Olen hyvin elämässä pärjäävä ADHD/Asperger aikuinen, mitä haluat tietää?
Keskustelu ihan ennakkoluuloja murtamaan. Useasti diagnoosini kuuleva henkilö toteaa "sinusta ei huomaa" ADHD aikuisilla on myös hieman tabu. Tiedän hyvin pärjääviä, mutta myös heitä jotka piiloutuvat diagnoosinsa taakse.
Diagnoosit olen saanut molempiin teininä. Olen 30v kynnyksellä oleva nainen ja koen eläväni normaalia hyvää elämää. Korkeakoulututkinto, vakituinen työ ja puoliso.
Kyselkää. Pidetäähän keskusteluissa hyvä fiilis.
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Ap kuulostaa osittain minulta ja olen normaali.
Sanoisin normaaliksi myös itseäni. Tai se mikä normaali on, on vaikea määrittää? Toisen normaali harvoin vastaa täysin toisen normaalia. Tätä voisi analysoida ja pohtia pitkäänkin, mutta vastaan..
Otan esimerkkinä ADHD diagnoosin: Diagnoosin saa, jos oireet haittaavat merkittävästi henkilön elämää ja alentavat näin ollen elämän laatua. Kaikissa ihmsissä on tietyn verran piirteitä ADHD:sta, Autismista, Kaksisuuntaisesta mielialahäiriöstä, Epävakaasta jne.. vaan se ei tarkoita että ihminen kärsisi kyseisestä oireyhtymästä. Tämä oli hyvä kommentti siintä että haluan tämän sanoman myös tuoda esiin. Moni samaistuu herkästi ADHD piirteisiin tokaisten " en minäkään jaksanut keskittyä historian kirjaan eilen" joo, no ADHD ihminen ei pysty keskittymään aina edes pyörällä ajoon. Se mitä yritän sanoa tässä on se, että häiritseekö/hankaloittaako/pilaako kyseinen oire elämää?
- aloittaja
Tuo on hyvä, et olet saanu nuorena diagnoosin. Minä sain sen vasta 40:senä. Minusta ei kannattas syyllistää ihmisiä diagnoosin taakse menemisellä, kun nää häiriöt voi vaikuttaa ihmisiin niin eri tavalla ja toiset, niinkun sinä, voit elää ongelmasi kanssa aika tavallista elämää.
Vierailija kirjoitti:
Oletko itsekeskeinen ja itsekäs? Tunnen ainostaan yhden, omien sanojensa mukaan diagnosoidun, adhd-miehen ja hän on erittäin manipuloiva ja itsekäs. Adhd on tekosyy kaikkeen ja lisäksi hän kehuskelee kuinka on niin outo ja luova ja väärinymmärretty nero.
ADHD ei ole luonteenpiirre.
Eikö sinulla tuo hyperaktiivisuus ala yhtään hellittämään?
Vierailija kirjoitti:
Eikö sinulla tuo hyperaktiivisuus ala yhtään hellittämään?
Minua on jossain kuvattu jopa rauhalliseksi, ja mietin pitkään miten minusta saa sellaisen vaikutelma. Olen oppinut paljon sosiaalisia käytöstapoja, lienee siis siksi. Hyperaktiivisuus näkyy minussa hullutteluna ja puhetulvana (näköjään myös tekstin muodossa) Voi siis olla ettei se koskaan hellitä.
-aloittaja
Vierailija kirjoitti:
Miten koit diagnoosisi teininä ja haitko niihin mielelläsi apua? Omalla teinilläni on samoja juttuja ja hän kieltäytyy tällä hetkellä kaikesta tuesta koska kokee, ettei tarvitse apua.
Koin että olin henkisesti ikäistäni kypsempi, joten diagnoosi oli itselleni helpotus. Tosin pitkään olin hyvin "kaapissa" asian suhteen. Työelämässäkin hyvin valikoivasti olen asiaa esille tuonut.
Jos antaisit teinille lehtisiä tai papereita joissa tietoa kyseisestä asiasta löytyy? Voi myös olla vertaistukiryhmiä nuorille, jossa samankaltaisia pääsee tapaamaan ja paremmin näin ollen hyväksyy itsensä. ADHD-liiton sivuilla on ainakin sopeutumisvalmennus kursseja paljon. Näitä järjestetään varmasti myös Autistisille. Sopeutumisvalmennus kurssit on yleensä kivoja leirejä/viikonloppuja. Teinille se vaan on vähän niin että jos ei kiinnosta, niin ei kiinnosta. Liika painostus ja tuputus voi myös ottaa päähän. Jos menee tähän, ehkä annatte asian vaan olla. Opettajalle hyvä koulussa tosin kertoa että osaa ottaa huomioon. Uskon että vanhempana asia alkaa kiinnostaa ja ottaa sen kyllä esille! Minä kiinnostuin 20plus vuotiaana vasta ottamaan diagnooseistani lisää selvää..
-aloittaja
Tunnistatko nopeasti toiset ADHD:t ja aspergerit? Mistä huomaat yleensä ensimmäisenä?
Hienoa että luoville ihmisille on nykyään keksitty ihan diagnoosi, Adhd.
Vierailija kirjoitti:
Taiteilija on ADHD ja insinööri on asperger. Kaikkeen keskiverrosta poikkeavaan on tullut diagnoosikiima.
Vierailija kirjoitti:
Tunnistatko nopeasti toiset ADHD:t ja aspergerit?
