2 lapsen äidit?
Ollaan yrittämässä toista lasta. Ensimmäisestä palauduin tosi hyvin, näytän ulkoisesti samalta kuin ennen lastakin, ja nyt mietityttää onko mahdollista toista kertaa palautua samalla tavalla... on ihan ok jos ei voi, mutta olisi kiva tietää etukäteen niin voi henkisesti valmistautua siihen ettei kroppa ole entisensä. Kaipaan siis 2 lapsen äitien kokemuksia! 2+ äideiltä myös, mutta kahden lapsen jälkeen tilanteesta.
Kokemuksia?
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Jos olet palautunut hyvin ekasta eikä ikäero ole kauhea pieni (alle 3 vuotta) niin tod näk palaudut entisellesi.
Itelle jäi pömppömaha, mutta olenkin laiska laihaläski ja lapset pienellä ikäerolla.
Lapsille olisi tulossa 2,5v ikäero jos heti tärppää, voi olla että menee siis yli kolmenkin vuoden. Onko siinä siis isokin ero palautumiseen?
ap
Ikä vaikuttaa eniten. Alle 30v palautuu nopeammin kuin yli 30v.
Ekasta ei jäänyt mitään (en itse ainakaan huomannut). Toisen jälkeen oli vaikeampaa pudottaa raskauskiloja (lähti ne sitten lopulta), tuli vatsalihasten erkauma (jota olen joutunut kuntouttamaan, koska se aiheutti paljon esim. selkävaivoja), tuli laskeuma jonka takia tulee herkästi ummetusta ja jos kakkaa joutuu ponnistelemaan niin ulos tulee myös emättimen seinämästä (??) osa). Eniten koko jutussa harmittaa että kukaan terveydenhuollon ammattilainen ei ole koskaan sanonut tuosta laskeumasta tai erkaumasta sanaakaan tai kysynyt aiheuttaako ne ongelmia. Silloin kun olen synnyttänyt niin myöskään erkaumasta tms. ei puhuttu juurikaan mitään eikä ketään kiinnostanut, nykyään onneksi näihin kiinnitetään jo enemmän huomiota (kuopus 5v). Äiti jätettiin aika yksin näiden kanssa.
En minä silti lapsiani pois vaihtaisi. Mutta pidä ehdottomasti huolta itsestäsi myös näissä asioissa (treenaa ahkerasti lantionpohjaa yms), ja vaadi ja hae kuntoutusta synnytyksen jälkeen ihan jo pienissäkin ongelmissa :) Ja kyllähän ne pääsääntöisesti kroppaan vaikuttaa sitä enemmän mitä enemmän on raskauksia/ tulee ikää. Kun kudokset venyy niin ne ei enää palaudu samalla tavalla yms.
Voi mitä kokemuksia, olen pahoillani! Kuulostaa tosi kurjalta.
Lantionpohjaa olen treenannut mutta välillä on sellainen tunne ettei se ole vieläkään ihan täysin kunnossa. Mietinkin pitäisikö odottaa että se tuntuu normaalimmalta, vai onko tämä vain uusi normaali...
ap
Mielestäni ei ollut paljon eroa. Paitsi toisen synnytyksen jälkeen alapää oli vähemmän aikaa kipeä. Toisessa raskaudessa tuli tosin hieman enemmän raskausarpia kuin ekassa. Se oli tavallaan vähän yllätys, koska lapseni ovat pienellä ikäerolla ja paino nousi samalla tavalla. Nyt odotan kolmatta ja tässä raskaudessa en huomaa juuri eroa toiseen raskauteen. Nyt ei ainakaan tullut enempää raskausarpia, ellei ne sitten ihan viimeisillä viikoilla ehdi tulla. Mulla on nyt rv 36 menossa. Ekojen lasten ikäero oli 1v4kk ja tässä toisen ja kolmannen lapsen ikäeroksi tulee 2v4kk. Mutta täytyy myöntää, että en edes täysin enää muista millainen mun vartalo täsmälleen oli ennen raskauksia. Kai mulla ainakin kapeampi vyötärö oli ja tietenkin ei ollut vatsassa raskausarpia ja rinnatkin oli varmasti vähän terhakammat, mutta aika hyvin on kroppa kestänyt tällaista menoa. En murehdi kolmannen synnytyksen jälkeistä vartaloa.
Mulla ei jäänyt raskaudesta juuri jälkiä. Ei raskausarpia tai pömppömahaa, mutta kyllä mulla nyt näkyy se alue, joka on venynyt. Esim. jos olen nelinkontin, se roikkuu, toisin kuin muu iho.
Raakausaikana oli kyllä enemmän vaivoja, liitoskipuja oli enemmät ja nivelet löystyi.
