Miksi ei voida uskoa, että tauti on yhä mahdollista tukahduttaa?
Suomessa tauti on levinnyt Uudellamaalla ja Ruotsin rajalla. Muualla maassa tilanne on toinen. On monta paikkakuntaa, missä tautia ei ole ollenkaan. Miksi pitäisi odottaa että tauti leviää maaseudun pikkukyliin, kun ei se ole tähänkään asti sinne löytänyt. Eikä ehkä löytäisi koskaan, jos Suomen epidemia-alueet nyt eristettäsiiin ja yksittäiset tartunnat jäljitettäisiin tarkasti. Tuntuu että nämä asiantuntijat haluaa vaan sen huippunsa, joka nyt siirtyy ja siirtyy kun suomalaiset eristäytyikin liian hyvin. Meillä olisi niin hyvä tilanne suuressa osassa maata saada tauti sammumaan!
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Koko ajan on tuntunut siltä, että tauti halutaan tänne tahallaan ja nyt puhutaan jo avoimesti siitä, että se pitäisi saada leviämään.
Juuri näin. Mitenköhän onnistuttiin Uudessa Seelannissa kun täällä ei onnistuta??
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/d97c4172-ffec-424a-8cc6-0178a5ad1e49
Resursseja ja rahaa riittää kyllä kaiken maailman jonnin joutavaan mut ei esim. tämän koronan tukahduttamiseen.
Itse en todellakaan aio osallistua tähän laumasuojatalkoisiin.
Niin...miksi taudin halutaan leviävän oikeasti? En usko, että oikea syy on laumasuoja.
Miksi on juuri se oikea kysymys. Kuka hyötyy?
Niin. Kun on kyseessä tauti, johon ei ole lääkettä eikä sille saada immuniteettia, pitää ottaa keskiaikaiset konstit käyttöön, eli ruttomaskit ja karanteenit (40 päivää eristyksissä aina kun tullaan uuteen maahan/kaupunkiin).
Se, että tauti on tukahdutettu yhdessä maailmankolkassa, ei tarkoita etteikö se voisi levitä sinne myöhemmin.
Korona leviää ihmisissä, sen tukahduttaminen edellyttäisi, että Suomeen ei saisi tulla ketään ulkopuolelta, kukaan ei saisi matkustaa ulkomaille ja tuoda sieltä uutta tartuntaa. Suomessakin tauti on kuitenkin levinnyt rajoituksista huolimatta, koska suuri osa on oireettomia tartuttajia. Täydellistä eristämistä ei saada aikaan, kauppojen pitää olla auki, lapset pitää hoitaa, työt pitää tehdä eikä kaikkea voi tehdä etänä. Kun yhteiskunnan toiminnot suljetaan, se koskee kipeimmin ihmisiin, jotka tukea eniten tarvitsevat.
Onko loppujen lopuksi korona pahempi kuin perheväkivalta, päihdevanhemmat 24/7, syrjäytyminen, koulunkäynnin lopettaminen (etäopetus on pahimmillaan ollut aivan järkyttävän huonoa, mikä on suurin syy siihen, että vanhemmat vaativat koulujen avaamista)? Minusta ei.
Kohdataan peto silmästä silmään, itse olen tosin jo kohdannut. Ei se niin paha ollut.
Koska sitä ei ole mahdollista tukahduttaa. Ei ole saatu tavallistakaan kausi-influenssaa, hiviä tai herpestäkään hävitettyä maailmasta. Tähän koronaan ei myöskään ole tulossa rokoitetta, joten sen varaan ei kannata laskea mitään.
Vierailija kirjoitti:
Korona leviää ihmisissä, sen tukahduttaminen edellyttäisi, että Suomeen ei saisi tulla ketään ulkopuolelta, kukaan ei saisi matkustaa ulkomaille ja tuoda sieltä uutta tartuntaa. Suomessakin tauti on kuitenkin levinnyt rajoituksista huolimatta, koska suuri osa on oireettomia tartuttajia. Täydellistä eristämistä ei saada aikaan, kauppojen pitää olla auki, lapset pitää hoitaa, työt pitää tehdä eikä kaikkea voi tehdä etänä. Kun yhteiskunnan toiminnot suljetaan, se koskee kipeimmin ihmisiin, jotka tukea eniten tarvitsevat.
Onko loppujen lopuksi korona pahempi kuin perheväkivalta, päihdevanhemmat 24/7, syrjäytyminen, koulunkäynnin lopettaminen (etäopetus on pahimmillaan ollut aivan järkyttävän huonoa, mikä on suurin syy siihen, että vanhemmat vaativat koulujen avaamista)? Minusta ei.
Kohdataan peto silmästä silmään, itse olen tosin jo kohdannut. Ei se niin paha ollut.
