Pesukone > viemärinhaju pyykissä
Pesukone on pesty, nukkasihti pesty ja haju ei ole ummehtunut vaan oikeasti viemärin haju.
Missä vika?
Yritin poistoputken koukkua tehdä jyrkemmäksi, mutta voiko johtua siitä. Tulovesiliitäntä uusittiin juuri mutta en tajua siitä mitään.
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Ei tule kauluskumista joo haju, mutta kun siihen jää vettä niin eikö tarkoita sitä että poistopumppu ei toimi kunnolla? Kauluskumissa on ne reijät jos veden pitäisi poistua, mutta siihen jää vähän vettä.
Letku menee viemäriin. Sille on tehty erillinen sellainen hajulukollinen viemäri johon vesi johdetaan.
ap
(en siis ennen tätä keskustelua tiennyt koko pumpusta nyt katselin videoita siitä)
Jos se hajulukollinen viemäriliityntä on väärin tehty, ei saa korvausilmaa sekaan, niin se imaisee hajulukon tyhjäksi ja sitten viemärihajuilla on pääsy koneeseen.
Pesukone pitää myös säännöllisesti pestä: sitruunahappoa koneeseen ja kuumin mahdollinen ohjelma pyörimään. Sama pätee myös tiskikoneeseen, kahvinkeittimeen jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohon uuteen kauluskumiin on siis jäänyt vettä. Eli ei sinne koneen pohjalle ole jäänyt vettä, mutta siihen kauluskumin koloon on jäänyt vettä. Joten epäilen tuota.
Eikö sen poistoputken tarvitse tehdä kunnon koukku että se vesi poistuu kunnolla? Tiedätkö niin että nousee ylös ja laskee alas.
Ap
En tätä koukkuhommaasi nyt oikein ymmärrä. Yleisesti ottaen jyrkkä mutka on aina putkessa huono asia.
Miten putki on liitetty viemäriin?
Ap tarkoittaa kai sitä että poistoputkea ei voi viedä lattiatasossa suoraan viemäriin vaan sen täytyy tehdä lenkki koneen yläreunan lähellä, muuten vesi valuisi koneesta ulos omalla painollaan samantien.
Joo, koneen poistoletkun tulisi käydä koneen puolivälin yläpuolella, mutta ei siinä mitään jyrkkiä mutkia tarvi olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohon uuteen kauluskumiin on siis jäänyt vettä. Eli ei sinne koneen pohjalle ole jäänyt vettä, mutta siihen kauluskumin koloon on jäänyt vettä. Joten epäilen tuota.
Eikö sen poistoputken tarvitse tehdä kunnon koukku että se vesi poistuu kunnolla? Tiedätkö niin että nousee ylös ja laskee alas.
Ap
En tätä koukkuhommaasi nyt oikein ymmärrä. Yleisesti ottaen jyrkkä mutka on aina putkessa huono asia.
Miten putki on liitetty viemäriin?
Ap tarkoittaa kai sitä että poistoputkea ei voi viedä lattiatasossa suoraan viemäriin vaan sen täytyy tehdä lenkki koneen yläreunan lähellä, muuten vesi valuisi koneesta ulos omalla painollaan samantien.
Joo, koneen poistoletkun tulisi käydä koneen puolivälin yläpuolella, mutta ei siinä mitään jyrkkiä mutkia tarvi olla.
Juu, tosin jos epäilee viemärin hajulukkoa niin tarpeeksi pitkään poistoletkuun voi muotoilla S-mutkan hätävaravesilukoksi
Onko ongelma ilmaantunut äskettäin?
Itsellä sama ongelma. Haisee just viemärillec itse kone, ei pyykit.
Olen pessyt sitruunahapolla, sekä kokeillut jopa soodaa tähän, montakin 90 asteen pesua.
Olen lisännyt extra-vettä pesuihin, ajatuksella josko se huuhtelisi koneen paremmin.
Olen puhdistanut ja pessyt koneen ulkoisesti niin hyvin kuin mahdollista ja moneen kertaan (nukkasihdit ja kaulukset jne). Kauluksen pesin kloriittivedellä ja hinkkasin hyvin. Aina jätän pesun jälkeen kaikki apposen levälleen jne.
Ei mitään vaikutusta millään kunnes äskettäin juuri havahduin, että ongelma on suht uusi - muutaman kk ollut. Ainoa mitä olen rutiineissani muuttanut on pesuaine. Jossain vihreyspuuskassani ostin nestemäistä eko-pesuainetta. Jotain laventelin hajuista ja kukkaisvettä sisältävää.
Aion nyt vaihtaa takaisin tuttuun jauhepesuaineeseen ja seurata tilannetta.
Vierailija kirjoitti:
Onko ongelma ilmaantunut äskettäin?
Itsellä sama ongelma. Haisee just viemärillec itse kone, ei pyykit.
Olen pessyt sitruunahapolla, sekä kokeillut jopa soodaa tähän, montakin 90 asteen pesua.
Olen lisännyt extra-vettä pesuihin, ajatuksella josko se huuhtelisi koneen paremmin.
Olen puhdistanut ja pessyt koneen ulkoisesti niin hyvin kuin mahdollista ja moneen kertaan (nukkasihdit ja kaulukset jne). Kauluksen pesin kloriittivedellä ja hinkkasin hyvin. Aina jätän pesun jälkeen kaikki apposen levälleen jne.Ei mitään vaikutusta millään kunnes äskettäin juuri havahduin, että ongelma on suht uusi - muutaman kk ollut. Ainoa mitä olen rutiineissani muuttanut on pesuaine. Jossain vihreyspuuskassani ostin nestemäistä eko-pesuainetta. Jotain laventelin hajuista ja kukkaisvettä sisältävää.
Aion nyt vaihtaa takaisin tuttuun jauhepesuaineeseen ja seurata tilannetta.
Hajusteet jäävät yleensä haisemaan koneeseen. Tarttuvat pinnalle tiukasti. Ajan kanssa haju muuttuu kamalaksi. Etikkaa ja ruokasoodaa voi käyttää hajun poistoon.
Toi viemäriliittymä on ollut tuollainen koko ajan. Ongelmat alkoivat siis kun vaihdoin ton kauluskumin. Mutta siis tuokin teoria hyvä että jos se jotenkin imaisee sen hajun.
Jos mä kokeilen laittaa sen veden poiston lavuaariin muutamaksi kerraksi. Mutta jos se vesi ei poistu siitä kauluskumista niin epäilen että siinä pumpussa olis vika? Olisitteko samaa mieltä?
ap
Varsinaisesti ei pumpussa, koska silloin ei poistaisi vettä ollenkaan.
Itselläni vika oli pumpun ja rummun välisessä putkessa. Pumppu oli väljistynyt kyllä äänekkääksi ja vaihdoin sen samalla, kun purkamaan aloin(maksoi n. 30€)