Saatan seurata jotain henkilöä ja todeta ADHD/ADD ihmiseksi. Harvoille uskallan sanoa havaintojani etteivät suutu. Yhelle tutulle kerroin havainnoistani ja nykysin syö ADD:n takia lääkettä. Elämä helpottunut hänellä huomattavasti. As ihmiset ovat usein jossain asteikolla hieman outo- todella outo. Kaikki oudot ihmiset eivät ole aspergereita mutta yleensä aspergerit ovat kaikki hieman outoja (mielestäni hyvällä tavalla)
-aloittaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taiteilija on ADHD ja insinööri on asperger. Kaikkeen keskiverrosta poikkeavaan on tullut diagnoosikiima.
Sanoisin että ADHD tai As ihmisessä voi olla näihin ammatteihin stereotypisiä piirteitä. Kaikki ADHD henkilöt eivät ole esimerkiksi luovia. ADHD johtuu aivojen välittäjäaineista, jotka varmaan edesauttavat/estävät luovuutta?
- aloittaja
Vaikutat tutustumisen arvoiselta tyypiltä jotenkin. Itsellä aika sama mitä sinä kuvauksessasi kerroit: en pidä tylsistä ihmisistä. Tajuan täysin mitä tarkoitat!
T. ADHD
Kiinnostaisi tietää millä alalla työskentelet ja miten omalla alallasi suhtaudutaan sinun kaltaisiin ihmisiin ja miten nämä diagnoosit näkyvät työnteossa.
Mietin tätä siksi, kun esim. IT-alalla tuntuu olevan niin paljon aspergereita, että työyhteisö on näihin sopeutunut ja oppinut sietämään heidän ominaisuuksiaan. Aspergereilla on omat vahtuutensa, jotka voivat tehdä heistä ylivertaisia työntekijöitä ja sen edestä niitä outouksiakin siedetään.
Miten ap itse näet, mitä erityisiä vahvuuksia sinulla on noiden diagnoosien kautta sillä omalla alallasi?
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaisi tietää millä alalla työskentelet ja miten omalla alallasi suhtaudutaan sinun kaltaisiin ihmisiin ja miten nämä diagnoosit näkyvät työnteossa.
Mietin tätä siksi, kun esim. IT-alalla tuntuu olevan niin paljon aspergereita, että työyhteisö on näihin sopeutunut ja oppinut sietämään heidän ominaisuuksiaan. Aspergereilla on omat vahtuutensa, jotka voivat tehdä heistä ylivertaisia työntekijöitä ja sen edestä niitä outouksiakin siedetään.
Miten ap itse näet, mitä erityisiä vahvuuksia sinulla on noiden diagnoosien kautta sillä omalla alallasi?
Olen sosiaalialalla. Moni tätä ura valintaa ihmettelee. Olenhan kuitenkin ihminen joka kuormittuu suuresti sosiaalisista tilanteista. Alalle päätyminen on ollut vähän monen tekijän summa. Koen olevani parhaimmillani nuoren ja heidän perheidensä kanssa kenen perheen arki on myös erityispiirteiden välittämää. Osa "nentti" perheistä myös tykkää minusta, koska puhun suoraan kaunistelematta. Minulta saa aina 100% mielipiteen, jos ei muuten niin vahingossa lipsutan. En pyri kauheesti ketään miellyttämään. Osa näistä piirteistä tykkää. Lapset ja nuoret yleensä myös arvostaa aitoutta.
Pomolta olen saanut palautetta kyllä piirteistäni mutta koen silti hänen arvostavan minun hieman erilaista työotetta. Olen saanut luvan tehdä etätyönä toimistoasioita ja raportteja 1-2pv viikossa tämä auttaa jaksamaan sosiaalista työtä
-aloittaja
Olitko vaikea lapsi ja/tai nuori perheellesi? Miten perheesi selviytyi?
Vierailija kirjoitti:
Olitko vaikea lapsi ja/tai nuori perheellesi? Miten perheesi selviytyi?
Lapsena suhteellisen haastava. Lähtötilanteet, ruokailutilanteet, pukemistilanteet olivat kuulemma haastavia. Suhteet perheeseen säilyivät ainoastaan siintä syystä,että repäisin itseni lapsuudenkodista toiselle paikkakunnalle 17vuotiaana. Oli varmaan vanhemmille suuri helpotus :D
-aloittaja
Vierailija kirjoitti:
Vaikutat tutustumisen arvoiselta tyypiltä jotenkin. Itsellä aika sama mitä sinä kuvauksessasi kerroit: en pidä tylsistä ihmisistä. Tajuan täysin mitä tarkoitat!
T. ADHD
Voi kiitos!
-aloittaja
Onko sinulla normaali etiikka, et käytä hyväksesi ystäviäsi rahallisesti tai palvelusten kautta?
Onko helppoa pyytää anteeksi?
Onko sinulla ahmimiskohtauksia?
Pystytkö rakastamaan normaalisti?
Oletko erilainen kotona ja julkisesti?
Sanoisin olevani hyvin tuon vastakohta. Valitettavasti nuorempana olen joutunut hyvin altavastaaja rooliin niin töissä kuin kaveri/parisuhteissa. Nykyisin osaan pitää jo puoliani ja vaatia oikeuksiani. Ihmisiä, myös meitä ADHD ja As tyyppejä on monenlaisia ja moneen junaan. Asperger ihmisellä toki epäsopivia kommentteja voi lipsahtaa, mutta se lienee eri asia manipuloinnin kanssa. Sille ei oikeuta mielestäni mikään diagnoosi. Toivoisin kuitenkin että yksi kohtaaminen/kokemus ADHD / Asperger ihmisen kanssa ei leimaa koko ryhmää. Yksilöitä kaikki
-Aloittaja