainen Jussista. 

Vierailija

Ihan mukava kausi. Kaikki vaikutti lopulta suht fiksuilta tyypeiltä. Jane oli kasvanut. Emel tosin suuttui tosi helposti ja tulisesti, mutta osasi pyytää ja antaa anteeksi ja myöntää kun oli itse toiminut väärin tai ollut lapsellinen. Ada oli super kaunis ilman meikkiä. Harmi että hän meikkaa niin kamalasti.

Toivoisin kyllä edelleen, että sarjassa näytettäis enemmän sitä au pair - elämää. Siis arkeen siinä työssä ja perheessä.

Vierailija

Musta suuressa osassa näistä kommenteista näkyy ne kaksoisstandardit mikä nuorille naisille isketään. Jussiin suhtaudutaan tosi ymmärtäväisesti vaikka se mokaili ja käyttäytyi tosi kyseenalaisesti parisuhdetta ajatellen. En usko että Ada tyhjästä niitä signaaleja keksi vaan olihan siinä puhetta baarissa niistä käsistä pitämisistä. Ja että muutkin oli asian huomanneet ja luullut pariksi ym. Tietysti Adan sosiaalinen kömpelyys vaikutti varmasti tulkintoihin mut aika suoraviivaisesti täällä on Ada leimattu omahyväiseksi ja itsestään liikoja luulevaksi pissikseksi. Jussi sen sijaan on vaan nuori fiksu mies. Musta Ada näyttäytyi epävarmana ja herkkänä, ei minään tyhjäpäänä. Oppi paljon ja nopeasti lastenhoidosta.

Toivoisin että näitä nuoria ei tuomittaisi liian nopeasti. He on vielä keskenkasvuisia, tietty itsekeskeisyys ja epävarmuus kuuluu ikään. Paljon kehitystä ja kypsymistä näkyi esim. Janessa ja Emelissä. Mitä tulee äänestämisiin, vaikutti ettei kukaan heistä ole hirveästi perillä politiikasta ja ovat vaikutuksille alttiita.

Oon huomannut aiempina vuosina näissä kommenteissa että vastuulliset ja tunnolliset naiset kuten Sini, Neea tai Amma saa aina hyväksynnän, mutta bilettämisestä, ulkonäöstä ja miehistä kiinnostuvia naisia paheksutaan helpommin. Jussin sekoilusta ei hirveästi ole kommentteja syntynyt. Jussi oli tosi miellyttävän oloinen ja hyvä lasten kanssa mutta täysin kritiikitön suhtautuminen sen ihmissuhdesekoiluihin kyllä ihmetyttää.

Vierailija

On myös hyvä muistaa, että uusiseelantilaiset on ihan yhtä juntteja kuin me suomalaiset.
Ainut ero on, että he seuraavat rugbya ja me jääkiekkoa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Tällä kertaa oli erittäin lässähtänyt kausi, tuli vähän kelailtua joitakin kohtauksia yli. Sini ja Jussi jäivät posiitivisesti mieleen. Ihmetyttää suuresti miksi Jane oli taas mukana, aivan tyhmää tuotannolta( varmaan raahataan tulevaisuudessakin mukaan, on vissiin niin cool.)

Itekkin kattelin pikekelauksella jaksot läpi, haukotuskamaa.

Vierailija

Minulla kävi Siniä sääliksi kun olivat kylpylässä. Ensin ne muut au pairit otti herukuvan ammeen reunalla ja laitto Sinin kuvaamaan. Sitten kolme yleisten standardien mukaan kuumaa muijaa itkee kuinka rumia ja epävarmoja ovat ja Sini seuraa vaivaantuneena pyyhkeeseen kääriytyneenä vierestä. En sano etteikö viehättävillä ihmisillä olisi epävarmuuksia itsestään, mutta tuo oli vielä kuvattu ja leikattu niin, että vastakkainasettelu oli selvää.

Vierailija

Olisi muuten mielenkiintoinen näkökulman vaihdos, jos tulisi sellainen kausi jossa olisi ulkomaalaisia au paireja Suomessa. Tuleeko kukaan muuten Suomeen au pairiksi? Oon kuullut että joskus ysärillä oli kai enempi mutta entä nykyään?

Vierailija

Eikö teeskentelemätön ja tavallinen kiinnosta enää ketään? Miksi tämä YLEn näyttämä ohjelma on tällainen kiltti Temptation Island?

Minua voisivat kiinnostaa ihan aidot ja oikeat au pairien kohtaamat tilanteet, mutta tällainen käsikirjoitettu teinidraama on niin kiusallista katsottavaa, että en kyllä pystynyt puolikasta jaksoa enempää katsomaan.

Vai ovatko suomalaiset teinit sitten tuollaisia oikeasti? Siis varmasti kai ovatkin, mutta eikö tämän pitänyt kertoa au pair -toiminnasta, eikä noiden keskinäisistä ihmissuhteista? Vai sekö tuossa sitten onkin olennaisinta?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin se homoperhe tarvii aupairia kun lapset on noin 18-vuotiaita koosta päätellen? Ja edelleen pitävät kädestä kiinni poikia ollessaan jossain messuilla...näytti siltä kuin olisi pariskunta eikä isä ja lapsi kyseessä. Siihen vielä yksi Lapin pygmi mukaan niin jo on ihmisillä ihmeteltävää

Tuli kyllä ikävät vibat niistä läskeistä. Ihme, etteivät olleet teljenneet lapsia kellariin kaltereiden taakse. Kunpa niille ei vaan tapahtuisi mitään....

