Ruotsissa pikkukaupungeissa ja maaseudulla on julkista liikennettä, miksi Suomessa ei ole?
Ruotsissa pienilläkin paikkakunnilla on paikallisliikennettä ja maaseudulla on maaseutureittejä. Suomessa ne on lakkautettu jo vuosia sitten. Miksi Suomessa ei katsota tarpeelliseksi tarjota autottomille liikkumismahdollisuuksia pienemmillä paikkakunnilla?
Esimerkiksi Kalixissa 16000 asukasta ja paikallisliikennettä on:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Kalixin_kunta
https://www.kalix.se/Samhalle/Lokaltrafik-och-resa/kalixlokaltrafik/
Kommentit (9)
Ei kannata. Menen bussilla silloin tällöin naapurikuntaan. Kyydissä on kuskin ja mun lisäksi 0-2 ihmistä.
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö, maaseudulla menee bussi. Meilläkin menee tuosta vaikka asutaan ihan maalla.
Monin paikoin on lakkautettu, tai menee ehkä vain koulupäivinä kerran aamulla ja kerran iltapäivällä.
3, ei ole lakkautettu, se on julkista liikennettä kun menee kerran aamulla ja kerran päivällä. Ennen vanhaan täällä meni vain kahtena päivänä viikossa . Nyt menee kaksi kertaa aamulla ja kaksi kertaa iltapäivällä. Ihan riittävä ei tänne metroa tarvii :)
Tukiaisista se johtuu. Ennen oli meilläkin noin.
Vierailija kirjoitti:
Tukiaisista se johtuu. Ennen oli meilläkin noin.
Nykyään maksetaan tukiaisia asumistukien muodossa, kun autottomat joutuvat muuttamaan maaseudulta suuriin kaupunkeihin kun ei maalla pääse liikkumaan ilman autoa.
meillä menee bussi kerran päivässä. kaupunkiin päin aamulla ja kaupungista illalla. Oman pihan liittymään on sitten 3 kilometrin kävely ylämäkeen. Se on erityisen kivaa kaupungista tullessa kaikkien ostosten kanssa. Samaisesta syystä meillä on auto käytössä... Bussi voisi ihan hyvin vaikka vuoropäivin ajaa yhden kiertotien kautta ja toisena päivänä toisen, niin ihmisten kävelymatkat vähenisivät, mutta bussiyhtiö ei usko, että ihmiset osaisivat katsella taulukoista milloin mennään mitäkin reittiä (olen joskus ehdottanut). Luulen, että syynä on oikeasti se, että bussiyhtiöt epäilevät, etteivät kuljettajansa osaa (me matkustajat uskomme, että hekin osaisivat).ehkäpä selityksenä kuitenkin on se, että bussiyhtiöiden johdossa on imbesillejä todellisuudesta vieraantuneita i dio otte ja.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata. Menen bussilla silloin tällöin naapurikuntaan. Kyydissä on kuskin ja mun lisäksi 0-2 ihmistä.
Maaseudun ihmisillä on asenne, ettei bussia haluta käyttää, jonka seurauksena reitit lakkautetaan. Tämä aiheuttaa ongelman autottomille, jotka joutuvat muuttamaan pois maaseudulta.
Ruotsin Norrbotten on harvaan asuttua Suomen Lapin kaltaista aluetta, mutta sielläkin tarjotaan monipuolista maaseudun bussiliikennettä. Tällaista Suomessakin oli ennen, mutta reitit on lakkautettu jo vuosia sitten.
Höpö höpö, maaseudulla menee bussi. Meilläkin menee tuosta vaikka asutaan ihan maalla.