Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Niska, hartiat ja selkä aivan lukossa, mikä avuksi äkkiä?

Vierailija
26.04.2020 |

Mulla on aina ollut ongelmia selkäkipujen kanssa, mutta nyt kun en ole päässyyt säännöllisesti hierojalle ongelma on pahentunut ja nyt sängystä ylös nouseminen sekä kaikki kumartelu ja taivuttelu on täyttä tuskaa. Mikä ihme avuksi? Olen pikkasen koittanut joogata, mutta suurin osa liikkeistä sattuu selkään.

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raahaa ruhosi saunaan. Sauna auttaa kaikkiin vaivoihin.

t. 5-6 krt viikossa saunova.

Vierailija
22/28 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tennispallo, jota pyörittelet jumien kohdalla. Itse naksauttelen jumeja auki jopa golfpallolla vaikka kova onkin, kun jumit pahimmillaan. Auttaa kyllä ja saa verken kiertämään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raahaa ruhosi saunaan. Sauna auttaa kaikkiin vaivoihin.

t. 5-6 krt viikossa saunova.

Voi, kumpa asuisinkin nyt Suomessa ja voisin mennä saunaan tuosta vain...

T.ap

Vierailija
24/28 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selän rullaaminen toimii ainakin itsellä. Palloja kokeilin jumien laukaisemiseen myös, mutta niiden kanssa kannattaa olla varovainen - jumitin itseni kahta kauheammin hirvittävän kivun siivittämänä. Hieroja totesi, että pallojen vaikutus on niin "pistemäinen", että se voi tehdä hankalan jumin kanssa enemmän haittaa kuin hyötyä. Joogassa on hyviä venyttelyjä ja fyssareiden ohjeita löytää youtubesta. Liike tosiaan on lääke, ja kylmägeeliä perään.

Mulla auttaa ennaltaehkäisevästi tämä: https://www.youtube.com/watch?v=RZ0gExvvOsU . Teen kahdesti peräkkäin tuon, ja pahoja jumeja ei pääse syntymään. Ei varmaan akuutissa kiputilassa tosin hyödytä, mutta jospa joku selkävaivainen tuostakin vinkistä avun saisi.

Vierailija
25/28 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile, auttaisiko syvä rentoutus helpottamaan lihasjännitystä. Youtubessa ja muuallakin netissä on paljon erilaisia, esim. Kuparikettu.

Yksi hiljattain vastaan tullut aika miellyttävä rentoutussivusto: https://listen.vieno.fi/

Myös pehmeähkö piikkipallo jumittavan tai kipeän kohdan alle on auttanut minua. Täällä jo mainittu sukasta tms tehty pehmeä pallo ajaa saman asian, jos on liian arka kestämään tennispalloa tai piikkipalloa.

Vierailija
26/28 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osta rulla! Minulla on selkäkivut helpottaneet huomattavasti! Lapojen kohdalla oli kummallakin puolella oikein kipeä möykky, jotka ovat sulaneet rullailemalla! Suosittelen erittäin vahvasti rullaa!!!!

Millainen rulla? Kuinka usein rullaat? Ajaako tennispallot saman asian?

Vierailija
27/28 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kipukoukusta ja magnesiumvoiteesta/-suihkeesta on mulle ollut paras akuutti apu. Saan kipukoukun avulla magnesiumvoiteen levitettyä itse selkään, mutta muutenkin kipukoukulla painelu tuo helpotusta jota en ole oikein muusta saanut yhtä nopeasti. Toki jos et asu Suomessa tästä ei taida olla nyt akuutisti apua.

Jos sulla on tapana esim. istua jalka toisen päällä tai muuten epäsymmetrisissä asennoissa, saattaa se säteillä kipuna selkään, ja sen lopettaminen mulla toi parin päivän sisällä jonkin verran helpotusta. Tietysti tosin riippuu kokonaan siitä onko tässä kohtaa ollut alunperin ongelmaa. 

Magnesiumin ja kalsiumin riittävä/sopiva saanti on lihaksille tärkeää, ja riittävä nesteytys myös. Puutteet näissä kohdissa voi hyvinkin pahentaa tai aiheuttaakin lihaskipuja. Myös stressi voi aiheuttaa lihaskipuja. Siihen liittyen voi kokeilla kotona tehtävää TRE-terapiaa.

Vierailija
28/28 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hierontaa voi jossain määrin korvata putkirullalla tosiaan, ja joitain jumisia lihaksia voi pystyä hieromaan myös itse. Tämän sanomisen lisäksi käytän kuitenkin myös tilaisuutta hyväkseni sanoakseni, että hierontapaikkojen sulkeminen on kyllä älytön veto koronassa. Hieronta ja etenkin fysioterapia on terveydenhuoltoa, hieronnassa voidaan toki käydä myös hemmottelumielessä jota ei voi tässä tilanteessa suositella, mutta usein sinne mennään siksi että ollaan todella jumissa. Jos koronarajoitusten takia esim. joudutaan korvaamaan kaikki tällaiset hoidot tulehduskipulääkkeillä, niin kuinka monta mahahaavaa saadaan lisää?