No se on hyvä ettei sulla ollut paha. Itse riskiryhmässä voisin hyvinkin kuvitella joutuvani teholle.
Voitteko vääntää ymmärtämättömälle rautalangasta, miksi toinen aalto on varma kuin nousuvesi? Perustuuko sen tulo siihen, että välittömästi rajoitusten poistuttua suomalaiset alkavat käyttäytyä kuin typerä mullilauma? Ymmärtäisin vastareaktion, jos oltaisiin oltu viimeiset kaksi kuukautta ulkonaliikkumiskiellossa, vaan kun ei olla.
Mikseivät ihmiset lähde kaduille virastojen eteen protestoimaan, maskeissa tietty?
Vierailija kirjoitti:
Mikseivät ihmiset lähde kaduille virastojen eteen protestoimaan, maskeissa tietty?
Ja vaikka on 10 hengen rajoitus niin silti! Ei eliitti muuten usko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko ajan on tuntunut siltä, että tauti halutaan tänne tahallaan ja nyt puhutaan jo avoimesti siitä, että se pitäisi saada leviämään.
Juuri näin. Mitenköhän onnistuttiin Uudessa Seelannissa kun täällä ei onnistuta??
Resursseja ja rahaa riittää kyllä kaiken maailman jonnin joutavaan mut ei esim. tämän koronan tukahduttamiseen.
Itse en todellakaan aio osallistua tähän laumasuojatalkoisiin.
Edelleen sielläkin tarttuu ja kuolee ihmisiä. https://www.worldometers.info/coronavirus/country/new-zealand/ Katsotaan miten sielä käy kun sinne tulee talvi. Flunssapöpöthän nujertuu kesäisin muutenkin.
Ei niitä tartuntaketjuja nyt niin vaan selvitetä. Hyvin moni jää löytämättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en todellakaan aio osallistua tähän laumasuojatalkoisiin.Edelleen sielläkin tarttuu ja kuolee ihmisiä. https://www.worldometers.info/coronavirus/country/new-zealand/ Katsotaan miten sielä käy kun sinne tulee talvi. Flunssapöpöthän nujertuu kesäisin muutenkin.
Hakemalla pitää hakea jos sen maan tilanteen haluaa nähdä negatiivisena.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tässä pitäisi protestoida? Miten te ihan oikeasti kuvittelette että tukahduttaminen olisi mahdollista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tässä pitäisi protestoida? Miten te ihan oikeasti kuvittelette että tukahduttaminen olisi mahdollista?
Miksi se ei olisi, kun on muuallakin ollut? Ja R0-luku on Suomessa jo nyt arvioiden mukaan alle yhden eli epidemia on hiipumassa, jos pystymme jatkamaan vielä näin.
Testit on epäluotettavia. Jopa puolet testituloksista on vääriä negatiivisia. Yksikin oireeton tartuttaja voi tartuttaa satoja ihmisiä. Täytyy olla realisti ja ymmärtää että eristystoimet tulevat epäonnistumaan.
Totta kai tukahduttaminen on mahdollista. Ja se, ettei epidemiaa koskaan tulekaan.
Nyt ollaan jo menossa siihen suuntaan.
Itse olin juuri tulossa tekemään aloitusta samasta aiheesta luettuani tämän:
https://yle.fi/uutiset/3-11325623
"Onko Suomi onnistunut koronaviruksen torjunnassa "liian hyvin"? THL:n johtajan mukaan jotain "jarrua" on pidettävä jatkossakin
Ruotsalainen epidemiologi: "Suomessa on havahduttu siihen, että ongelmaa on vain siirretty eteenpäin."
– Epidemia on hidastunut todella voimakkaasti. Jos tällä [rajoitustasolla] mennään, tautihuippu on todella, todella pitkällä tulevaisuudessa. Jos tehdään vähän muutoksia, niin myös epidemian huipun paikka vaihtuu.
Salminen tarkentaa kommenttiaan vielä arvioimalla mitä tapahtuisi, jos nykytasoiset koronakriisin aiheuttamat rajoitustoimet pidettäisiin nykytasolla koko kesän läpi:
– Huippu tulisi vasta sinne. Tämä ei ole ehkä kaikkein optimaalisin tilanne."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en todellakaan aio osallistua tähän laumasuojatalkoisiin.Edelleen sielläkin tarttuu ja kuolee ihmisiä. https://www.worldometers.info/coronavirus/country/new-zealand/ Katsotaan miten sielä käy kun sinne tulee talvi. Flunssapöpöthän nujertuu kesäisin muutenkin.
Ei nujerru kaikki. Vai etkö ole koskaan kuullut kesäflunssasta. Influenssa häviää kesäksi.
Koska päättäjät on lukeneet Vauva AVlta ettei koronalle tule sairastamalla immuuniksi eikä laumasuojaa synny.