En ole huomannut eroa varsinaisesti palautumisessa. Toki en ole enää yhtä sutjakka, kun elämä on täysin erilaista kuin ennen lapsia. Aikaa urheilla samalla lailla ei vain ole enkä halua sellaiseen enää niin paljon aikaa käyttääkään. Myös se etten ole saanut nukkua edes yhtä yötä vuosiin on mulla vaikuttanut niin että herkuttelen enemmän... mutta se on varmasti vain henkilökohtaista :)
Kiva että enemmän on positiivisia kokemuksia!
ap
Ensimmäisestä ei jäänyt kuin muutama haalea raskausarpi mutta toinen räjäytti mahan, tuli tyräkin. Arpia tuli aika paljon ja kun jouduttiin tekemään toinen sektio, ei tuo nahkareppukaan palaudu ikinä vaikka mulla bmi 20. Arven päällä roikkuu siis nahkaa, näkyy uikkareista läpi sellainen michelin rengas häpyluun päällä. Tissit tuhoutui, arpiset lätyskät jäi. Ikäeroa meillä on 5vuotta, ensimmäisen saadessa alle 30v ja toisen saadessa yli 30v. Pukamat, erkauma ja jalkapöydän romahtaminen jäi loppuelämän riesaksi.
Toisen jälkeen mahan iho on ihan eri tavalla venynyt. Raskausarpia tuli hitusen vain ensimmäisessä raskaudessa. En usko, että iho palaa koskaan enää entiselleen. Toinen lapsi on vielä vauva, joten toivoa ehkä on mutta epäilen.
Olisi kyllä kiva pitää nykyinen kroppa mutta kun toisen lapsen haluaa niin riski pitää ottaa että saa kaikki maailman vaivat.. ihanaa olla nainen.
ap
Ekasta raskaudesta sain yhden suonikohjun pohkeeseen, ihan siedettävää. Toisesta suonikohjujen määrä räjähti ja harkitsen niiden poistamista 😄
Mulla kaksi lasta viiden vuoden ikäerolla. Molemmista palauduin kyllä hyvin. Molemmista tosin oli kovat dieetit päällä vauvojen allergioiden takia, ja esim maito, viljat ja jotain muutakin pannassa. Imetin myös molempia lähes vuoden. Kummastakaan ei rakausarpia tullut, ja itse asiassa molemmista olin laihimmillani aina noin vuoden jälkeen raskauksista.
Enemmänkin itsellä vaikutti ikä, kun tuli 30 vuotta mittariin niin olen sitten vasta alkanut lihoamaan. Vaikka ruokavalio ja liikunta pysynyt kyllä samanlaisena.
Kolme lasta alle 4,5 vuoteen ja ei tullu arpia eikä jäänyt mitään. Kroppa paremmassa kunnossa ku ennen lapsia. Johtuu kyllä siitä että kävelen nykyään paljon enemmän ihan vaan työn puolesta..muuten en oo ikinä pahemmin liikuntaa harrastanut. Kävi vissiin hyvä tuuri:D
Ekan jälkeen palauduin entiselleni. Tokan jälkeen kilot haihtuivat imetyksen myötä, mutta sen loputtua niitä kertyi noin viisi liikaa. Enkä tahdo saada pois.
Alapää ei ole entisellään, ainakaan miehen mukaan... tosin hän on heikosti varusteltu, joten mikä sitten johtuu mistäkin.
Suurin järkytys on kuitenkin ollut kahden lapsen äitiyden raskaus, villeillä & temperamenttisilla pojilla ikäeroa 2,5 v ja elämä on yhtä taistelua aamusta iltaan. Mutta itsepä läksin.
Mä oon nyt paksuna toisest ja saas nähdä, et miten täs käy. Kyl mä uskon, et suurimmat vauriot voi treenaamalla pelastaa. Just lantionpohja, korsetti, lihaskunto jne. Eniten ehkä huolettaa nyt paino... Edellisestä jäi painoa viitisen kiloa, olin silloin aikoinaan huomattavasti hoikempi. Nyt ei tod ole varaa enää jättää viittä kiloa! Ei missään nimessä!
Sain ekan lapsen 23v ja 6vko synnytyksen jälkeen minulla oli jo vatsalihakset näkyvillä. Ei jäänyt mitään raskauden merkkejä.
Toisen lapsen sain 28v. Liikuin koko raskauden päivittäin n.10km kävelylenkkejä ja söin terveellisistä kotiruokaa. Silti turvotus oli tosi pahaa ja lihoin 20kg. Palautuminen kesti lähes vuoden, enkä todellakaan ole palautunut entiselleni. Paino lähes sama, mutta kroppa jäi "äidillesemmäksi" eikä se tästä näköjään normaalilla juoksulla ja lihastreenillä muutu.
Kesti kauan hyväksyä tämä kaikki koska minulla on syömishäiriötaustaa. Olin vihainen miehelle joka halusi toisen lapsen.
No nyt olen sinut itseni kanssa.
Ps. Monet sanoo että toisen jälkeen palautuminen hidastuu, joten ilmeisesti normaalia.
Kiinnostavaa! Itse olen 31v ja vastikään synnytin esikoiseni, tuntuu että palauduin muutamassa viikossa ennalleni, tietty rinnat tursuaa vielä maitoa kun imetän.. Mutta olin tosi positiivisesti yllättynyt palautumisestani. Urheilin kyllä koko raskauden ajan, joten kaipa sekin vaikuttaa... Mutta meiilä suunnitelmissa oli 3 lasta, saas nähdä kuin hyvin palaudun seuraavista :O
Jos olet palautunut hyvin ekasta eikä ikäero ole kauhea pieni (alle 3 vuotta) niin tod näk palaudut entisellesi.
Itelle jäi pömppömaha, mutta olenkin laiska laihaläski ja lapset pienellä ikäerolla.