No mulla ei kylla ihmeellisemmin tullut.  Ihan normaalinoloinen perhe jossa noudatetaan kuria.  Jos otetaan huomioon etta perhe on myos alunperin kasittaakseni Etela-Afrikasta niin mun mielesta ihan ymmarrettavaa millaiseen he ovat kasvaneet.  Itse asun ulkomailla ja taalla ei lapset kavele yksin koulusta,  ja haluan rajoittaa omien lapsen internet/somen kayttoa koska itse olen sita vastaan.   Jos asuu Suomessa,  ja on asunut koko elamansa,  niin en alkaisi tuomitsemaan koska ette osaa verrata.

Ihanko oikeasti rajoitat vielä ettei lapsesi saas olla kavereittensa kanssa yhteydessä vapaa-ajalla edes puhelimitse? 

Ei kyllä ole normaalia touhua sanon minä. 

Saavat olla puhelimitse,  meilla on kotipuhelin.  Vanhemmalle varmaan ostan pian kannykan (en tosin mitaan kehittynytta alypuhelinta) koska on tarpeeksi vanha kavelemaan koulusta syksylla ilman after-school nannya.   Saatte ajatella mita tykkaatte mutta tuon ikaisilla ei tarvitse olla viela alypuhelinta kaikkine sovelluksineen ja internetteineen.   Kotona saa katsoa telkkaria ja kayttaa kotikonetta,  emme ole hirvean tiukkoja muutoin.  Asumme Lontoossa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Minulla kävi Siniä sääliksi kun olivat kylpylässä. Ensin ne muut au pairit otti herukuvan ammeen reunalla ja laitto Sinin kuvaamaan. Sitten kolme yleisten standardien mukaan kuumaa muijaa itkee kuinka rumia ja epävarmoja ovat ja Sini seuraa vaivaantuneena pyyhkeeseen kääriytyneenä vierestä. En sano etteikö viehättävillä ihmisillä olisi epävarmuuksia itsestään, mutta tuo oli vielä kuvattu ja leikattu niin, että vastakkainasettelu oli selvää.

Niinpä. Sinihän ei ole millään mittarilla upea, mutta takuulla hänellekin olisi Aucklandista löytynyt joku paikallinen "amis", jonka olisi saanut vällyjen alle (varsinkin jos olisi juottanut pojan räkäkänniin). Rohkeasti olisi pitänyt ainakin yrittää!

Vierailija

Ei kyllä pitäisi tehdä ulkonäköarvostelua yhtään kenestäkään, mutta koska muutamat tässä ohjelmassa esiintyvät nuoret naiset ovat selvästi uhranneet tulokseen nähden suhteettoman paljon aikaa, rahaa ja luonnonvaroja ulkoisen viehättävyytensä lisäämispyrkimyksiin ja lisäksi esiintyvät tositelevisiossa rääpimässä elämäänsä ja muiden elämää, niin katson, että kommentointiin on jonkinlainen moraalinen oikeutus.

Jos kasvonpiirteitä katselee, niin nuo kaksi (vai kolme, en itseasiassa ole katsonut tätä riittävästi, että osaisin nimetä näitä nuoria naisia?) laittautuneinta tyttöähän ovat varsin tavallisia kasvonpiirteiltään. Näitä nykynuorten meikkipussin perusvarusteisiin kuuluvia countour-tuotteita näyttää kuluvan, kuten keinokynsituotteita ja tekoripsiäkin.

Siitä ei mitenkään automaattisesti seuraa se, että vähempi ulkonäköön panostaminen olisi vähempää upeutta. Se vaan on semmoisena ajatuksena syötetty, koska sillä tavalla voi tehdä rahaa. En ylipäätään ymmärrä mitä tällä asettelulla on haettu. Ohjelmassa on mukana useampi äänekäs peruspirkko, jotka pitävät sanomaansa nähden suhteettoman paljon meteliä itsestään ja yksi ujo tyttö, joka ei ole selvästi tottunut olemaan esillä. Takuuvarmaa draamaahan siitä toki saa, mutta ei tällä kyllä mitään muuta yhteiskunnallista merkitystä ole kuin se, että tämä vahvistaa stereotypiaa siitä, että runsas ulkonäköön rahallisesti panostaminen tarkoittaa myös räväkkää luonnetta, eli suusta tulee ulos mahdollisimman äänekkäästi paljon harkitsematonta, itsekeskeistä löpinää.

En halua uskoa, että sarjan osallistujat ovat oikeasti näin pinnallisia. En halua uskoa, että valtaosa Suomen nuorisosta on tällaista? Ei siitä nyt ole kuin reilu kymmenkunta vuotta, kun olin itse tuon ikäinen, ja se ikäryhmän rasittavin pissiskään ei ollut tuollainen. Onko jotakin tapahtunut, vai onko tämä vain viihteentekijöiden luoma illuusio?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Sinihän ei ole millään mittarilla upea, mutta takuulla hänellekin olisi Aucklandista löytynyt joku paikallinen "amis", jonka olisi saanut vällyjen alle (varsinkin jos olisi juottanut pojan räkäkänniin). Rohkeasti olisi pitänyt ainakin yrittää!

Miksi Sini olisi halunnut seksiä sattumavaraisen ihmisen kanssa, kun selkeästi hänelle fyysisellä kanssakäymisellä suurempaakin merkitystä, kuin että otetaan kuka vaan? Ja vielä joku joka pitää ensin juottaa humalaan? Ihmeellinen ajatus.

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi tyytyä keneen vain? Mitä Sinin ulkonäköön tulee, niin tajuttoman söpö se ainakin on.

Tämän päivän totuus on huomisen satu.

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat