sektion jälkee normaali synnytys...
hei haluaisin muiden kokemuksia joille on eka syntynyt sektiolla ja toinen alakautta...mulla eka sektio ja nyt rv20 jännittää ihan kauheesti se alakautta synnyttäminen,mut en tiiä ainakaa viel et joutuisin taas sektioon...kiitti jo etukäteen:)
Kommentit (5)
kyselin asiaa sekä synnytyssairaalastani että tapio kurjelta felicitas-klinikalla. eipä se ultraaminen kuulema ole kovin " informatiivista" . varsinaisesti arven paksuutta ei siis ultrattu, ohut on kuulema joka tapauksessa :-) siinä ei enää paljon millien sadasosat merkitse, sanoi kurki.
minulle tehtiin ihan normaali synnytystapa-arvio, ultrattiin tarjontaa kyllä useasti loppuun asti (esikoisella yllätysperätila) ja tosiaan synnytyksen aikana asennettiin anturi mittaamaan kohdun painetta ja supistusten voimakkuutta.
Esikoinen syntyi sektiolla perätilan vuoksi 03/03. Kuopus syntyi alateitse ihan spontaanisti rv 41+2, oli ihan kunnon kokoinen ja kaikki meni oikein hyvin.
Sektioni (sektioarpi) huomioitiin kuitenkin asentamalla synnytyksen käynnistyttyä anturi mittamaan kohdun painetta, jotta mahdolliseen repeämiseen olisi pystytty reagoimaan mahdollisimman pian. En tiedä onko käytäntö joka sairaalassa.
Alatiesynnytyksestä toipuminen oli kohdallani paljon nopeampaa vaikka toivuin tosi hyvin ja ilman komplikaatioita myös sektiosta. Toinen positiivinen asia oli, että vauvan sai heti rinnalle ja viereen. Sektion jälkeen joutui ensin heräämöön.
Jos meille joskus tulisi kolmas niin toivoisin, että pystyisin hänetkin synnyttämään alakautta!
... eli meillä myös esikoinen leikattiin perätilan vuoksi, toivuin nopeasti sektiosta. Kakkonen syntyi rv 41+6 isokokoisena (4,4 kg), mutta aivan upea kokemus oli sekin, melko nopea synnytys ja kivunlievitys osui kohdilleen, joten menisin heti uudestaan. Älä siis suotta hermoile, menee varmaan hyvin!
Alatiesynnytys eteni ihan mukavasti, sain reippaasti kivunlievitystä ja kaikki sujui ongelmitta, MUTTA olin niin kamalan väsynyt kahden viikon valvomiseen (supistuksia oli säännöllisesti ja kipeitä 2 vkoa ennen vauvan syntymää, lopulta olin sairaalassakin niiden takia saadakseni uni- ja kipulääkkeitä), etten osannut lopulta nauttia vauvan saamisesta masulle , ensi-imetyksestä yms. Harmittaa, mutta olin silloin niin väsynyt, että halusin vain ja ainoastaan nukkua!
Jos kolmas syntyisi, valitsisin sektion. Toivuin siitä paljon nopeammin, vaikka keskimäärin sektioarpi olikin ensimmäisen viikon ajan paljon kipeämpi. Alatiesynnytyksessä minulta kuitenkin murtui häntäluu ja vauvalta solisluu, enkä kahteen kuukauteen voinut kunnolla kävellä, istua tms. ja se tuntui todella kurjalta. Mutta siis ei alatiesynnytyksessä muuta ongelmaa ollut, koin vain sektion jotenkin miellyttävämpänä.
fedjasetä:
Asia kiinnostaa minuakin. Ensimmäinen lapsi syntyi kiireellisellä sektiolla vauvan voinnin romahtamisen takia. Nyt toinen masussa, istuu tukevasti perätilassa ja synnytystapa-arvio edessä. Onko joku käynyt ultrassa sektioarven takia? Useamman kerran sektiolla synnyttäneile tälläisiä kuulemma tehdään, mutta ei kai yhden kerran takia? Vai ultrataanko arpi synnytystapa-arviossa? Kyselee asiasta tietämätön.